شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : 67690
منبع : خبرگزاری فارس

اعلام قیمت جدید نان سنگک ظرف یک هفته آینده / قیمت نان لواش متعادل شد

قم نيوز : در حالی که قیمت نان چند وقتی است که از سوی نانوایی های سنگک آزاد پز اعمال شده و نان 1500 تومانی عرضه می شود، قرار است که قیمت مشخص نان سنگک ظرف یک هفته آینده به صورت قطعی اعلام شود.
اعلام قیمت جدید نان سنگک ظرف یک هفته آینده / قیمت نان لواش متعادل شد
اعلام قیمت جدید نان سنگک ظرف یک هفته آینده / قیمت نان لواش متعادل شد
به گزارش قم نیوز در وانسفای گرانی اجناس نان یکی از اقلام اساسی که نرخ آن مدت زیادی است ثابت مانده و این مسئله اعتراضات نانوایان را به دنبال داشته است.

در سال‌های اخیر در حالی هیچ افزایش قیمتی برای نان اعمال نشده که طبق اعلام اکثر نانوایان هزینه‌های پخت نان افزایش چشمگیری یافته است.

از دیگر سو با توجه به ثابت ماندن نرخ دستمزد کارگران نانوایی ، این مسئله موجب شده است که کارگران حرفه ای کمتر به فعالیت در این زمینه روی خوش نشان دهند و همین مسئله موجب استفاده از کارگران نابلد و افت کیفی نان شده است.

البته طی یک ماه اخیر نانوایی‌های آزا پز افزایش قیمت خود را تثبیت کردند ولی هنوز در خصوص نانوایی‌های استفاده کننده از آرد دولتی افزایش قیمت نان اعلام نشده است هرچند خبرها حاکی است نان هم به جرگه دیگر اقلامی پیوست که زین پس با قیمت متفاوتی نسبت به گذشته به فروش می رسد.

علی اکبر زارعی رئیس اتحادیه نانوایان استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: افزایش قیمت نان فقط در نانوایی‌های آزادپز اتفاق افتاده است و نانوایی‌ها دولتی تا زمان ابلاغ توسط دولت افزایش قیمت ندارند. این نانوایی‌ها چهار سال بود که با همان قیمت قبل نان را عرضه می‌کردند به همین دلیل افزایش قیمت داشتند و تعدادی از آنها به دلیل اینکه صرفه اقتصادی برای آنها ندارد قیمت نان را افزایش دادند که جو جامعه پذیرش این گونه افزایش قیمت را نداشت.

وی افزود: به دلیل ایجاد رقابت، طبق بخشنامه سال 93 هیات وزیران، آزاد پزها در وزن و ارایه قیمت نان آزاد هستند، اما تصمیم قطعی در این خصوص در این چند سال گرفته نشده بود و چهار سال بود چون نانوایی‌های دولتی افزایش قیمت نداشتند آزادپزها هم افزایش قیمت نداشتند. بعد از این افزایش با استناد به بخشنامه مذکور، توسط اتحادیه به آنها اعلام شد که از هر گونه افزایش خودداری کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان استان قم گفت: در نهایت طی جلسات متعدد با وزارت صنعت و معدن و شورای سیاست گذاری جلساتی برگزار شد و قرار شد طی صحبت با آزاد پزها قیمت به قبل برگردد و یک کارگروه کارشناسی تشکیل شده و قیمتی که هم مردم راضی باشند و هم برای نانوا صرفه اقتصادی داشته باشد ظرف یک هفته آینده اعلام خواهد شد. تا زمان اعلام قطعی قیمت نان در صورتی که مردم خلافی دیدند می‌توانند مراتب را به واحد بازرسی سازمان صنعت و معدن با شماره 124 در اطلاع دهند و نانوایی‌های دولتی نیز باید منتظر اعلام نظر دولت باشند.

زارعی اظهار کرد: تعداد پخت آزاد پزها پایین است، زمانی سیاست دولت بر این بود که تعداد نانوایی های آزادپز باید افزایش پیدا کند اما باید در این موضوع باید بازنگری دقیقی شود. نانوایی بنگاهی تک محصولی است و تنها نان تولید می کند و بنگاه های تک محصولی نمی توانند در کنار هم رقابت کنند. اگر محصول تولیدی توسط نانوایی بر اساس جمعیت آن محل نباشد معضل ایجاد می کند و به همین دلیل اصلا بحثی که وجود دارد این است که جلوی ایجاد بی‌رویه و غیر کارشناسی نانوایی‌های آزاد پز گرفته شود .

یکی از مشکلات سال های اخیر نانوایان کاهش مشتریان به دلیل ارائه مجوز بیش از حد نیاز در مناطق مختلف بوده است، این مسئله از یک سو موجب شده که صف در نانوایی ها وجود نداشته باشد که مطلوب مردم است و از سوی دیگر موجب شده که نانواها برای فروش نان با مشکل روبه رو باشند.

طبق گفته رئیس اتحادیه نانوایان استان قم 516 واحد دولتی نانوایی در قم وجود دارد و همچنین برای 90 واحد سنگکی آزاد پز و 50 واحد تافتون و بربری آزادپز مجوز صادر شده است. اگر جانمایی درست اتفاق بیفتد مشکلی نیست اما در حال حاضر تراکم نانوایی بخصوص در منطقه دو زیاد است بنابراین به عنوان بنگاه درآمد زا به آن نگاه نمی شود.

 

قیمت نان لواش متعادل شد

وی در خصوص افزایش قیمت نان لواش بیان کرد: نانوایی‌های لواشی دولتی هستند و از سال 93 به آنها قول داده شده بود که نرخ تعدیل شود اما این اتفاق نیفتاده بود و شهرهای اطراف مثل ساوه، کاشان و تهران همه افزایش قیمت داشتند و به دلیل اعتراضات فراوان نرخ این نانوایی‌ها تعدیل شد. مقداری وزن چانه افزایش یافت تا کیفیت نان بهتر بشود و از سویی مشکل متصدی با این افزایش قیمت حل شد.

وی خاطر نشان کرد: این در اصل افزایش قیمت نیست و متعادل سازی قیمت محسوب می شود وزن را بالا برده ایم و قیمت را رند کردیم تا روند عادی با بقیه استان‌های هم جوار داشته باشیم.

در هر صورت با وجود افزایش قیمت نان مسئله که به نظر می رسد بازهم از آن غفلت شده کیفیت نان است، در هر زمان که قیمت نان افزایش یابد مدت زمانی کوتاه کیفیت نان ها نیز ارتقا می یابد ولی بعد از مدتی شرایط مثل گذشته می شود، مسئل ای که باید از سوی ناظران اتحادیه نانوایان مورد توجه قرار گیرد. قطعا افزایش کیفیت همراه با افزایش قیمت رضایت مردم و نانوایان را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdchv-n-.23nqwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما