?>?> عكس‌ يادگاري با ورزشكاران هنر مسوولان چالش جديد در ورزش بانوان | قم نیوز
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۳
کد مطلب : 66579
منبع : خبرگزاری فارس

عكس‌ يادگاري با ورزشكاران هنر مسوولان/ چالش جديد در ورزش بانوان

قم نيوز : كناره‌گيري تيم هندبال بانوان قم از حضور در مسابقات فصل جديد ليگ برتر هندبال زنان باشگاه‌هاي كشور بار ديگر ورزش بانوان قم را با يك چالش جديد مواجه كرد.
چالش جديد در ورزش بانوان / عكس‌ يادگاري با ورزشكاران هنر مسوولان
چالش جديد در ورزش بانوان / عكس‌ يادگاري با ورزشكاران هنر مسوولان
به گزارش قم نیوز در شرایطی که فدراسیون هندبال برای شروع دوره جدید رقابت‌های قهرمانی لیگ برتر هندبال زنان باشگاه‌های ایران برنامه‌ریزی کرده است اما خبرهای خوبی از تیم هندبال بانوان استان قم در آستانه فصل 1397 این مسابقات به گوش نمی‌رسد.

تیمی که سال گذشته با حضور در مسابقات لیگ دسته اول هندبال زنان باشگاه‌های کشور و نمایش اقتدار هندبال قم توانست بی‌رقیب و با قدرت تمام در صدر ایستاده و با کسب عنوان قهرمانی مجوز صعود به لیگ برتر سال 1397 را کسب کند اکنون زمزمه‌های کناره‌گیری آن از لیگ برتر مطرح است.

این تیم متشکل از بهترین‌های چند سال اخیر هندبال دختران و بانوان استان قم با هدایت یکی از بهترین‌ مربیان این رشته در کشور که یک مربی بومی و تحصیل کرده محسوب می‌شود، با حریفان خود رقابت کرد و با شکست تمامی حریفان به مقام قهرمانی دست یافت تا به مسابقات لیگ برتر راه یابد.

 

قهرمانی سال 96 سوهان قم با مربی و بازیکنان بومی

تیم بانوان قم در حالی با نام سوهان خودکار در رقابت‌های سال 1396 لیگ برتر هندبال زنان باشگاه‌های کشور به میدان رفت که کادر مدیریت، فنی و بازیکنان این تیم در واقع همان نفرات حاضر در تیم هندبال هدف‌پویان جوان قم بودند که در لیگ برتر حضور نیافتند.

در واقع اگر کمی به عقب برگردیم، نخستین چالش و مشکل بزرگ بی‌پولی و رخنه آن در بدنه هندبال بانوان قم از تیم هدف‌پویان آغاز شد، تیمی که از رده‌های سنی بسیار پائین شکل گرفت، آرام آرام مدارج پیشرفت و ترقی را سپری کرد و قهرمانی‌های متعددی در هندبال زنان ایران به دست آورد.

 

هدف‌پویان جوان نخستین تیم متضرّر از بی‌پولی

تیم هندبال هدف‌پویان جوان قم که مانند یک تیم حرفه‌ای بعد از تجربه قهرمانی در مسابقات رده‌های سنی پایه هندبال دختران ایران با قهرمانی در لیگ‌های دسته دوم و دسته اول هندبال بانوان باشگاه‌های کشور مجوز صعود به لیگ برتر را کسب کرده بود، بعد از دو سال حضور در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی هندبال زنان ایران در سال‌های 1394 و 1395، در سال 1396 به دلیل مشکلات مالی از لیگ برتر کنار رفت تا این تیم نخستین تیم متضرر از بی‌پولی در هندبال بانوان استان قم لقب بگیرد.

 

کناره‌گیری هدف‌پویان از لیگ برتر 96 و هندبال زنان آسیا

این در حالی بود که تیم هدف‌پویان جوان قم بعد از کسب مقام ششمی سال 1394 لیگ برتر، در سال 1395 به واسطه تجربه بیشتر، نتایجی به مراتب بهتر از فصل قبل کسب کرد و در رقابت با تیم‌های مطرح هندبال زنان ایران به مقام چهارمی لیگ برتر دست پیدا کرد.

این تیم به واسطه ایستادن در جمع چهار تیم برتر ایران در سال 1396 این فرصت را داشت که به نمایندگی از ایران در تورنمنتی معتبر به نام مسابقات 2017 زنان هندبال باشگاه‌های آسیا نیز به میدان برود اما وجود مانع همواره بزرگی به نام مشکلات مالی و بی‌پولی نه تنها این تیم را از حضور در مسابقات آسیایی منصرف کرد، بلکه پیش‌زمینه‌ای بود برای نابودی این تیم و خداحافظی اجباری از لیگ برتر هندبال زنان ایران در سال 96.

 

صعود مجدد بانوان هندبال قم به لیگ برتر سال 97

همان نفرات اعم از مدیر، سرمربی، مربی و بازیکنان بعد از ناامید شدن از تیم هدف‌پویان جوان قم، دست از تکاپو و امیدواری به آینده برنداشتند و بدون اینکه خم به ابرو بیاورند، در ترکیب تیم تیم جدید به نام سوهان خودکار در سال 1396 به لیگ دسته اول هندبال زنان ایران رفتند.

لیگی که در آن تیم‌های مطرح و مدعی حضور داشتند و شاگردان زهرا احمدی‌نیا در تیم سوهان خودکار قم که اکثرا شاگردان وی از دوران نونهالی و نوجوانی هستند، بی‌رحمانه حریفان را یکی پس از دیگری شکست داده و با اقتدار قهرمان لیگ دسته اول ایران شدند تا به لیگ برتر راه یابند.

 

وضعیت مبهم نماینده قم در آستانه چهاردهمین دوره لیگ برتر

اکنون تیر ماه سال 1397 است و کمتر از دو ماه دیگر به شروع دوره جدید مسابقات لیگ برتر هندبال زنان ایران باقی مانده و در شرایطی که هفته قبل قرعه‌کشی بازی‌های چهاردهمین دوره لیگ برتر هندبال زنان باشگاه‌های کشور با حضور نمایندگان باشگاه‌ها، رئیس، نایب‌رئیس، دبیر و مسوول کمیته مسابقات فدراسیون هندبال برگزار شد تا تیم‌ها آماده شروع رقابت‌های لیگ امسال باشند اما نماینده قم به دلیل مشکلی که سال‌ها با آن مواجه است، همانند سال گذشته سودای کناره‌گیری و انصراف از لیگ برتر را در سر می‌پروراند.

قبل از اینکه دلیل این اتفاق از مسوولان مرتبط قابل پیگیری باشد، کاملا واضح بود که در گفت‌وگو با هر یک از آنها تنها می‌توانی به وجود یک مشکل در تصمیم کناره‌گیری تیم هندبال بانوان قم از لیگ برتر باشگاه‌های کشور در سال 97 پی ببری، آن مشکل چیزی نیست جز بی‌پولی.

 

بی‌میلی مدیریت و کادر فنی تیم بانوان برای حضور در لیگ !!!

در این بین با وجود تمام انتقادها به مسوولان مرتبط، باید یک ایراد نیز به مدیریت و کادر تیم هندبال بانوان قم گرفت که ظاهرا از خود تمایلی آنچنان جدی برای پیگیری مسائل مربوط به حضور این تیم در فصل جدید لیگ برتر هندبال بانوان باشگاه‌های کشور از خود نشان نداده‌اند.

گویا به واسطه اینکه تعدادی از بازیکنان کلیدی و مطرح تیم بانوان قم با سایر تیم‌های مطرح لیگ برتری قرارداد بسته‌اند و بالطبع تیم از نظر مهره توان گذشته را ندارد، مدیریت و کادر تیم بانوان قم نیز دچار نوعی بی‌انگیزگی برای حضور در لیگ برتر شده‌اند و با طرح موضوع بی‌پولی، چندان پیگیر امورات مرتبط با حضور در لیگ نیستند.

کارشناس امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان در این باره به خبرنگار فارس گفت: اگر پیگیری‌های لازم از جانب مسوولان تیم و هیات هندبال صورت می‌گرفت، ما تمام انرژی خود را برای تامین 50 درصد هزینه‌های تیم می‌گذاشتیم اما ظاهرا خود این عزیزان چندان تمایلی نداشتند.

 

دومین سال متوالی کناره‌گیری بانوان قم از لیگ برتر به دلیل مشکلات مالی

امسال چهاردهمین دوره لیگ برتر هندبال زنان باشگاه‌های ایران با رقابت هیأت اصفهان، فولاد مبارکه سپاهان، نفت و گاز گچساران، سبزسوار بوشهر، سوهان خودکار قم، تاسیسات دریایی تهران، شهید چمران لارستان و هیأت هندبال البرز برنامه‌ریزی شده و نماینده قم با تصمیم مدیریت و مربیان خود کناره‌گیری از این رقابت‌ها را اعلام کرده است.

در شرایطی که قرار است کمیته مسابقات فدراسیون هندبال نحوه رویارویی و رقابت تیم‌ها در فصل 1397 لیگ برتر هندبال زنان ایران را در هفته‌های منتهی به مسابقات مشخص کند، دوره جدید مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های بانوان کشور از دوم شهریور ماه آغاز خواهد شد، در حالی که اگر شایعه انصراف تیم بانوان قم از لیگ برتر فراتر از شنیده‌ها و قطعی باشد، قم برای دومین سال متوالی با وجود داشتن سهمیه لیگ برتر، از حضور در این رقابت‌ها به دلیل مشکلات مالی محروم است.

 

فدراسیون هندبال نام تیم قم را جزو 8 تیم لیگ منتشر کرده است

مسوول امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس راجع به وضعیت نماینده لیگ برتر هندبال بانوان قم تصریح کرد: بله، متاسفانه خبر انصراف این تیم از لیگ برتر هندبال را ما هم شنیده‌ایم اما فدراسیون هندبال نام تیم بانوان قم را جزو هشت تیم حاضر در مراسم قرعه‌کشی روی سایت خود منتشر کرده است.

سیده‌لیلا عنبری اضافه کرد: متاسفانه مشکلات مالی همواره گریبانگیر ورزش قم به ویژه در بخش بانوان بوده و کمتر توجهی به ورزش بانوان در این مقوله وجود دارد، در حالی که ورزش بانوان قم توانمندی و قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و این موضوع از دید مسوولان مورد غفلت قرار گرفته است.

 

مقصر کیست: مسوولان تیم یا هیات هندبال؟

با این حال ظاهرا یک اتفاق در قضیه انصراف تیم هندبال بانوان قم از لیگ برتر هندبال بانوان تاثیر منفی زیادی داشته و موضوع به پیگیر نشدن به موقع هیأت هندبال استان قم در ارائه برآورد هزینه‌های احتمالی این تیم برای فصل 1397 لیگ برتر باشگاه‌های کشور باز می‌گردد.

زهره فلاح کارشناس امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم در این باره تصریح کرد: مدت‌ها قبل از اینکه قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ برتر انجام شود از هیات هندبال خواستیم در نامه‌ای رسمی، ریز برآورد هزینه‌ها را برای تامین 50 درصد مخارج تیم به اداره کل ورزش و جوانان ارائه کنند اما هیأت هندبال نسبت به این موضوع دیر اقدام کرد و قرعه‌کشی انجام شد.

وی یاد آور شد: این در حالی است که همه می‌دانند رسالت این اداره کل فعالیت در ورزش حرفه‌ای نیست اما با توجه به اینکه همواره برای پیشرفت ورزش بانوان تلاش می‌کنیم، هدف‌پویان مورد حمایت ویژه بود ولی سهل‌انگاری از سوی مدیریت تیم بانوان و هیات هندبال مانع این کار شد تا این روزها خبر انصراف این تیم از لیگ برتر را بشنویم.

 

گرفتن عکس‌ یادگاری با ورزشکاران هنر مسوولان قم

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که به جز اداره کل ورزش و جوانان که متولی ورزش است و در این سال‌ها تا حد امکان حامی تمام رشته‌ها از جمله تیم هندبال بانوان قم بوده، اما برخی از مدیران قمی ظاهرا فقط گرفتن عکس یادگاری با تیم‌های موفق و قهرمانان ورزشی را خوب بلد هستند.

این در شرایطی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد اداره کل ورزش و جوانان قم وظیفه حمایت از تیم‌های حرفه‌ای را ندارد اما در قم از بالاترین تا پایین‌ترین مسوول، همواره در تریبون‌های مختلف شعار حمایت و پشتیبانی از ورزش بانوان سر داده می‌شود و مسوولان با طرح مسائلی از مشکلات امروز جوانان، به ویژه دختران و بانوان، ورزش را برای سلامت دختران و مادران به عنوان پایه‌های اجتماع توصیه می‌کنند، حرف‌‌هایی که طرح تئوری آن هنر مسؤولان قم است اما وارد شدن به بخش عملی آن ظاهرا کاری سخت برای آنها محسوب می‌شود، ضمن اینکه باید اذعان کرد فاصله حرف تا عمل برخی مسوولان قمی در حمایت از ورزش بانوان بسیار زیاد است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdccopqe.2bqem8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما