دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : 65077
منبع : خبرگزاری فارس
در گفت وگو با بازرس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مطرح شد

فرهنگ سازی مشاوره پیش از ازدواج راهکار کاهش آمار طلاق/ نبود فرهنگ واحد عامل بالابودن آمار طلاق در قم

قم نيوز : بازرس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: باید در زمینه لزوم انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج در جامعه فرهنگ سازی شود، مردم اگر ضرورت این مشاوره‌ها را متوجه شوند، برای مشاوره‌های پیش از ازدواج هم هزینه خواهند کرد.
فرهنگ سازی مشاوره پیش از ازدواج راهکار کاهش آمار طلاق/ نبود فرهنگ واحد عامل بالابودن آمار طلاق در قم
فرهنگ سازی مشاوره پیش از ازدواج راهکار کاهش آمار طلاق/ نبود فرهنگ واحد عامل بالابودن آمار طلاق در قم
به گزارش قم نیوز با بالا رفتن آمار طلاق طی سال‌های اخیر، ترس از طلاق به یکی از نگرانی‌های جوانان در سن ازدواج تبدیل شده است و برخی از جوانان به دلیل داشتن این ترس از ازدواج کردن اجتناب می‌کنند.

با وجود اجرای طرح‌های مختلف در کشور، آمار طلاق در ایران طی سال‌های اخیر نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه سال به سال افزایش پیدا کرد، مساله ای که نشان از موثر نبودن این طرح‌ها برای حل بحران طلاق دارد.

برای اطلاع از شیوه‌های جلوگیری از وقوع طلاق در یک زندگی مشترک و راهکارهای کاهش آمار طلاق در کشور و استان قم به گفت‌وگو با علیرضا آقایوسفی بازرس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پرداختیم.

 

* پیش شرط یک ازدواج موفق چیست؟

فرد در درجه اول باید ببیند که آیا شرایط ازدواج را دارد یا خیر، این مساله هم با آموزش به وجود نمی‌آید و باید یک روان شناس، فرد را مورد ارزیابی قرار بدهد تا ببیند او شرایط ازدواج را دارد یا خیر، آمادگی برای ازدواج صرفا داشتن شغل نیست.

دلیل وقوع بحران طلاق در جامعه این است که افراد تصور می‌کنند که آمادگی برای ازدواج دارند و ازدواج می‌کنند، در حالی که این آمادگی را ندارند.

 

* افراد در انتخاب همسر چه نکاتی را باید مدنظر قرار بدهند؟

پسران باید به خواستگاری دخترانی بروند که هم کفو آن‌ها باشند، این مساله هم نیاز به مشاوره پیش از ازدواج دارد، اگر افراد آمادگی ازدواج را داشته باشند و با کسانی ازدواج کنند که هم کفو آن‌ها باشند، ازدواجشان کم خطر خواهد بود.

دوره‌های آموزشی زیادی برای جوانان در خصوص ازدواج توسط مراکز مختلف برگزار می‌شود که سرفصل‌های این دوره‌ها مشترک است، اما مهارت‌هایی که در دوره‌های آموزشی به جوانان داده می‌شود، بدون لحاظ کردن ضرورت داشتن آمادگی برای ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج توسط روان شناس فایده ای ندارد.

 

* وضعیت آمار طلاق در استان قم چه گونه است؟

آمار طلاق در این استان از سال 1375 تاکنون بالا است، البته وزارت کشور در این سال‌های آموزش‌های ازدواج را در برنامه داشته است، ولی این آموزش‌ها کافی نیست و افراد باید دوره‌های طولانی مدت را برای آماده شدن برای ازدواج طی کنند.

باید در زمینه لزوم انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج در جامعه فرهنگ سازی شود، مردم اگر ضرورت این مشاوره‌ها متوجه شوند، همچون هزینه ای که برای مراسم‌های مختلف در هنگام ازدواج می‌کنند، برای مشاوره‌های پیش از ازدواج هم هزینه خواهند کرد، براساس آمار نیمی از طلاق‌ها در پنج سال نخست ازدواج صورت می‌گیرد و این مساله اهمیت مشاوره‌های پیش از ازدواج را دو چندان می‌کند.

ارائه آموزش‌هایی در زمینه ازدواج در دبیرستان‌های دخترانه یک تلنگر برای آموزش‌های پیش از ازدواج است که باید آن را به فال نیک گرفت.

 

* چه دلایلی موجب بالا بودن آمار طلاق در استان قم شده است؟

یکی از ریشه‌های این مساله در مهاجرپذیر بودن این استان است، فرهنگ واحدی در این شهر وجود ندارد تا سر و سامانی به روابط بین افراد بدهد و افراد مهاجر تحت تاثیر این فرهنگ واحد قرار بگیرند و تعارض‌های فرهنگی بین افراد به وجود نیاید، در حالی که شهر کاشان گرچه که یک شهر مهاجرپذیر است، اما چون فرهنگ واحدی در این شهر وجود دارد، آمار طلاق پایین است.

کوتاه بودن دوره آشنایی الزاما نمی‌تواند دلیلی برای بالا رفتن طلاق باشد، البته اگر افراد دست به انتخاب آگاهانه در ازدواج بزنند، جوانان از عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه ازدواج رنج می‌برند که چگونه همسر خود را انتخاب کنند.

 

* چه راهی برای کاهش آمار طلاق در استان قم وجود دارد؟

تنها راه موثر برای رسیدن به این هدف، آموزش افراد پیش از ازدواج است تا بدانند که کسب مهارت‌های زندگی مشترک به شدت به موفقیت ازدواج آن‌ها مرتبط است، این راهبرد فرهنگ سازی باید در دستور کار قرار بگیرد تا همان طوری که مساله کمبود آب و لزوم صرفه جویی در آن برای مردم گفته می‌شود، اهمیت آموزش‌های پیش از ازدواج هم برای آن‌ها تبیین و تشریح شود.

مساله طلاق چند جانبه است و به قوه‌های مختلف بستگی دارد، باید با آموزش دادن به مردم تلاش کنیم که آمار طلاق را در جامعه کاهش بدهیم.

 

* گاهی این مساله مطرح می‌شود که عمده طلاق‌ها در کشور به دلیل مشکلات جنسی است، نظر شما در این خصوص چیست؟

گاهی افراد در جامعه کنونی چون به دنبال کسب درآمد بالاتر و برآورده کردن توقعات بیشتر در زندگی هستند، از مدیریت زندگی مشترک خود غافل می‌شوند و نارضایتی در روابط زناشویی آن‌ها به وجود می‌آید، این مساله مشکلات زیادی را از جمله طلاق به دنبال خواهد داشت، برخی از اختلالات در روابط زناشویی با ارائه آموزش‌هایی برای کاهش اضطراب به افراد رفع می‌شود.

افراد پیش از ازدواج باید به سراغ ارزیابی خود بروند تا ببیند که آیا برای ازدواج پختگی لازم را دارند یا خیر، کسی که پختگی لازم را داشته باشد، سعی می‌کند که در زندگی مشترک، مشکلی به وجود نیاید و حتی در صورت وقوع مشکل هم به دنبال حل آن خواهد‌ بود.

 

* آیا حرکت جامعه به ایران به سمت مدرنیته و گسترش فناوری‌ها در افزایش آمار طلاق تاثیر داشته است؟

این که آمار طلاق در سه دهه اخیر افزایش پیدا کرده است، دلایل جامعه شناختی هم دارد، در گذشته آمار بیکاری در این حد بالا نبود، افراد شغل ساده تری به دلیل سبک زندگی داشتند، هر فردی در جامعه از یک هویت مشخص برخوردار بود، توقعات افراد در این حد بالا نبود، مدرنیته در دهه‌های اخیر روی افراد تاثیرگذاشته است.

کشورمان در سطح اجتماعی در حال گذر از سنت به مدرنیته است، همزمان با آن فناوری نیز به سرعت تغییر می‌کند و در کنار آن‌هم فرزندان توقعات بیشتری در محیط خانواده دارند، اکنون سرعت تغییر سرعت فناوری به اندازه ای بالا است که گاهی اوقات نمی‌توانیم خودمان را با آن هماهنگ کنیم، به فرزندانمان نتوانستیم در زمینه مهارت هماهنگ شدن با تغییرات فناوری آموزش بدهیم، جامعه سعی نکرده است که به فرزندان از همان کودکی تا سنین جوانی، قدرت تطبیق با تغییرات را بدهد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcef78p.jh8nfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما