يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : 69195
منبع : خبرگزاری فارس
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد

ایجاد جنگ روانی در جامعه از جوانمردی به دور است/ گناه غم نشاندن بر دل پدر و مادر

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم ایجاد جنگ روانی در جامعه را نوعی وحشت و ناامنی ایجاد کردن در دل مردم دانست و گفت: کسانی که در جامعه جنگ روانی ایجاد می‌کنند ناجوانمرد بوده و از آزادگی به دور هستند.
ایجاد جنگ روانی در جامعه از جوانمردی به دور است/ گناه غم نشاندن بر دل پدر و مادر
ایجاد جنگ روانی در جامعه از جوانمردی به دور است/ گناه غم نشاندن بر دل پدر و مادر
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام ناصر رفیعی شب گذشته در جمع عزاداران حسینی در هیأت رزمندگان اسلام با اشاره به ضرورت حفظ «حُریّت و آزادگی» ذاتی که در وجود هر فرد نهاده شده است عنوان کرد: چهار ویژگی مهم انسان‌های حُر و آزاده این است که مکر و نیرنگ به کار نمی‌برند، حقوق مردم را در هیچ زمینه‌ای ضایع نمی‌کنند، از مظلومان دفاع می‌کنند و در دل کسی رعب و وحشت و ناامنی ایجاد نمی‌کنند.

وی ایجاد جنگ روانی در جامعه را نوعی وحشت و ناامنی ایجاد کردن در دل مردم دانست و گفت: کسانی که در جامعه جنگ روانی ایجاد می‌کنند ناجوانمرد بوده و از آزادگی به دور هستند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مستنداتی تاریخی موجود است که نشان می‌دهد ترساندن مومن حتی به شوخی مورد نهی پیامبر اکرم(ص) و خداوند قرار گرفته است. کسانی که گاهی به شوخی دیگران را می‌ترسانند یا در دل کسی ناامنی ایجاد می‌کنند بدانند که این کارشان از جوانمردی به دور بوده و خلاف رضایت پیامبر(ص) است.

رفیعی بیان کرد:  در جلد 70 کتاب بحارالانوار سر فصلی با موضوع «گناه ترساندن و آزار رساندن به مؤمن» آورده شده است که در این سر فصل 42 عنوان ذکر شده است.

وی با بیان اینکه انسان در قیامت انعکاس ویژگی‌های خود در دنیا را می‌بیند افزود: گاهی اوقات برخی افراد را در خواب به شکل حیوان یا موجود دیگری می‌بینند، مثلا کسی که زیاد می‌خوابد در خواب فردی دیگر به شکل خرس دیده می‌شود. در قیامت نیز هر کس تجلی ویژگی‌های درونی دنیایی خود است. در روایت آمده است که سر برخی افراد در محشر فقط دارای جمجمه است و گوشت و لایه بیرونی ندارد و اهل محشر از آن‌ها می‌ترسند، از پیامبر(ص) درباره این افراد سؤال شد، پیامبر (ص) فرمود این‌ها کسانی هستند که در دنیا مردم را می‌ترساندند و ناامنی ایجاد می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بحث ویژگی انسان‌ها حُر و آزاده عنوان کرد: افراد آزاده و جوانمرد به کسی گمان بد نمی‌برند. در روایت آمده است خداوند اعمال فردی را که در دل نسبت به مؤمنی سوء ظن دارد قبول نمی‌کند. تا می‌توان باید عمل مردم را بر صحت بنا گذاشت.

رفیعی با بیان اینکه انسان حُر و آزاده نگاه تحقیر آمیز به کسی نمی‌اندازد اضافه کرد: در روایت آمده است «کسی که نگاهی به مؤمنی کند که بخواهد او را بترساند یا تحقیر کند، خداوند روز قیامت او را خوار و حقیر وارد محشر می‌کند.».

وی اذعان کرد: یکی دیگر از کارهایی که از انسان‌های آزاده سر نمی‌زند «غم نشاندن به دل افراد» است. در روایت آمده است اگر کسی غمی به دل فردی بنشاند تمام دنیا هم نمی‌تواند کفاره این عمل بد شود. افرادی که دارای قدرت هستند باید مواظب باشند زیردستان خود را ناراحت نکنند. فرزندان نیز باید مراقب باشند غمی به دل پدر و مادر خود ننشانند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: « خرد کردن افراد بواسطه کلام»، «پرونده‌سازی برای دیگران و جست و جو در امور شخصی مردم» و «ایجاد وحشت و ناامنی» از دیگر کارهایی است که هرگز از انسان‌های حُر و آزاده سر نمی‌زند.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcjivem.uqehhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما