دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 65545
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم:

تعیین تکلیف پروژه شهید کاظمی از عهده شورای شهر خارج است

قم نيوز : رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم گفت: پروژه سامان‌سازان و زمزم و پروژه شهید کاظمی به صورت سرمایه‌گذاری و شراکتی در حال انجام بوده که به دلیل مشکلات مالی و حقوقی شریک شهرداری پیگیری جدی امور آن از عهده شورا خارج است.
تعیین تکلیف پروژه شهید کاظمی از عهده شورای شهر خارج است
تعیین تکلیف پروژه شهید کاظمی از عهده شورای شهر خارج است
به گزارش قم نیوز مجید اخوان ظهر امروز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه شهرداری‌ها نهادهایی مستقل هستند که باید منابع مالی خود را تامین کنند اظهار کرد: تمام رخدادها و رویدادهای مالی اعم از فرآیندهای پیش‌بینی بودجه، معاملات، قراردادها، تعرفه عوارض و... که ریل حرکت و منابع پایدار شهرداری است در کمیسیون برنامه و بودجه شورا برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به بودجه بیش از 2 هزار میلیارد تومانی شهرداری تصریح کرد: با توجه به شرایط بد اقتصادی دولت، بروز و ظهور اقدامات در استان، در شهر قم شکل می‌گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نقش شوراها در کشور گفت: براساس قانون وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر، در بدو شروع کار شورای پنجم اقدام به تبیین وظایف کمیسیون برنامه و بودجه کردیم.

وی ​نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیر منقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه‌ها را یکی از وظایف کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد و افزود: تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداری ها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر نیز از وظایف این کمیسیون است.

اخوان بیان کرد: 16 سازمان غیر از شهرداری و مناطق زیرمجموعه شهرداری هستند که بخشی از وظایف مدیریت شهری را انجام می‌دهند که تمام این فرآیندها برای آنها جاری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصویب وام‌های پیشنهادی شهرداری، تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره که به نام شهر و شهرداری صورت می‌پذیرد، تصویب اساسنامه موسسات و شرکت های وابسته به شهرداری با تایید و موافقت وزارت کشور، تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظرگرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود، تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان های وابسته به آن با رعایت آیین نامه مالی و معاملات شهرداری ها، نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمان ها ، مؤسسات شرکت های وابسته و تابعه شهرداری را از دیگر وظایفه کمیسیون عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های شورای پنجم رسیدگی به بدهی‌ها و مطالبات شهرداری قم بوده است اظهار کرد: بخش مهمی از این بدهی‌ها تعیین تکلیف و تهاتر شده و بخش دیگری شامل بانک ملی، بانک تجارت و بانک شهر نیز در مراحل نهایی است.

اخوان مهم‌ترین بخش سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شورا را تعیین بودجه‌ای مناسب برای شهرداری عنوان کرد و افزود: ما ضرورت‌ها و اولویت‌های بی‌شمار و منابع محدود داریم و برنامه‌ریزی درست برای تخصیص منابع در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه شهرداری تا پایان دی‌ماه هر سال فرصت دارد که لایحه بودجه سال آینده خود را تقدیم شورا کند گفت: شورا هم یک ماه فرصت دارد که بررسی‌ها را انجام داده و لایحه را به تصویب برساند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برنامه نظارت سه ماه‌ یکبار بر عملکرد بودجه شهرداری تصریح کرد: بودجه سال 97 بالغ بر هزار و 853 میلیارد تومان نهایی شده که حدود 400 میلیارد تومان جاری و مابقی در حوزه وظایف عمرانی شهرداری است.

وی یکی از راه‌های توسعه پایدار شهر را اهتمام به مشارکت بخش خصوصی دانست و افزود: راه باید برای حضور سرمایه‌گذاران در شهر هموار شود تا کاستی‌های زیرساختی شهر کاهش یافته و درآمدهای شهرداری تامین شود.

اخوان با اشاره به برنامه پنج ساله شهرداری قم، به اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای تعیین شده در این برنامه برای دستیابی به شاخص‌های مطلوب در حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: نظام‌مند کردن سیستم‌ حسابرسی شهرداری و مطالبات ثبت صورت‌وضعیت و مطالبات پیمانکاران از دیگر اقدامات کمیسیون برنامه و بودجه است.

وی با اشاره به گزارش عملکرد حدود 9 ماهه کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: در این مدت 75 جلسه تشکیل شده که 37 لایحه مورد تصویب قرار گرفته است؛ همچنین هزار و 142 نامه مردمی در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مجوز پرداخت هزینه تنزیل اسناد خزانه، فروش اوراق مشارکت قطار شهری، افزایش تعرفه بهای خدمات توقف خودروها در پارکینگ، ثبت هزینه‌های پروژه پیامبراعظم و... را از جمله مهم‌ترین لوایح بررسی‌شده در این کمیسیون عنوان کرد و افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری تاکید داریم که باید جدی‌تر حرکت شود و امروز شاهد وجود موانع زیادی در این بخش هستیم.

وی گفت: یکی از پروژه‌های ویژه سرمایه‌گذاری بلوار پیامبر اعظم است که ورود سرمایه‌گذاری در این پروژه اصلا رضایت‌بخش نیست با وجود اینکه شهرداری ردیف 400 میلیارد تومانی در بودجه برای حوزه سرمایه‌گذاری دارد.

اخوان با اشاره به رکود بخش مسکن در کشور بیان کرد: درآمدهای شهرداری ناشی از عوارض ساختمانی به شدت کاهش پیدا کرده است و در مقابل از سوی دولت کم‌مهری‌هایی هم به شهرداری‌ها می‌شود که موجب شده درآمدهای شهرداری‌ها تحت تاثیر قرار گیرد.

وی چالش اصلی حال حاضر شهرداری را بحث کاهش درآمدها عنوان کرد و افزود: این کاهش درآمد موجب می‌شود عملکرد روزمره شهرداری نیز که شامل خدمات شهری و... می‌شود تحت تاثیر قرار گرفته و حجم بالای مطالبات به وجود آید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم با اشاره به برخی پروژه‌های نیمه کاره سرمایه‌گذاری شهر اظهار کرد: پروژه سامان‌سازان و زمزم و پروژه شهید کاظمی به صورت سرمایه‌گذاری و شراکتی در حال انجام بوده که به دلیل مشکلات مالی و حقوقی شریک شهرداری پیگیری جدی امور آن از عهده شورا خارج است.

وی با بیان اینکه یک ریال از منابع شهرداری در پروژه منوریل هزینه نشده است گفت: واقعا مانده‌ایم که چگونه این پروژه را تعیین تکلیف کنیم و هنوز به برنامه درستی نرسیده‌ایم.

اخوان با تاکید بر اینکه شهر قم روزانه یک میلیارد تومان هزینه نگهداری دارد افزود: براساس آئین نامه بودجه وزارت کشور سقف بودجه شوراهای اسلامی شهر مشخص شده که برای شهرهای بالای یک میلیون نفر سقف این بودجه حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان است و در حال حاضر بودجه شورا کمتر از دو میلیارد تومان است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcenn8p.jh8nei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما