چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب : 67604
منبع : قم فردا

جایگاه رسانه‌ها از دیدگاه مقام معظم رهبری؛ سلاح‌هایی قدرت‌مندتر از بمب اتم

قم نيوز : در عصر حاضر باید در کنار توانمندی‌های نظامی، سه عنصر علم، اقتصاد و رسانه را جزو لاینفک ساختار قدرت به حساب آورد، از این حیث می‌بایست دیدگاه رهبری در مورد جبهه‌سازی رسانه‌ها را مورد مطالعه قرار داد.
سلاح‌هایی قدرت‌مندتر از بمب اتم
سلاح‌هایی قدرت‌مندتر از بمب اتم
جایگاه رسانه‌ها از دیدگاه مقام معظم رهبری؛
سلاح‌هایی قدرت‌مندتر از بمب اتم
در عصر حاضر باید در کنار توانمندی‌های نظامی، سه عنصر علم، اقتصاد و رسانه را جزو لاینفک ساختار قدرت به حساب آورد، از این حیث می‌بایست دیدگاه رهبری در مورد جبهه‌سازی رسانه‌ها را مورد مطالعه قرار داد.

به گزارش قم نیوز در دنیای مدرن تنها ابزارها نیستند که متحول شده‌اند، بشر در مسیری قرار دارد که مفاهیم و ساختارهای سنتی را به چالش می‌کشد و همه عناصر زندگی را در اتمسفری جدید چینش می‌کند.

یکی از عناصر حیاتی زندگی اجتماعی که تحت تاثیر تمدن مدرن دچار تحول شده است، مولفه‌های قدرت می‌باشد؛ شاید در گذشته تعداد نیروی نظامی و حجم تسلیحات مهم‌ترین مولفه قدرت بود اما در دنیای مدرن ساختار قدرت پیچیده تر شده است.

در عصر حاضر باید در کنار توانمندی های نظامی، سه عنصر علم، اقتصاد و رسانه را جزو لاینفک ساختار قدرت به حساب آورد.

مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار جریان اسلامی در جهان تاکنون سعی کرده‌اند خطوط کلی تمدن مدرن را ترسیم نمایند و برای مقابله با هجمه مدنیته، نخبگان جامعه را به تکاپوی فکری دعوت کنند.

تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت پیشرفت های علمی و اقتصادی را به وفور شنیده‌ایم، در این مجال بنا داریم بخشی از سخنان ایشان در مورد اهمیت و جایگاه رسانه را بازخوانی کنیم.

تأثیر رسانه‌ها از بمب اتم بیشتر است

امروز مهمترین ابزار جنگ بین قدرتها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرتهای بزرگ هم با رسانه‌ها دارند کار میکنند. امروز تأثیر رسانه‌ها و تلویزیونها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانىِ اینترنتی و... از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است. امروز دنیا، یک چنین دنیایی است. روزبه‌روز هم دارند این میدان را گسترش میدهند. من در آن جلسه به مدیرانمان عرض میکردم که امروز آرایش رسانه‌یی و فرهنگی که در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارد، بسیار آرایش پیچیده، متنوع، متکثر، کارآمد و فنی و پیشرفته است.

بیانات رهبری پس از بازدید از سازمان صدا‌ و ‌سیما ۱۳۸۳/۰۲/۲۸

 

رسانه‌ میتوانند به ملت‌ها هویت دهد یا آنها را از هویت ملی خود تهی کند

امروز رسانه‌ها در دنیا فکر، فرهنگ، رفتار و در حقیقت هویت فرهنگی انسانها را القاء میکنند و تعیین‌کننده هستند. رسانه‌ها میتوانند در بهبود وضعیت زندگی انسان مؤثر باشند؛ میتوانند در گسترش صلح و امنیت جهانی مؤثر باشند؛ میتوانند در ارتقای اخلاق و معنویت در میان انسانها مؤثر باشند و میتوانند انسانها را خوشبخت‌تر کنند؛ متقابلاً میتوانند وسیله‌ی برافروختن جنگهای خانمان‌سوز باشند؛ میتوانند عادات و آداب و رفتارهای مضر را در میان مردم رایج کنند؛ میتوانند ملتهایی را از هویت انسانی خودشان و هویت ملیشان تهی کنند و میتوانند احساس تبعیض را در انسانها زنده کنند. رسانه‌ها امروز نقش‌شان خیلی زیاد است. اگر در سطح بین‌المللی مدیریت و برنامه‌سازی رسانه‌ای بر اساس معیارهای اخلاق، فضیلت، برابری و تکیه‌ی بر مفاهیم واقعی انسانی باشد، ملتها سود خواهند برد. اگر رسانه‌ها برنامه‌سازی و مدیریتشان بر اساس منافع کمپانیهای اقتصادی، ثروتمندان بین‌المللی، قدرتمندان تمامیت‌خواه و انحصارطلب باشد، یقیناً بشر زیان خواهد کرد.

بیانات در دیدار مدیران و برنامه‌سازان رسانه‌ای کشورهای مختلف ۱۳۸۵/۰۲/۲۶

 تلاش صهیونیست‌ها برای قبضه کردن رسانه‌های خبری

امروز دنیا، دنیای رسانه‌ها و تبلیغ و تبیین است. امروز در مقابل شما امپراتوری خبری دشمنان دنیای اسلام قرار دارد که غالباً در کنترل صهیونیست‌هاست. امروز یک اتوبان یکطرفه خبر و تحلیل از طرف رسانه‌های خبری به سمت افکار عمومی دنیا - از جمله افکار عمومی کشورهای عربی و اسلامی و خود مسلمانان - جاری است. صهیونیستها از آغاز شروع کار خود، به سمت رسانه‌های خبری و تبلیغی رفتند. یکی از سیاستهای آنها این بود که رسانه‌های تبلیغی دنیا را قبضه کنند.

بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در همایش بین‌المللی رسانه‌های جهان اسلام در حمایت از انتفاضه فلسطین‌ ۱۳۸۰/۱۱/۱۱

 

دنیا بر مدار جنگ رسانه‌ای می‌گردد

امروز دنیا بر مدارِ جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای و درواقع بر مدارِ جنگ جبهه‌های خبری و دستگاههای تولیدکننده‌ی پیام میگردد. نه این‌که در گذشته، جهانگیران و جهانخواهان و جهانخواران از نقش پیام و تبلیغ غافل بودند؛ آن وقت هم توجّه بود و اقدام میشد؛ اما امروز امکانات فراوان شده و پیشرفتِ دانش در این زمینه کارهای شگفت‌آور و حیرت‌انگیزی انجام میدهد. لذا شما میبینید مراکز استکباری و قدرت‌طلب دنیا بر روی نقش پیام کار میکنند؛ یعنی حقیقتاً سرمایه‌گذاری میکنند و درواقع به جای این‌که برای تصرّف یک صحنه پول خرج کنند یا نیروی نظامی بسیج کنند، کاری میکنند که عوامل موجود در آن صحنه به سود آنها کار کنند.

بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما ۱۳۸۱/۱۱/۱۵

 انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcc0eqe.2bqmx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما