پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : 68813
منبع : ایسنا

آيا بحران خاموشي در تابستان 98 تكرار مي‌شود؟

قم نيوز : بحران خاموشي ها در تابستان امسال به هر صورت پايان يافت اما مسؤولان تامين و مديريت برق در كشور بايد بدانند كه تا آغاز تابستان سال آينده و افزايش ميزان مصرف فرصتي 10 ماهه دارند براي چاره انديشي.
آيا بحران خاموشي در تابستان 98 تكرار مي‌شود؟
آيا بحران خاموشي در تابستان 98 تكرار مي‌شود؟
به گزارش قم نیوز - مریم مرادی مرادی گنجه: تابستان امسال با گرما و قطعی‌های مکرر برق گذشت و این قطعی‌ها مشکلات فراوانی برای مردم به همراه داشت و خسارت زیادی برای همه افراد جامعه پدیدآورد. مشکلاتی که شاید وزارت نیرو با اتخاذ تصمیم‌های درست در این رابطه می‌توانست تا حدود زیادی از آنها بکاهد که متاسفانه چنین نشد و همه نشانه‌ها به سوی مصرف درست و صرفه جویی فقط خلاصه می‌شد. حتی بعد از اعتراض‌های مکرر و مردم و اعلام جدول زمان بندی قطع برق بعضا شاهد قطع برق در خارج از ساعات اعلام شده بودیم که نارضایتی مردم از کسبه گرفته تا افراد سالمند و بیمار را به دنبال داشت.

حسن زارعی که صاحب مغازه فروش محصولات پروتئینی است در مورد قطعی برق مکرر گفت: بسیاری از مواد غذایی مغازه من به دلیل قطع‌های مکرر برق فاسد شد و گذشته از آن که خود قطع و وصل کردن جریان برق مشکلات بسیاری را برای دستگاه‌های خنک کننده به وجود آورد و باعث خرابی برخی از دستگاه‌ها شد.

این شهروند قمی گفت: به‌خاطر قطع مکرر برق مجبور شدم هر بار مقدار خیلی کمی مواد پروتئینی بیاورم تا حداقل از فساد آن جلوگیری شود. اگر سال دیگر هم بخواهد چنین مشکلاتی تکرار شود باید از هم اکنون به فکر تامین برق به شکل دیگری باشم،‌هرچند با قیمت های سرسام آور چنین اقدامی هم بسیار دشوار است.

زهرا تقوی از بانوان خانه دار  گفت: قطع و وصل مکرر برق سبب شد که مودم منزل ما بسوزد و برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای تلویزیون و یخچال مجبور به خرید سه راهی‌های محافظ دار شدیم.

 وی  بیان کرد: به‌نظرم با این وضعیت بهتر بود مسوولین اداره برق زمان وصل بودن برق را اعلام کنند نه قطعی برق! زیرا این قدر برق‌ها می‌رفت و زمان‌ها زیاد و نامشخص بود که فکر کنم اگر زمان وصل بودن برق اعلام می‌شد مردم بهتر می‌توانستند برای کارهایشان برنامه ریزی کنند!

ابوالفضل حسنی که مس‍‍ؤول امور اداری یک شرکت خصوصی است گفت: در زمان خاموشی‌های مکرر برای انجام کارهای اداری به یکی از ادارات مراجعه کرده بودم و در هر اتاق آن  معمولا کارکنان از یک کولر گازی برای خنک سازی اتاق استفاده می‌کردند و این در حالی است که در بسیاری از مناطق شهر مردم قطعی برق را تجربه می‌کردند. به راستی چرا کسی پاسخگو نیست که بر کار ادارات نظارت داشته باشد؟

وی افزود:‌ بهتر است اداره برق طرح تشویقی را برای ادارات و موسساتی که در مصرف برق صرفه جویی می‌کنند در نظر بگیرد تا شاید بقیه افراد هم تشویق به این کار شوند.

علی پاکدل صاحب یک سوپرمارکت اظهار کرد:‌ قطعی‌های مکرر برق سبب آب شدن بستنی‌های مغازه اش شد و مشتریان از خرید این بستنی‌های آب شده امتناع می‌کردند که همین lمساله زیان بسیاری به همراه داشت.

وی خاطرنشان کرد:‌به راستی چه کسی پاسخگو زیان‌هایی است که قطع برق برای مردم به وجود آورده است؟ آیا قرار است این مشکلات سال دیگر هم تکرار شود؟

نازنین بیاتی که مادری بیمار دارد گفت: مادرم نمی تواند راه برود و ما با ویلچر مجبور هستیم که وی را جابه جا کنیم اما در تابستان به دلیل قطع‌های مکرر برق وقتی به مطب پزشک مراجعه کردیم برق نبود و مجبور شدیم که با کمک مردم ویلچر را 5 طبقه از پله‌ها بالا ببریم.

وی گفت: در اواسط راه ویلچر از دستمان لیز خورد و چند پله به عقب برگشت و پای مادرم لای چرخ‌ها گیر کرد و آسیب شدیدی دید.

این شهروند قمی افزود:‌چرا مسوولان به فکر مردم نیستند و حداقل برق ساختمان های پزشکان را در عصر که مطبها مشغول به کار هستند قطع نکنند.

زهره حبیبی مادر سالمندی که با عصا و به سختی راه می‌رود اظهار کرد: از مدت‌ها قبل برای دکتر مورد نظرم  نوبت دکتر گرفته بودم و وقتی مراجعه کردم و با قطع برق مواجه شدم از آنجایی که قادر به بالا رفتن از پله‌ها نبودم نوبتم را از دست دادم.

وی با گلایه از پزشکان که برای حل این مشکل از دستگاه‌های برق اضطراری استفاده نمی کنند گفت: چرا کسی به فکر مردم نیست. افراد ناتوان و بیمار که قادر به راه رفتن از پله‌ها نیستند چگونه خود را به مطب پزشک مورد نظرشان برسانند.

بهاره نایبی که کودک خردسال خود را در آغوش دارد گفت: من ناراحتی قلبی دارم و پزشک راه رفتن از پله‌ها و فعالیت زیاد را برای من مضر دانسته اما در زمان بی برقی مجبوربودم برای رسیدن به پزشک معالجم به سختی از پله‌ها بالا بروم.

وی افزود: یک بار با قطع برق در آسانسور گیر کردم و تا باز شدن درب آسانسور اضطراب شدیدی را تجربه کردم.

ابراهیم کوچکی نگهبان یکی از ساختما‌ن‌های پزشکان است. وی گفت: در زمان‌های قطع برق مشکلات بسیاری در این ساختمان‌ها وجود داشت. افرادی که به این مطبها مراجعه می‌کنند بعضا ناتوان هستند و قادر به استفاده از پله‌ها نیستند. مضاف بر اینکه راه پله‌ها به حدی تاریک بود که حتما باید از نور یک چراغ قوه برای عبور و مرور استفاده می‌شد.

وی اظهار کرد: بسیاری از افراد وقتی که می‌دیدند برق نیست و قادر به استفاده از پله‌ها نیستند از رفتن به مطب پزشک منصرف می‌شدند هر چند که برخی از این پزشکان نوبت‌های طولانی می‌دهند و تعداد زیادی از این افراد مدت‌های زیادی انتظار کشیده بودند تا نوبت آنها فرا برسد.

حبیب حسینی راننده تاکسی به خبرنگار فارس گفت:‌ وقتی برق‌‌ها قطع می‌شد ترافیک عجیبی در خیابان‌ها و شریان‌های اصلی شهر ایجاد می‌شد و مردم و رانندگان در عبور و مرور ناتوان می‌شدند.

 وی اضافه کرد: گرمای بی سابقه و ترافیک شدید و بی نظمی واقعا کلافه کننده بود و روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم.

مرتضی آذری یکی از فروشندگان موبایل و وسایل الکترونیکی در یکی از پاساژ‌های قم است. او که به شدت از وضع این روزهای بازار ناراضی است گفت:‌ در یک ماه گذشته مشکلات حاصل از  بی نظمی‌های ارزی بازار و رکود فروش کم بود که مشکل قطع برق هم به آن اضافه شده بود.

این فروشنده قمی گفت:‌ کاش مسوولین برنامه ریزی می‌کردند که حداقل در زمانهایی که مغازه باز می‌‌شود و اوج کار کاسبان است برق‌ها قطع نشود.

گیرافتادن تعدادی از شهروندان در آسانسور، سوختن یخچال منازل، تعطیل شدن برخی کسب و کارها به علت تداوم خاموشی‌ها، ایجاد ترافیک به سبب خاموش شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و نگرانی از سوختن کولر و سایر لوازم برقی همه اینها گوشه‌هایی از درد و رنج‌هایی است که مردم از قطع‌های ناگهانی و بی موقع برق تجربه کردند و بخشی از گلایه و دغدغه‌های مردم قم از مدیریت بحران و برق استان بود.

هرچند که اعلام شد که خاموشی های امسال به دلیل افزایش مصرف برق و کم آبی از مدار خارج شدن نیروگاه های آبی بوده است اما این مسائل دلیل نمی شود که در دهه 90 مردم با مشکلاتی روبه رو شوند که در دهه 60 و در شرایطی که کشور با مشکلات متعددی رو به رو بود آنها را تجربه کرده بودند.

فرصت 10 ماهه تا آغاز تابستان سال آینده زمان ایده آلی است برای چاره اندیشی تا دیگر در تابستان آینده شاهد چنین مشکلاتی نباشیم؛‌اگر قرار است نیروگاه های برق خورشیدی تقویت شده،‌نیروگاه های فرسوده نوسازی شوند،‌ نیروگاه های جدید احداث شوند و حتی اگر قرار است که فرهنگ صرفه جویی در مصرف بیش از پیش بین مردم نهادینه شود،‌متولیان امر از حالا باید به فکر چاره اندیشی باشند نه اینکه در آغاز تابستان سال 98،‌بازهم روز از نو و قطعی های برق از نو صورت بگیرد و مشکلاتی که امسال مردم با آن دست و پنجه نرم کردند،‌بار دیگر تکرار شود.

اینکه مردم انتظار داشته باشند جریان برق همواره برقرار باشد انتظار بالایی نیست.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcfmcdv.w6dcyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما