يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : 64562
منبع : خبرگزاری فارس
معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت آب و فاضلاب روستايي استان قم:

نيمي از آب روستاها از منابع زير زميني تأمين مي‌شود

قم نيوز : معاون نظارت بر بهره‌برداري شرکت آب و فاضلاب روستايي استان قم گفت: نيمي از آب روستاها از منابع زير زميني تأمين مي‌شود. امسال ميزان بارندگي‌ها کمتر از سال گذشته بود كه به طور مستقيم تأثير خود را در منابع آبي بر جاي گذاشت.
نيمي از آب روستاها از منابع زير زميني تأمين مي‌شود
نيمي از آب روستاها از منابع زير زميني تأمين مي‌شود
به گزارش  قم نیوز وحید بذرافشان امروز  با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه آبرسانی و تأمین آب روستایی اظهار کرد: از سال 83 مجتمع‌های آبرسانی تعریف شده تا آب روستاها در سطح مجتمع تأمین شود و این کار ادامه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته و سال 95 از محل صندوق توسعه ملی اعتباری برای روستاها در نظر گرفته شده است گفت: برای سال 95 حدود 24 میلیارد تومان اعتبار برای تأمین آب مجتمع‌های روستایی استفاده شد و سال گذشته نزدیک به 34 میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به روستاها و مجتمع‌های آبرسانی اختصاص پیدا کرد و سال جاری پیش‌بینی شده در حدود 65 میلیارد تومان اعتبار برای روستاهای قم در نظر گرفته شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به روستاهایی که مقداری آب آنها شور است گفت: از طریق دستگاه‌های آب شیرین‌کن و تانکرهای آبرسانی سیاری که آب شیرین را در تانکرها تخلیه می‌کنند آب این روستاها تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود 10 تا 20 روستا به تناوب قطعی آب دارند که با مجتمع‌سازی مشکلات آنها در حال برطرف شدن است. از جمله این روستاها می‌توان به کرمجگان، تیره، خاوه، فردو، ورزنه و بنابر اشاره کرد.

بذرافشان با اشاره به علت کمبود آب این روستاها گفت: اکثر این روستاها در مناطق کوهستانی قم واقع هستند و به بارش‌های آسمانی وابستگی دارند و بر اساس آن آب برای آنها تأمین می‌شود. اگر سال کم‌بارشی باشد زودتر دچار خشکسالی می‌شوند.

وی با اشاره به راهکار برای تأمین آب روستاهای کم آب گفت: روستاها در صورت امکان به صورت مجتمع تعریف می‌شوند تا تأمین آب از محل دورتر برای آنها انجام شود. حدود 80 روستا چنین شرایطی دارند تا آب آنها تأمین شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم خاطرنشان کرد: مکان‌هایی که امکان تعریف مجتمع برای آنها وجود ندارد اگر آب چاهشان تمام شده باشد درخواست جا به جایی چاه داده یا چاه جدیدی در این بخش حفر می‌شود یا منبع آب اجاره یا خریداری می‌شود اگر این موارد پاسخ نداد آب به صورت سیار با تانکر تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: به دلیل آنکه درصد زیادی از آب روستاها از سرشاخه‌های دز دریافت می‌شود از نظر کیفیت مشکل زیادی وجود ندارد تنها مکان‌هایی که نزدیک به دریاچه نمک هستند مقداری مشکل شوری دارند که دستگاه آب شیرین‌کن برای ساکنان این مناطق قرار داده شده است.

بذرافشان با بیان اینکه نیمی از آب روستاها از منابع زیر زمینی تأمین می‌شود گفت: امسال میزان بارندگی‌ها کمتر از سال گذشته بود که به طور مستقیم تأثیر خود را در منابع آبی بر جای گذاشت.

وی عنوان کرد: حدود 96 حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد 86 حلقه آن فعال است و باقیمانده آنها به سرشاخه‌های دز متصل یا از مدار خارج شدند.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdccipqe.2bq0e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما