سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : 65866
منبع : خبرگزاری فارس

الگوی مصرف رعایت نشود خاموشی‌ها ادامه دارد/ افزایش 8 درصدی رشد مصرف برق در قم

قم نيوز : در حالی که تنها حدود 10 روز از فصل تابستان گذشته است خاموشی‌های مکرر و بدون اطلاع در نقاط مختلف شهر موجب سرگردانی شده است و به گفته مسوولان در صورت عدم رعایت الگوی مصرف هم چنان خاموشی خواهیم داشت.
الگوی مصرف رعایت نشود خاموشی‌ها ادامه دارد/ افزایش 8 درصدی رشد مصرف برق در قم
الگوی مصرف رعایت نشود خاموشی‌ها ادامه دارد/ افزایش 8 درصدی رشد مصرف برق در قم
به گزارش قم نیوز در حالی که چند سالی بود مردم خاموشی‌های برق را به فراموشی سپرده بودند در اوایل هفته جاری با شدت گرفتن گرما خاموشی‌های مکرر برق ایجاد شد و این در حالی است که این خاموشی‌ها در زمان اوج گرما و بدون اطلاع قبلی صورت گرفت.

سید محمد ارجمند زاده مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم  گفت: موضوعی که هرساله در این موقع از سال دچارش هستیم بحث افزایش مصرف برق در زمان تابستان و اوج گرما است. در قم طی روزهای گذشته دمای 46 درجه را تجربه کرده ایم و با توجه به اینکه کشور ما یک کشور نسبتا گرمسیر است و افزایش مصرف برق به واسطه افزایش مصرف از طریق دستگاههای سرمایشی اتفاق می افتد طبیعتا در بازده یک تا یک ماه ونیم اوایل تابستان دچار این قضیه هستیم.

 

وی افزود: اتفاقی که امسال مزید بر علت شده بحث کاهش نزولات آسمانی و کاهش حجم بارش باران بوده که این مساله موجب شده نزدیک به 9 هزار مگا وات در نیروگاه‌های برق آبی کسری تولید برق داشته باشیم، زیرا هر ساله در این فصل برای تامین برق در زمان پیک مصرف از ظرفیت‌های برق آبی استفاده می‌شد اما امسال به واسطه بحران آب عملا 9 هزار مگاوات از مدار خارج شده است زیرا مدیریت آب برای ما اهمیت دارد و در نتیجه امسال نیروگاه‌های برق آبی را در اختیار نداریم.

ارجمند زاده اظهار کرد: علت دوم این خاموشی‌ها افزایش مصرف مردم در ساعت های پیک تابستان است. یعنی یک بخش کاهش تولید است و بخش دیگر مربوط به مدیریت مصرف است.

وی گفت: برای کاهش تولید کاری نمی‌شود انجام داد و تمام نیروگاههایی اضافه تری که ما می‌توانستیم استفاده کنیم مثل نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه‌های پراکنده و نیروگاه‌های خورشیدی استفاده شده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: امسال نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد مصرف در استان وجود داشته است و با توجه به این مساله ضرورت دارد که مردم همکاری کنند و مدیریت مصرف اتفاق بیفتد تا بتوانیم از این فصل و بحران یک ماهه عبور کنیم. زیرا بعد از گذشت این یک ماه دیگر مشکلی وجود نخواهدداشت.

وی افزود: ساعت‌های پیک مصرف برق از 12 تا 16 و 20 تا 23 است و در صورت همکاری مردم و اجرای الگوی مصرف در این ساعت‌ها خاموشی برق نخواهیم داشت. اگر این کار انجام نشود خاموشی اجتناب ناپذیر است زیرا اگر ما هم خاموش نکنیم حفاظت شبکه و تجهیزات سبب خاموشی خواهند شد.

ارجمند زاده بیان کرد: با تفاهم‌هایی که با صنایع انجام شده است همکاری خیلی خوبی ظرف یکی دو ماه گذشته صورت گرفته و در این ساعت‌ها مدیریت بار و مدیریت مصرف را لحاظ کرده و میزان مصرف را کاهش داده اند و یا برنامه شیفت کاری خود را به گونه ای تنظیم کرده‌اند که در این ساعت‌ها مصرفی نداشته باشند و کارخانه تعطیل باشد که این خود کمک می‌کند که ما از بحران چند ساعته ظهر عبور کنیم.

وی افزود: در صورتی که از سوی سایر مشترکین خانگی، تجاری و کشاورزی هم این همکاری صورت بگیرد مشکلی وجود نخواهد داشت و خاموشی اعمال نخواهد شد. اگر همکاری صنایع و ادارات نبود خاموشی‌ها بیشتر بود.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم اظهار کرد: عدم استفاده از دستگاه‌های پر مصرف مثل اتو، ماشین لباسشویی و ظرفشویی در ساعت‌های اوج مصرف برق ضمن این که سبب کاهش بهای برق مصرفی مشترکین می‌شود در جلوگیری از خاموشی موثر خواهد بود.

وی گفت: در مورد مشترکین تجاری هم به همین صورت است و آنها نیز در این ساعت‌ها می‌توانند با مدیریت مصرف و کاهش روشنایی غیر ضرور که بعضا در سطح شهر شاهد آن هستیم مثل روشنایی ویترین‌ها و تنظیم دستگاه‌های سرمایشی که برای این ساعت‌ها به کاهش مصرف کمک کرده و بدون خاموشی از این زمان یک ماهه عبور کنیم.

ارجمند زاده خاطر نشان کرد: خاموشی‌های اخیر به علت مصرف بیش از اندازه بوده و مصرف بیش از تولید است و با توجه به حفاظت‌هایی که در مجموعه نیروگاه‌ها وجود دارد در صورت عدم خاموشی قطعی کل شبکه برق را شاهد خواهیم بود که تجربه آن را در سال 81 داشتیم و اگر شبکه به صورت کامل قطع شود در آن صورت حدود 24 ساعت وقت لازم است تا شبکه به حالت عادی برگردد بنا بر این برای ایجاد پایداری شبکه و تامین برق پایدار این خاموشی‌ها باید صورت می‌گرفت.

 وی در خصوص عدم اطلاع رسانی درباره خاموشی‌های اخیر گفت: در مورد مدیریت مصرف که اطلاع رسانی انجام شده بود و ظرف چند ماهه گذشته جراید و صدا و سیما اطلاع رسانی متعددی انجام داده‌اند زیرا این موضوع یک موضوع سنواتی است و در سال‌های قبل هم این موضوع مطرح بوده است کما اینکه در تابستان در برق و در زمستان در مصرف گاز مشکل وجود دارد.

ارجمند زاده افزود: در مورد مدیریت مصرف چون مشکل سنواتی است اطلاع رسانی‌ها انجام شده است و اینکه امروز صنایع واقعا همکاری می کنند به واسطه همین اطلاع رسانی‌ها و پیگیری‌ها بوده است، اما در مورد خاموشی‌های چند روز اخیر که اطلاع رسانی نشده اینجا قصور از وزارت نیرو بوده است ولی در نظر بگیرید که وزارت نیرو برنامه ای برای خاموشی نداشته یعنی قرار نبوده خاموشی اعمال شود.

ارجمند زاده افزود: جلساتی در مجموعه برق منطقه ای تهران قرار است برگزار شود و با توجه به میزان گرمای پیش رو و میزان مصرف اگر قرار بر خاموشی باشد حتما با برنامه انجام خواهد شد و این به صورت یک جدول هفتگی در ابتدای هفته اعلام خواهد شد که کدام مناطق و چه ساعاتی خاموشی خواهند داشت که مردم بتوانند مدیریتی روی زمان‌های خاموشی داشته باشند. اتفاقات در چند روز گذشته به دلیل این بوده که ما واقعا هیچ برنامه ای برای خاموشی نداشته‌ایم و وضعیت مصرف و شرایط شبکه ما را مجبور به خاموشی کرده است و نمی شد برنامه دقیقی اعلام کرد.

وی گفت: در صورتی که مدیریت مصرف و تولید همزمان انجام نشود لاجرم به خاموشی سراسری خواهیم بود که تبعات سنگینی دارد و ما برای جلوگیری از این مشکل مجبور شدیم ظرف این چند روز گذشته خاموشی‌های چند ساعته را اعمال کنیم و این امر در اختیار استان نبوده و در کل کشور برای پایداری شبکه باید اتفاق می افتاد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: روز یکشنبه پیک مصرف کل کشور 55هزار و 400 مگا وات بوده که از پیک مصر سال گذشته بالاتربوده و این حداکثر توان تولیدی است که با وجود واردات برقی که از کشورهای مختلف مثل ترکمنستان و آذربایجان داریم اگر مصرف کنترل نشود ظرف روزهای آینده خاموشی‌ها نیز ادامه خواهد داشت، مضاف بر اینکه امسال 9 هزار مگاوات کسری تولید داریم که این کسری تولید فقط از طریق مدیریت مصرف کنترل می شود و راهکار دیگری ندارد.

وی گفت: تمام مشکل برق ظرف 20 تا 30 روزه ماه تیر است و در زمستان نیمی از ظرفیت تولید بیشتر استفاده نمی‌شود و نمی توانیم ظرفیت تولید را فقط برای 20 تا 30 روز سال بالا ببریم و ما بقی شرایط از 50 درصد آن هم استفاده نشود زیرا اگر بخواهیم ظرفیت را بالا ببریم برای این مدت کوتاه سرمایه گذاری عظیمی انجام شده که بلا استفاده است. پس بهترین حالت مدیریت مصرف است و اگر مشترکین هرکدام حداقل 10 درصد مدیریت مصرف و کاهش مصرف داشته باشند از این شرایط عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcaiani.49nmi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما