چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 67912
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی:

خطر نهادینه شدن فرهنگ غیر اسلامی در مسأله ازدواج را جدی بگیریم/ نهادهای تبلیغی، رسانه ای و آموزشی ما در زمینه ازدواج ضعیف عمل کرده اند

قم نيوز : دبیر شورای دین پژوهان کشور، با تاکید بر این که خطر نهادینه شدن فرهنگ غیر اسلامی در مساله ازدواج را باید جدی بگیریم، گفت: متاسفانه نهادهای تبلیغی ، رسانه ای و آموزشی ما در زمینه ازدواج ضعیف عمل کرده اند.
خطر نهادینه شدن فرهنگ غیر اسلامی در مسأله ازدواج را جدی بگیریم/ نهادهای تبلیغی، رسانه ای و آموزشی ما در زمینه ازدواج ضعیف عمل کرده اند
خطر نهادینه شدن فرهنگ غیر اسلامی در مسأله ازدواج را جدی بگیریم/ نهادهای تبلیغی، رسانه ای و آموزشی ما در زمینه ازدواج ضعیف عمل کرده اند
به گزارش قم نیوز دکتر آیت پیمان با بیان این که متاسفانه ما از الگوهای دینی در بحث ازدواج به خوبی استفاده نکرده ایم، ابراز داشت: ایراد اصلی کار آن جاست که نتوانسته ایم به درستی به اعضای جامعه و به ویژه نسل جوان تعلیم دهیم که چگونه از سیره و زندگی اولیای دین در امر مقدس تشکیل خانواده و تحکیم و ثبات آن الگوگیری کنند ، ضمن آن که ما آن طور که باید و شاید فرهنگ اسلامی ازدواج را در جامعه ترویج نکرده ایم و لذا بعضاً از سنت ها و عادات نامطلوب و چشم و هم چشمی ها و برخی مناسبات غلط پیروی کرده ایم.

وی افزود: تجملات، اسراف کاری و تشریفات زاید باعث شده که مساله ازدواج حقیقتاً برای خانواده های قشر متوسط به پایین جامعه سخت و دشوار شود و به همین خاطر جوان های جامعه اعم از دختر و پسر به خاطر الگوهای نامناسب تا حدودی از ازدواج امتناع کرده و به این وسیله سن آن ها برای ازدواج بالا رفته و کم کم این مساله به عرف غلطی در جامعه تبدیل شده است.

دبیر شورای دین پژوهان کشور همچنین گفت: این بالارفتن سن ازدواج و کم رغبتی به آن در حال تبدیل به سنت سیئه ای در جامعه ماست که باید خطر این مساله را جدی گرفت.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دستگاه های متولی فرهنگ و تعلیم و تربیت و امور دینی و تبلیغی ، در این باره غفلت کرده و به موقع این نسبت به اشاعه این رویداد بد در جامعه جلوگیری نکردند و حال آن که ما در اسلام آموزه های مشخصی در این باره داریم و آیات نورانی قرآن نیز تصریح می کند که شما فرزندان خود را به نکاح همدیگر درآورید و از فقر نترسید که خداوند برکت و فضل خود را به آن ها می بخشد.

این محقق ادامه داد: از این رو فقر و بی پولی نباید مانع از ازدواج شود؛ متاسفانه ما دست روی دست گذاشتیم که فرهنگ مقابل این مساله رواج پیدا کند به این معنا که باید شغل طرفین و منزل و ماشین و درآمد مکفی آن ها مهیا باشد تا بعد بتوانند ازدواج کنند و حال آن که نگاه اسلام این گونه نیست.
پیمان همچنین گفت: از زمان حیات نورانی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) الگوهای فراوانی در زمینه ازدواج داریم که مربوط به پیشوایان دینی و اصحاب و یاران امام است با این وجود البته بهترین الگوی ازدواج  مربوط به پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است اما با این حال ما ازدواج هایی زمان پیامبر داریم که به عنوان مثال ایشان برای یک غلام ، دختر یکی از اشراف را خواستگاری کرده و این ها متاسفانه برای نسل جدید ما در مساجد و مدارس گفته نشده است.

وی اضافه کرد: به عقیده بنده ما نباید بگوییم که این نسل کنونی نسبت به دین و ارزش های دینی گسست پیدا کرده بلکه در این زمینه ها ما ضعف آموزش و تعلیم و تربیت و ضعف دستگاه های تبلیغی و از جمله در صدا و سیما داشته ایم. ما این ها را به موقع نگفته ایم و وقتی الان می گوییم خیلی دیر شده است
وی بیان داشت: در واقع وقتی هنوز فرهنگ اشرافی گری رایج نشده و چشم و هم چشمی ها به سنت تبدیل نشده بود باید این ها را می گفتیم تا فرهنگ صحیح ازدواج رواج پیدا می کرد و جلوی سنت ها و بدعت ها گرفته می شد.
رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چه بسا برخی از جوانان به خاطر مشکلات از طریق نامشروع به نیاز جنسی خود پاسخ بدهند و از این طریق باعث آسیب ها و معضلات اخلاقی و فرهنگی شوند و حال آن که در شرایط کنونی شاید سن ازدواجشان گذشته و غریزه جنسی بر آن ها غلبه پیدا کرده است.

وی افزود: این در حالی است که خدای متعال بر اساس حکمت چنین غریزه ای را در وجود فرد قرار داده که در جای خود و با شرایط و اقتضائات خود برای بقای نسل آدمی است و بر اساس آیات قرآنی ،
ازدواج زمینه ساز آرامش و امنیت طرفین است اما متاسفانه این قدر ازدواج کردن را سخت گرفته ایم که الگوهای غلط غربی همچون بحث ازدواج سفید در بین عده ای مطرح شده که خودش مشکلات و مفاسد و تبعات نامطلوب بسیاری به همراه دارد.

پیمان گفت: با همه این ها و در حالی که در زمینه تبیین درست فرهنگ ازدواج صحیح و بر اساس آموزه های ناب دینی ما فرصت سوزی کرده و آسیب های زیادی دیده ایم اما در عین حال نباید ناامید باشیم بلکه با کار مضاعف و فعالیت های فرهنگی موثر و تعلیم و تربیت و آموزش صحیح و نیز استفاده از ظرفیت های رسانه ای به خصوص رسانه ملی ، این کم کاری ها و نقصان ها در مساله ازدواج را جبران کنیم تا بلکه به این وسیله، آسیب های موجود چاره شود


انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcewo8p.jh8fzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما