سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : 69492
منبع : خبرگزاری مهر
آیت الله مکارم شیرازی:

تحریم کنندگان عزاداری‌ها از فرهنگ عاشورا بی‌خبرند

قم نيوز : یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: افرادی که می‌گویند باید عاشورا و عزاداری‌ها را تحریم کنیم، احمق هستند و این سخنان دلیل مطلق بی‌خبری آنان از فرهنگ عاشوراست.
تحریم کنندگان عزاداری‌ها از فرهنگ عاشورا بی‌خبرند
تحریم کنندگان عزاداری‌ها از فرهنگ عاشورا بی‌خبرند
به گزارش قم نیوز آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح سه‌شنبه در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به موضوع عزاداری‌های مردم در دهه اول ماه محرم امسال اشاره کرد و گفت: این عزاداری‌ها بسیار پرشور و پرنفوذ برگزار شد؛ حتی غیر مسیحیان یعنی بت پرستان هند نیز در این برنامه‌ها همکاری کردند و مردم هم سنگ تمام گذاشته و باید تشکر کرد.

وی اظهار داشت: در عزاداری‌ها انواع فداکاری‌ها انجام شد؛ البته شاید در گوشه و کنار اشکالاتی هم وجود داشت، اما در مجموع عزاداری‌ها بسیار پرشکوه برگزار شد که شایسته تقدیر است.

استاد سطوح عالی حوزه با اظهار تعجب از برخی سخنان، گفت: عجب این است که جمعی از خارجی‌ها گفته بودند که ما باید عاشورا و عزاداری را تحریم کرده و کاری کنیم که اصلا کسی سراغ عاشورا و عزاداری نرود؛ چقدر این افراد بی خبر بوده و احمق هستند.

وی افزود: این سخنان دلیل مطلق بی خبری آنان از فرهنگ عاشوراست؛ مگر می‌شود با این سخنان عاشورا را جمع کرد؟ تمام دنیا هم جمع شود، نمی‌تواند جلوی این کارها را بگیرند.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: خوشبختانه دشمنان ما نادان و بی‌خبرند و همین نادانی‌ها به نفع ماست؛ البته ما نباید نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم، بلکه باید به مبانی عاشورایی خود محکم‌تر بچسبیم و فعالیت بیشتری انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در زمان رضاخان نیز عزاداری را ممنوع کردند؛ اما مردم در اتاق‌ها و درب‌های بسته عزاداری می‌کردند و پس از فروپاشی رضاخان، این عزاداری‌ها به خیابان‌ها کشیده شد؛ در لبنان نیز زمانی عده‌ای مخالف عزاداری بودند؛ اما مردم در خانه‌های خود عزاداری می‌کردند و امروز دسته‌های عزاداری را در شهرهای گوناگون لبنان در ایام عاشورا مشاهده کنید که چقدر باشکوه انجام می‌شود.

این مفسر قرآن کریم بیان داشت: کسی نمی‌تواند جلوی این عزاداری‌ها را بگیرد؛ بلکه سال به سال گسترده‌تر و دامنه دارتر می‌شود؛ ما باید به هوش باشیم و بدانیم که دشمن از کجا ناراحت است و ما از همانجا بیشتر کار کنیم و فشار بیاوریم.



انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcj8xem.uqehhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما