جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 67665
منبع : خبرگزاری فارس
در سومین دوره همایش سید العابدین مطرح شد

آغاز نهضت حفظ صحیفه سجادیه/ طراحی رشته دعاشناسی در جامعه المصطفی

قم نيوز : در سومین دوره همایش سید العابدین به برخی از اقدامات صورت گرفته در خصوص صحیفه سجادیه در کشور اشاره شد.
آغاز نهضت حفظ صحیفه سجادیه/ طراحی رشته دعاشناسی در جامعه المصطفی
آغاز نهضت حفظ صحیفه سجادیه/ طراحی رشته دعاشناسی در جامعه المصطفی
به گزارش قم نیوز سومین دوره همایش سید العابدین پنجشنبه شب با عنوان بررسی ظرفیت‌های تبلیغی صحیفه سجادیه در عرصه بین الملل در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد.

علی علامه زاده در ابتدای این همایش با اشاره به تاریخچه همایش امام سجاد(ع) اظهار کرد: نخستین دوره این همایش در شهر تهران و دومین دوره همایش هم در قم برگزار شد، همایش سید العابدین(ع) پیش کنگره ‌ای برای هشتمین دوره کنگره امام سجاد(ع) است که شاهد برگزاری این کنگره در سال گذشته در 12 استان و 15 کشور بودیم.

 

آغاز نهضت حفظ صحیفه سجادیه

وی ادامه داد: تفسیر صحیفه سجادیه توسط آیت‌الله نعیم آبادی در بندر عباس شروع شده است و در چند سال اخیر شاهد آغاز نهضت حفظ صحیفه سجادیه بودیم و ده‌ها نفر در استان هرمزگان این صحیفه را حفظ کردند.

دبیر کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) افزود: به برکت امام سجاد(ع) هر سال تعدادی از زندانیان غیرعمد را در روز همایش امام سجاد(ع) با همکاری دستگاه قضایی آزاد می‌کنیم و به برکت این همایش آثار زیادی در حوزه شعر و کتاب در خصوص امام سجاد(ع) تولید شده است.

وی با بیان اینکه کنگره امام سجاد(ع) در روز 25 محرم در بندرعباس برگزار خواهد شد خاطرنشان کرد: نسبت به ائمه معصومین(ع) تعهداتی داریم که باید این تعهدات را به صورت عملی  ادا کنیم.

 

ارزش صحیفه سجادیه در بین شیعیان

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا بی‌ نیاز در ادامه این همایش با اشاره به حیات امام سجاد(ع) اظهار کرد: این امام معصوم پس از واقعه کربلا، معارف الهی را در قالب دعا ارائه کرد، در زمان حکمرانی یزید، واقعه عاشورا، هجوم به شهر مدینه و حمله به شهر مکه رخ داد.

وی ادامه داد: صحیفه سجادیه سندش متصل به امام معصوم است و نام آن را به دلیل مضامین والا و جامعیت، اخت القرآن و زبور آل محمد گذاشتند.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی با بیان اینکه صحیفه سجادیه از ارزشمندترین منابع شیعی است افزود: صحیفه سجادیه اقیانوس ژرف است که انسان‌ها براساس ظرفیت شان از ذخایر آن بهره مند می‌شوند، برای معرفی راه قرب الهی امکان استفاده از صحیفه سجادیه وجود دارد.

بی‌ نیاز، صحیفه سجادیه را دارای ابعاد مختلفی دانست و تصریح کرد: تنها توجه به بعد دعا بودن صحیفه سجادیه، اجحاف به آن است، باید موضوعات میان رشته ای را از صحیفه سجادیه استخراج و آن را به جهانیان عرضه کنیم، باید مقالات مختلفی در خصوص این صحیفه نگاشته شود.

وی ادامه داد: آنچه که جامعه اسلامی را به سعادت می‌رساند، چاپ صحیفه سجادیه نیست، بلکه باید به این کتاب عمل کنیم و در آن صورت شاهد جامعه مترقی و متمدن خواهیم بود.

 

طراحی رشته دعاشناسی در جامعه المصطفی

معاون پژوهشی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: این نهاد در راستای انجام وظیفه خود نسبت به ساحت صحیفه سجادیه اقداماتی انجام داده از جمله این که این صحیفه را جزو دروس عمومی قرار داده است، همچنین رشته دعاشناسی را در مقطع دکترا در جامعه المصطفی طراحی کردیم. شاهد برگزاری سیره مطالعاتی صحیفه سجادیه در این نهاد هستیم و حدود پنج هزار نفر در این دوره شرکت کردند. 21 پایان نامه در خصوص صحیفه سجادیه توسط دانش پژوهان جامعه المصطفی نگاشته شده است.

آیت‌الله غلامعلی نعیم ‌آبادی در ادامه این همایش گفت: انبیای الهی به مبارزه با بت‌ها پرداختند و تمام رشدهای بشر در بخش‌های مادی و معنوی به برکت انبیا بوده است.

وی ادامه داد: بشر در زمینه‌های قانون گذاری و اخلاق، به شدت وابسته به وحی و فرستادگان الهی است.

 

نیاز بشریت به صحیفه سجادیه

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان افزود: بشریت نیازمند صحیفه سجادیه است، اگر بشر این کتاب را نمی‌شناسد، ما مقصر هستیم که صحیفه سجادیه را به جهان عرضه نکردیم، این کتاب 100 سال پیش کتاب درسی طلاب علوم دینی در هند بود.

آیت‌الله نعیم ‌آبادی، صحیفه سجادیه را کتاب زندگی دانست و تصریح کرد: این کتاب شیوه دعا کردن را به همگان می‌آموزد.

وی خاطرنشان کرد: باید حرمت شهدای مدافع حرم افغانستانی را نگاه داریم و بسیاری از مفاخر ایرانی در واقع اهالی شهرهای واقع در جغرافیای کنونی افغانستانی بودند.

حبیب‌الله ارزانی در بخش دیگری از همایش با اشاره به ویژگی‌های صحیفه سجادیه اظهار کرد: این صحیفه مربوط به دوره زمان خاصی نیست و صحیفه سجادیه دارای عبارات زیبای زیادی است.

دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: براساس معارف الهی، سختی همراه با مبارزه نفس است و پس از سختی، آسانی به وجود خواهد آمد.

 

راه رسیدن به حیات طیبه

آیت‌الله محسن اراکی در بخش پایانی همایش با اشاره به راه دسترسی به حیات طیبه اظهار کرد: عشق متقابل بین خداوند و بنده خدا راه رسیدن به این حیات است و جامعه ای که از این عشق متقابل برخوردار باشد، به سعادت می‌رسد.

وی ادامه داد: خداوند این حق را دارد که اطاعت شود. اهل عقل هم می‌گویند که براساس حکم عقل، باید خداوند را اطاعت کرد، همه جهانیان هم به صورت عقلانی پیش از آفرینش انسان، خداوند را اطاعت می‌کردند، اما انسان در مرتبه بالاتری خواهد توانست که خداوند را عاشقانه اطاعت کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: برای این که ما انسان‌ها محبوب خداوند بشویم، باید از حضرت محمد(ص) و خاندان او پیروی کنیم، صحیفه سجادیه، علم زندگی است.

تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و فعالان برتر تبلیغ صحیفه سجادیه در عرصه بین الملل، آخرین بخش سومین دوره همایش سید العابدین بود.  

انتهای پیام/78004*40
https://qomnews.ir/vdcjimem.uqeamzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما