يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۴۸
کد مطلب : 68063
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
حجت‌الاسلام‌ ماندگاری:

ایمان به غیب سبک زندگی انسان را ساماندهی می کند

قم نيوز : سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله بابیان این‌که از منظر قرآن کریم با ایمان به غیب اصول سبک زندگی مؤمن ساماندهی پیدا می‌کند، گفت: اگر حسابرسی مبتنی بر اصول دنیا باشد انسان حقیر خواهد ماند.
ایمان به غیب سبک زندگی انسان را ساماندهی می کند
ایمان به غیب سبک زندگی انسان را ساماندهی می کند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌ محمدمهدی ماندگاری در مراسم عزاداری شب شهادت امام باقر علیه‌السلام در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر با اشاره به این‌که بیشترین روایات نصوص ثقلین از سوی امام باقر و امام صادق علیهماالسلام است، اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین دلایل چنین مسئله‌ای تحریم و منع بیان روایت به مدت 100 سال پس از رحلت شهادت گونه رسول گرامی اسلام است.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا بابیان این‌که از منظر رسول گرامی اسلام قرآن و عترت دو بال مؤمن برای حرکت در صراط مستقیم است، عنوان داشت: در دوران امامت امام باقر علیه‌السلام که قدرت از حاکمان بنی‌امیه به بنی‌عباس رسیده بود دوران فترت (فضای باز سیاسی) ایجاد شد که امام باقر علیه‌السلام از آن به‌عنوان زمینه‌ای برای ظهور نهضت علمی اسلام استفاده کرد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها بابیان این‌که از منظر قرآن کریم با ایمان به غیب اصول سبک زندگی مؤمن ساماندهی پیدا می‌کند، ابراز داشت: در مضمون یکی از روایات منقول از امام باقر علیه‌السلام آمده است که هر کس به آخرت ایمان داشته باشد بزرگ می‌شود و به سعادت دست می‌یابد.

وی ادامه داد: این آموزه قرآنی ریشه عقلی نیز دارد چراکه انسان ذاتاً حسن و قبح افعال و امور را درک می‌کند چنانکه اهمیت جذب منفعت و دفع ضرر در تمام کنش‌های فردی و اجتماعی او تبلور می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در پایان انسان را موجودی مقتصد و حسابگر توصیف کرد و گفت: اگر معیار حسابگری انسان دنیا باشد کوچک و حقیر خواهد شد.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به این‌که انسان عاقل دفع ضرر محتمل را ضرورت می‌داند، گفت: خداوند متعال الگوی حسابرسی انسان را در آیه 38 سوره توبه چنین توصیف کرده است که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، جهت چیست که چون به شما امر شود که برای جهاد درراه خدا بی‌درنگ خارج شوید (چون بار گران) به خاک زمین سخت‌دل بسته‌اید؟ آیا راضی به زندگانی دنیا عوض آخرت شده‌اید؟ درصورتی‌که متاع دنیا در پیش عالم آخرت اندکی بیش نیست.»

وی افزود: در پاسخ به آن طیف افراد که اساساً عالم غیب را منکر می‌شوند عقل چنین حکم می‌کند که «اگر مفروض شما (قیامت اساساً وجود ندارد) درست است! ضرر ما به‌اندازه 60 سال زندگی دنیایی است که بر خود سخت گرفته و حدود را رعایت کردیم درحالی‌که اگر مفروض غلط باشد و قیامت با اوصاف آن حقیقت داشته باشد مدعی این مطلب به‌اندازه عمری ابدی ضرر می‌کند؛ بر این اساس در چنین مفروضی عقل حکم می‌کند که ضرر کمتر را پذیرا باشد.»

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc1xqe.2bq4e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما