دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب : 65548
منبع : خبرگزاری مهر
مدیرکل زندان‌های قم در پاسخ به مهر گفت:

بیشتر زندانیان قم مربوط به بخش مواد مخدر هستند/ آزادی ۲۰۶ زندانی

قم نيوز : مدیرکل زندان‌های استان‌ قم از کاهش پنج ونیم درصدی زندانیان در قم نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بیشتر زندانیان قم مربوط به بخش مواد مخدر هستند.
بیشتر زندانیان قم مربوط به بخش مواد مخدر هستند/ آزادی ۲۰۶ زندانی
بیشتر زندانیان قم مربوط به بخش مواد مخدر هستند/ آزادی ۲۰۶ زندانی
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سید علی تهامی در نشستی خبری که ظهر دوشنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، با بیان اینکه محدوده کار زندان‌های قم در سه بخش فضا، زندانی‌ها و زندان بان‌ها است، اظهار داشت: در بخش فضای نگهداری زندانیان با وجود کمبودها در بخش‌های مختلف بازسازی انجام و سعی شده مشکلات فیزیکی به حداقل برسد.

وی درخصوص اقدامات انجام شده گفت: زندان زنان خارج از شهر بود و مشکلات امنیتی داشت اما با ایجاد فضای مناسب در این بخش مشکلات بسیار محدود است، بندی با عنوان قرنطینه اصلاح و تربیت بازسازی شد و اصلاحاتی در اردوگاه حرفه آموزی و کار و درمان که ساختمانی فرسوده داشت انجام شد.

مدیرکل زندان‌های قم گفت: در بخش پرسنل هر پنج‌شنبه دوره‌های آموزشی برای همکاران برگزار می‌شود و سال گذشته نیز ۲۵۰ نفر به صورت رایگان به مشهد اعزام شدند و به غیر از زیارت امام هشتم(ع) دوره‌های آموزشی برایشان برگزار شد.

تشکیل پرونده شخصیتی برای سربازان وظیفه

وی بیان کرد: با تشکیل پرونده شخصیتی برای سربازان وظیفه آنان در موارد مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفتند که در کمتر استانی این امر انجام شده و برای نخستین بار در قم برای ۶۵ سرباز دوره حرفه آموزی برپا و گواهی‌نامه صادر شد که پس از خدمت می‌توانند در آن حوزه مشغول به کار شوند.

حجت الاسلام تهامی گفت: کانون اصلاح و تربیت نیز بیرون شهر بود و فضای نگهداری، امنیتی و آموزشی مناسبی نداشت اما هم اکنون وضعیت مناسبی دارد و در بخش‌های فرهنگی و اشتغال فعال است و از نظر ساختمانی به صورت سالنی متمرکز اداره می‌شود و از ساخت اتاق در آن پرهیز شده تا نظارت ویژه بر آن باشد.

وی گفت: در بخش اقامت سربازان فضای محدودی داشتیم که در حال حاضر فضایی مانند یک پادگان با تمام تجهیزات مانند نمازخانه، باشگاه، فضاهای آموزشی و خوابگاه دایر شده است.

مدیرکل زندان‌های قم گفت: آشپزخانه صنعتی با استانداردهای لازم نیز ساخته شد که به کیفیت غذای سربازان و زندانیان افزوده شد و به صورت ویژه در زندان‌های قم غذای رژیمی کم چرب، کم نمک، معمولی و برای بیماری‌های خاص پخت می‌شود.

حضور ۵۰ روحانی در زندان‌ها در ماه رمضان

وی به فعالیت‌های فرهنگی در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: در این ماه حدود ۵۰ روحانی در کنار زندانیان حضور داشتند و مسائل اعتقادی، اخلاقی، احکام و باورهای دینی را برای زندانیان بیان می‌کردند.

حجت الاسلام تهامی ادامه داد: ۳۰ مبلغ ثابت در طول سال برای زندانیان اعزام می‌شوند و در دهه محرم، ماه رمضان، ایام نوروز، تابستان و دهه فاطمیه نیز اعزام انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر صبح برنامه تلاوت قرآن تحت عنوان «تلاوت صبح روشن» برپا می‌شود، بیان کرد: در گذشته در زندان‌ها بند قرآنی بود که هم اکنون به مدرسه قرآنی ارتقا پیدا کرده و کارنامه معتبر به زندانیان ارائه می‌شود و با مساعدت سازمان اوقاف ۷۵۰ نفر در زندان آموزش‌های قرآنی را فراگرفتند.

رشد سه برابری اشتغال و حرفه آموزی در زندان‌های قم

وی با بیان اینکه آمار اشتغال و حرفه آموزی در زندان‌ها در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ نزدیک به سه برابر شده گفت: در سال جاری نیز اشتغال و حرفه آموزی حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و زندان‌های قم مقام دوم کشوری را در این خصوص کسب کرده است.

مدیرکل زندان‌های قم با اشاره به وضعیت بخش بهداشت و درمان، بیان کرد: با بازسازی بندها در حوزه پیشگیری از برخی بیماری‌ها اقداماتی انجام شد و تست سلامت ماهانه زندانیان با برپایی دوره‌های مربیگری که برای زندانیان علاقمند یا کسانی که تجربه و تحصیلاتی در این زمینه داشتند گذاشته شد آموزش‌های لازم را فراگرفتند و این تست‌ها انجام می‌شود و بحث روان درمانی زندانیان به صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود.

۱۰۹ زندانی با دو جشن گلریزان آزاد شدند

وی در مورد تسهیلاتی که به زندانیان داده می‌شود نیز گفت: این امتیازات با تعیین شاخص‌هایی هدفمند شده است.

حجت الاسلام تهامی با بیان اینکه حمایت از زندانیان در دو بخش انجام می‌شود، گفت: انجمن حمایت از زندانیان با ارائه بسته‌های حمایتی به خانواده‌های نیازمند کمک می‌کنند و در زمینه مددکاری فعال هستند و ستاد دیه نیز به منظور حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد فعال است که یکی از برنامه‌های آن جشن گلریزان است.

وی اظهار داشت: سال گذشته برای نخستین بار جشن گلریزانی توسط ستاد دیه برپا شد و خیرین در آن ۳۵۰ میلیون تومان کمک کردند و با گرفتن رضایت شکات، آورده خانواده‌های زندانیان و کمک خیرین در مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رضایت شکات گرفته شد و در مجموع ۶۹ زندانی آزاد شدند.

مدیرکل زندان‌های استان قم بیان کرد: در سال جاری برای دومین بار جشن گلریزان برگزار و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی و ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات بانک‌ها و نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان کمک‌های نقدی بود و در سال جاری تاکنون ۴۰ نفر آزاد شدند.

اختصاص یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای زندانیان

وی گفت: در بحث صلح و سازش شورای حل اختلاف به این دلیل که این شورا در ستاد دیه تشکیل شده به صورت تخصصی به مشکلات زندانیان ورود و تحقیق و پژوهش می‌کند و با داشتن اطلاعات کافی نسبت به زندانی و خانواده آن با شکات وارد مذاکره می‌شود تا صلح و سازش انجام شود.

حجت الاسلام تهامی گفت: در بخش مراقبت پس از خروج به این دلیل که زندانی مدتی در حبس بوده از نظر اقتصادی مشکل دارند یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای زندانیان در نظر گرفته شده که با معرفی به بانک‌ها توانستند از آن بهره‌مند و اشتغالزایی کنند تا زمینه بازگشت به زندان کم شود.

آزادی ۲۰۶ زندانی جرائم غیر عمد

وی با بیان اینکه ۲۰۶ زندانی جرائم غیر عمد با کمک‌های ستاد دیه تسهیلات و کمک‌های نقدی آزاد شدند و بخشی از زندانیان نیز با کمک‌های مردم به برنامه ماه عسل آزاد می‌شوند، گفت: با روش‌های مختلف کمک می‌شود تا جرائم مالی زیر ۲۰ میلیون در زندان نباشند.

مدیرکل زندان‌های استان قم در مورد مجازات‌های جایگزین حبس نیز گفت این امر در دستور کار قرار گرفته و سال گذشته به کل کشور ابلاغ شده و امیدواریم با استفاده از ابزارهای الکترونیکی بتوان این اقدام را انجام داد.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص ارائه آمار زندانیان، گفت: آمار زندانیان قم نسبت به استان‌های دیگر زیاد نیست و در سه ماهه نخست سال ۹۷، نسبت به سال ۹۶ پنج ونیم درصد کاهش زندانی داشته است.

حجت الاسلام تهامی در پاسخ به این سؤال این خبرنگار که با توجه به افزایش تصادفات و جمعیت چه تدابیری اندیشیدید که کاهش آمار را رقم زد؟ گفت: ایجاد شعبه تصادفات در دادستانی و بخش مشاوره خانواده یکی از عوامل بوده و اگر شورای حل اختلاف فعال شود منجر به تشکیل پرونده و زندانی شدن افراد نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار مهر که رتبه اول و دوم زندانیان استان مختص چه کسانی است، گفت: زندانیان مواد مخدر در صدر زندانیان استان هستند و سرقت به دلیل اعتیاد و مواد مخدر در رتبه دوم است.

۱۹۰ زندانی غیر عمد با ۵۰ میلیارد بدهی در زندان قم هستند

وی گفت: ۱۹۰ زندانی جرائم غیر عمد در استان هستند که در مجموع بیش از ۵۰ میلیارد تومان بدهی دارند و از این تعداد ۱۴۰ نفر بدهی مالی زیر ۱۰۰ میلیون و ۵۰ نفر بدهی بیش از ۱۰۰ میلیون دارند.
باید فکری برای مجرمان جرائم عمدی شود

حجت الاسلام تهامی با بیان اینکه خیرین به کسانی که جرائم غیر عمد کمک می‌کنند، تأکید کرد: باید فکر و اقدامی برای مجرمان جرائم عمدی شود که پس از خروج افراد مؤثری شوند و بازگشت شرافتمندانه‌ای داشته باشند.

وی تأکید کرد: مسئولیت سنگین‌تری در این خصوص است و می‌طلبد که همه متولیان امور فرهنگی، هنری، ورزشی که ابزار اصلاح و تربیت هستند به این موضوع ورود پیدا کنند تا اصلاح صورت بگیرد.

مدیرکل زندان‌های استان قم در مورد زندانیان دادگاه ویژه روحانیت و دادسرای نظام نیز گفت: زندانیانی در این مورد داریم اما رقم ناچیزی است.
انتهاي پیام / 137
https://qomnews.ir/vdch6mn-.23nmkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما