چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : 67905
منبع : خبرگزاری ايرنا
یک مسئول در دامپزشکی قم:

کیفیت مرغ با انجماد در فریزر خانگی کاهش می یابد

قم نيوز : رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی قم گفت: برخی شهروندان مازاد بر نیاز خود اقدام به خرید مرغ گرم و منجمد نمودن آن در فریزر خانگی می کنند که این کار باعث کاهش کیفیت محصول و افزایش بار میکروبی آن می شود.
کیفیت مرغ با انجماد در فریزر خانگی کاهش می یابد
کیفیت مرغ با انجماد در فریزر خانگی کاهش می یابد
به گزارش قم نیوز محمدابراهیم داداشی روز چهارشنبه افرود: مرغ ذبح شده مستعد پذیرش بار میکروبی است، به همین دلیل در کشتارگاه بلافاصله وارد تونل انجماد و در دمای 35 تا 40 درجه سانتیگراد زیر صفر منجمد می شود.

وی اضافه کرد: در حالی که حداکثر دمای فریزرهای خانگی 20 درجه سانتیگراد زیر صفر است و انجماد مرغ در این دما استاندارد نیست.
وی تاکید کرد: در فرآیند انجماد، باید مرغ از محدوده دمایی بین صفر تا پنج درجه سانتیگراد زیر صفر سریع رد شود تا بلورهای یخ بعد از فرآیند انجماد باعث آسیب رساندن به بافت گوشت نشود؛ تونل های انجماد کشتارگاه ها 2 برابر سرعت فریزرهای خانگی قابلیت رد کردن این دما را دارند و محصول با کیفیت، مناسب و بهداشتی تحویل می دهند.

داداشی گفت: به مردم اطمینان خاطر می دهیم هیچ تفاوتی بین مرغ گرم و منجمد وجود ندارد و در صورتی که شرایط نگهداری هر کدام طبق اصول بهداشتی باشد، هر 2 از نظر کیفیت و سلامت مورد تایید است.
وی به مصرف کنندگان توصیه نمود: با برآورد میزان مصرف مرغ در هر ماه، اقدام به خرید مرغ کامل یا قطعات مرغ نمایند و از منجمد نمودن آن در بازه زمانی طولانی خودداری کنند.

وی در ادامه بیان کرد: پس از ذبح مرغ در کشتارگاه، بخشی از آن به بازار عرضه می شود و بخش دیگری که مازاد نیاز بازار است، وارد تونل انجماد و بسته بندی می شود.

داداشی اضافه کرد: اگر مرغ منجمد پس از خرید در فریزرهای خانگی که دمای آن ها به حداکثر 20 درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد، نگهداری شود، مرغ کامل 12 ماه و قطعات مرغ 9 ماه قابلیت ماندگاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در صورتی که حمل و نقل مرغ گرم با خودروهای یخچال دار صورت گیرد و در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود، تا 72 ساعت قابلیت ماندگاری دارد.

وی با تاکید بر این که مرغ منجمدشده باید به شکل منجمد به دست مصرف کننده برسد، بیان کرد: مردم باید این محصول را از فروشگاه های معتبری که مرغ را در فریزرها و دمای 18 درجه سانتیگراد زیر صفر نگهداری نموده اند، تهیه کنند و از خرید آن از برخی بازارهای هفتگی که محصول منجمد را خارج از یخچال نگهداری می کنند، اجتناب نمایند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی قم به شهروندان توصیه نمود: فرآیند انجمادزدایی مرغ منجمد را داخل یخچال و دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد انجام دهند تا کیفیت و بهداشت محصول حفظ شود.
وی خاطرنشان کرد: محصولی که انجمادزدایی شده، نباید مجددا منجمد شود، زیرا علاوه بر این که به بافت مرغ آسیب می رسد، بار میکروبی آن نیز افزایش می یابد.

در حال حاضر 2 کشتارگاه طیور در استان قم فعال با ظرفیت کشتار 2 هزار قطعه مرغ، پنج مرکز فعال ویژه بسته بندی مرغ، 2 مرکز ویژه گوشت قرمز، 2 مرکز ویژه ماهی، چهار مرکز ویژه تخم مرغ و 6 مجتمع بسته بندی گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و ماهی فعال است.
9 واحد مرکز بسته بندی فرآورده های خام دامی وابسته به فروشگاه ها نیز در این استان فعالیت می کنند.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcgny93.ak9uz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما