چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۲
کد مطلب : 65172
منبع : خبرگزاری مهر

آیت الله سبحانی: ایمان مردم سرمایه بزرگی برای دین اسلام و نظام است

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید شیعیان ایمان مردم را سرمایه بزرگی برای دین و اسلام و نظام دانست و گفت: باید بکوشیم ایمان مردم و جوانان ما به خطر نیفتد.
ایمان مردم سرمایه بزرگی برای دین اسلام و نظام است
ایمان مردم سرمایه بزرگی برای دین اسلام و نظام است
به گزارش قم نیوز آیت‎الله العظمی جعفر سبحانی در درس تفسیر سوره برائت در مجتمع عالی فقه در قم با اشاره به آیه (۳۶) «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِیهِنَّ أَنْفُسَکُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِکِینَ کَافَّةً کَمَا یُقَاتِلُونَکُمْ کَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ» گفت: خداوند به مسئله چهار ماه حرام در این آیه اشاره دارد.

وی افزود: خداوند بیان کرده است، حرمت شکنی ماه های حرام در واقع حرمت شکنی به خود انسان است؛ جنگ و ستم در این ماه های حرام، ستم به نفس انسان است و به همین جهت است که قتل در این ماه مشمول مجازات و دیه بیشتر است؛ یک سوم دیه کامل به دیه اصلی در این ماه اضافه می شود.

این استاد سطوح عالی حوزه در ادامه بیان کرد: در کنار حرمت‌هایی که در ماه‌ها و مسائل مختلف در نظر گرفته است، بیت الحرام نیز از اماکنی است که خداوند حرمت بسیاری برای آن قائل شده و از مقدس ترین اماکن اسلامی به شمار می‌رود؛ در حرم شکار کردن برای محرم ممنوع است، چرا که آن جا امن است و از این رو کشتن انسان در حرم نیز همان حکم قتل در ماه حرام را دارد.

وی گفت: خداوند در این آیه به دوازده ما سال، یعنی اثنی عشر شهرا اشاره می‌کند؛ البته سوای تعداد ماه های سال که در این آیه آمده است، در قرآن به مسایل مختلف از جمله ۱۲ نقبای بنی اسراییل و ۱۲چشمه ای که حضرت موسی(ع) برای قبایلی که ایشان را یاری کردند، جوشاند و ۱۲ حواری حضرت عیسی (ع)اشاره شده است.

آیت الله سبحانی هماهنگی اسلام با شرایع پیشین را یکی از خصوصیات اسلام برشمرد و اظهار داشت: به تصریح منابع بی کران شیعی و همچنین تصریح کتب اهل سنت به خصوص در صحیح مسلم و بخاری پیامبر نیز ۱۲ خلیفه و جانشین را برای خود انتخاب و معرفی کردند؛ این مطلب کاملا در کتب اهل سنت نیز وجود دارد و جای انکار نیست.

وی گفت: یکی از نمایندگان حوزه در انگلستان نقل می کرد، روزی برای گفتگو با خانمی که در آمریکا از دین مسیحیت به دین اسلام و مذهب اهل سنت گرویده بود و پس از آن شیعه شده بود به آمریکا سفر کردم؛ وی در این مصاحبه به وی گفته بود که پس از مطالعه آثارپیامبر(ص)، حقانیت اسلام به من ثابت شد و به دلیل حضور علمای اهل سنت در آن منطقه مسلمان سنی شدم، ولی سپس با مطالعه قرآن و کتب تفسیری و روایی دریافتم که پیامبران الهی از جمله موسی و حضرت عیسی(ع) ۱۲ جانشین داشتند و سپس به دنبال ۱۲ جانشین پیامبر رفتم و مذهب تشیع رسیدم.

این مفسر قرآن کریم افزود: پس از اینکه متوجه شدم مذهب اثنی عشری در اسلام بسیار مهم است به مطالعه زندگانی و احادیث و سیره این دوازده امام پرداختم و با شناختی که نسبت به کلیت اسلام داشتم دریافتم که مذهب شیعه اثنی عشری حق مسلم و مطلق است.

وی ایمان مردم را سرمایه بزرگی برای دین و اسلام ونظام دانست و گفت: باید بکوشیم ایمان مردم و جوانان ما به خطر نیفتد؛ این افتخار بزرگی برای ما است که پیرو این مکتب هستیم ولی چون در دریا هستیم قدر آب را نمی دانیم.

آیت الله سبحانی در تفسیر آیه ۳۷ بیان کرد: خداوند در این آیه اشاره می کند که «إِنَّمَا النَّسِیءُ زِیَادَةٌ فِی الْکُفْرِ یُضَلُّ بِهِ الَّذِینَ کَفَرُوا یُحِلُّونَهُ عَامًا وَیُحَرِّمُونَهُ عَامًا لِیُوَاطِئُوا عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَیُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُ زُیِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ «نسی ء» جابجا کردن ماه های حرام است که برخی قبایل برای منافع خود با پرداخت رشوه ماه های حرام را جابجا می کردند تا با جنگ با دیگران به منافع خود برسند که خداوند به شدت مردم را از ارتکاب این عمل بازداشته است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcau6ni.49nm015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما