سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : 65129
منبع : خبرگزاری تسنیم

حقوق بشر آمریکایی نمونه پیشرفته حقوق‌بشر سکولار است

قم نيوز : دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه برخی از واژه آزادی سوءاستفاده کرده‌اند، گفت: در میان جوامع و فرهنگ‌های مختلف تعاریف متفاوتی از آزادی وجود دارد، برای نمونه، صدام حسین که نمونه بارز یک حکومت استبدادی بوده شعار حکومتش آزادی بود.
حقوق بشر آمریکایی نمونه پیشرفته حقوق‌بشر سکولار است
حقوق بشر آمریکایی نمونه پیشرفته حقوق‌بشر سکولار است
به گزارشقم نیوز آیت‌الله محسن اراکی در نشست علمی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» که در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه علمیه در قم برگزار شد، با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی در سه عرصه دچار چالش جدی است، اظهار داشت: این نوع از حقوق بشر در عرصه‌های تئوری، واژگان و رفتاری از چالش‌های اساسی برخوردار است.

وی با بیان نخستین چالش حقوق بشر آمریکایی یعنی عرصه تئوری گفت: به لحاظ نظری این نوع از حقوق بشر نمی‌تواند مبنایی قابل‌اعتماد و مستدل برای مکتب‌های مختلف سکولار باشد، از سوی دیگر تعاریف ارائه‌شده برای این نوع از حقوق قراردادی است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی حقوق بشر آمریکایی را نمونه‌ای پیشرفته از حقوق بشر سکولار دانست و ابراز کرد: معتقدیم حقوق بشر آمریکایی به دلیل مواجه بودن با چالش‌های اساسی در بعد نظری نمی‌تواند مسائل و مشکلات خود را حل کند.

آیت‌الله اراکی ویژگی‌های حقوق بشر اسلامی را موردتوجه قرار داد و گفت: این نوع از حقوق بشر مستدل بوده و  همه حقوق به‌ حق اطاعت الهی برمی‌گردد، و یکی از ویژگی‌های این نوع از حقوق این است که خداوند باری‌تعالی سؤال می‌کند و خداوند حق سؤال از بنده خود دارد اما از خداوند بازخواستی صورت نمی‌گیرد.

وی دومین چالش حقوق بشر سکولار را چالشی در عرصه واژگان دانست و افزود: در حقوق بشر سکولار تعریف واضح و روشنی از واژگان این حقوق نمی‌بینیم و تعریف ثابتی از ظلم و حق ندارد بنابراین نظام سکولار نتوانسته تعریف مشخصی را ارائه دهد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید براینکه برخی از واژه آزادی سوءاستفاده کرده‌اند، تصریح کرد: در میان جوامع و فرهنگ‌های مختلف تعاریف متفاوتی از آزادی وجود دارد، برای نمونه، صدام حسین که نمونه بارز یک حکومت استبدادی بوده شعار حکومتش آزادی بود.

آیت‌الله اراکی چالش سوم حقوق بشر آمریکایی را چالش رفتاری بیان و خاطرنشان کرد: در این زمینه حقوق بشر آمریکایی و اروپایی دچار چالش جدی است.

وی با اشاره به تحول حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه علمیه در حوزه تولید علم متحول شده اما حتی دانشگاهیان نیز از این تولیدات اطلاع ندارند و این علم برای جهانیان عرضه نشده است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: تولیدات فکری صورت گرفته در حوزه علمیه جزو نادرترین تولیدات علمی در مراکز علمی است اما باوجوداینکه در همه عرصه‌ها خوب کارکرده این تولیدات محبوس و منزوی است.

انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdccosqe.2bqpi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما