?>?> ایستگاه باند پهن زلزله‌شناسی در اطراف قم ایجاد شده است | قم نیوز
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 66262
منبع : خبرگزاری تسنیم

ایستگاه باند پهن زلزله‌شناسی در اطراف قم ایجاد شده است

قم نيوز : مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته ایستگاه باند پهن زلزله‌شناسی ایجاد شده و اطلاعات زلزله‌ها را تا یک ربع پس از زلزله منعکس می‌کند که این امکان برای جمع‌آوری اطلاعات جامع در زمینه خسارت زلزله‌ها ضروری است.
ایستگاه باند پهن زلزله‌شناسی در اطراف قم ایجاد شده است
ایستگاه باند پهن زلزله‌شناسی در اطراف قم ایجاد شده است
به گزارش قم نیوز محسن ارووجی ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران که در سالن امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینهٔ زلزله‌شناسی در استان قم اظهار داشت: در سال 82 مطالعاتی برای قم صورت گرفت و بخشی از این مطالعات که قابلیت اجرایی شدن داشت برای قم اجرا شد.

وی افزود: این مطالعات در برخی موارد در راه‌سازی استان و طرح تفصیلی در دستور کار قرار گرفت و مطالبات مقام معظم رهبری عامل توجه جدی مرکز مدیریت بحران به حوادث طبیعی و آثار آن بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با تأکید بر سوابق وقوع زلزله در استان قم گفت: پیشینه تاریخی استان قم نشان می‌دهد که این استان د رزمینهٔ زلزله تجربه‌های بسیاری داشته باشد و این امر لزوم توجه جدی به مقاوم کردن استان در برابر سوانح طبیعی را می‌رساند.

ارووجی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته ایستگاه باند پهن زلزله‌شناسی ایجاد شده و اطلاعات زلزله‌ها را تا یک ربع پس از زلزله، منعکس می‌کند که این امکان، برای جمع‌آوری اطلاعات جامع درزمینهٔ خسارت زلزله‌ها ضروری بوده و ضرورت به‌روز بودن مشهود است.

وی بیان کرد: در سال‌های 83 و 84 شهرداری و کارگروه زلزله استان پیگیری‌های بسیاری در جهت عملی کردن مصوبات داشتند و به این نتیجه رسیدند که این مطالعات نیازمند تطبیق است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم خاطرنشان کرد: با توجه به ارتباطات متعددی که با اساتید پژوهشگاه زلزله‌شناسی کشور برقرار شد، نتایج بسیار مثبت و قابل قبولی به دست آمد و ابتدا این نتیجه حاصل شد که نیاز به بررسی گسل‌ها و علائم آن به‌صورت جدی وجود دارد.

ارووچی با تأکید بر دستاوردهای همکاری مدیران با اساتید متخصص در امور زلزله‌شناسی عنوان کرد: علاوه بر موارد ذکرشده، تطبیق مطالعات ریز پهنه‌بندی و همچنین بحث فرونشست و توسعه شبکه شتاب‌نگاری استان در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم نتایج حاصل از این همکاری‌ها را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: در حوزه مطالعات زلزله‌شناسی و مخاطرات آن، کارشناسان ذی‌ربط شرح خدماتی به مسئولان استان ارائه دادند و همه آن‌ها در قالب یک برنامه جامع در رابطه با مخاطرات مربوط به زمین برای استان طراحی شده که حوزه‌های لغزش، گسل، فرونشست، مطالعات ریز پهنه‌بندی و توسعه شبکه شتاب‌نگاری را شامل می‌شود.

وی ابراز کرد: هدف اصلی کارگروه زلزله استان و مرکز مدیریت بحران، طراحی خط‌مشی مناسب در زمینهٔ طرح‌های تفصیلی و طرح‌های جامع بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcb55b0.rhb00piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما