پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : 70296
منبع : خبرگزاری تسنیم

11 حوزه دانشی با ‌رویکرد نخبه‌گرایی در سطح حوزه علمیه عملیاتی می‌شود

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: در ماه‌های آینده ۱۱ حوزه دانشی با تنوع گرایش‌های مختلف در سطوح مختلف حوزه با رویکرد نخبه‌گرایی در سطح حوزه عملیاتی می‌شود.
۱۱ حوزه دانشی با ‌رویکرد نخبه‌گرایی در سطح حوزه علمیه عملیاتی می‌شود
۱۱ حوزه دانشی با ‌رویکرد نخبه‌گرایی در سطح حوزه علمیه عملیاتی می‌شود
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه علمیه قم، با عنوان جایگاه فقاهت در علوم انسانی و اسلامی در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید در راستای افزایش سطح تخصص خود در سطوح یک و دو حوزه علمیه همت بیشتری به خرج دهند.

وی افزود: یکی از سیاست‌های جدید حوزه علمیه استفاده بهینه و مناسب از برگزیدگان و اندیشمندان برتر حوزوی در دوره‌ها و همایش‌های مختلف حوزوی بوده تا از این طریق این افراد مستعد به درجه‌های بالای اجتهاد رشته‌های مختلف علمی دست پیدا کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اهمیت اجتهاد در رشته‌های مختلف حوزوی گفت: آن چیزی که در حوزه‌های علمیه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده رسیدن طلاب و اندیشمندان حوزوی به مرحله اجتهاد تخصصی بوده که دربردارنده هر دو نوع اجتهاد عام و اجتهاد دریکی از رشته‌های تخصصی حوزوی است.

امام‌جمعه قم ادامه داد: با توجه به درهم تنیدگی رشته‌های حوزوی برخی از مسائل کلی فقهی و اصولی به‌عنوان  فصل مشترک تمام رشته‌های حوزوی محسوب می‌شود که لازم بوده تا برای استخراج دقیق آن‌ها کارهای علمی بیشتری توسط اندیشمندان حوزوی انجام شود،اندیشمندان و اساتید حوزوی باید از متدولوژی‌های پنهان و ارزشمند دستگاه فقهی حوزه به‌خوبی بهره ببرند.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر سیاست حوزه علمیه در توسعه دروس آزاد بیان کرد: سیاست حوزه بر توسعه و گسترش دروس آزاد بوده و سعی بر این است تا از مدرسه‌ای شدن دروس فقه و اصول جلوگیری شود، همچنین سطوح عالی حوزه نیز باید آزاد بوده و کلاس‌های آن بر این منوال دنبال شود، نیاز به هدایت تحصیلی و هدایت طلاب باید به‌صورت همزمان توسط مراکز تخصصی حوزوی دنبال شود.

وی ابراز کرد: از سیاست‌های جدید شورای عالی حوزه توسعه و تعمیم دروس خارج تخصصی بوده و لازم است تا این قبیل دروس موردنیاز جامعه باید زبانی درست و صریح و مبتنی با اصول اصیل فقهی ارائه شود، در سال تحصیلی جدید 12 درس فقه معاصر تدریس می‌شود، رویکرد اجتهادی در تدریس دروس فقه معاصر از شأن حوزه‌های علمیه صیانت می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: گره خوردن مباحث تخصصی حوزه با فلسفه انسانی و اجتماعی سبب می‌شود تا حوزه‌های علمیه در جهان معاصر حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد چراکه فرهنگ علمی و روایی اسلام از غنی و ظرفیت ویژه‌ای در این مسائل برخوردار است.

امام‌جمعه قم با تأکید بر اهمیت تولید علم تصریح کرد: از میان دروس خارج تدریس شده در حوزه‌های علمیه که بیش از 600 درس است می‌توان به 200 درس از این دروس نمره بالا داد، حرکت و حمایت از تولید علم در دروس خارج باید به‌صورت قوی دنبال شود.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: اندیشمندان حوزوی باید همواره توجه داشته باشند تا رشته‌هایی که درخور سطوح بالای حوزه‌های علمیه نیستند به‌صورت مستمر پالایش و ارزیابی شود، در ماه‌های آینده 11 حوزه دانشی با تنوع گرایش‌های مختلف در سطوح مختلف حوزه با رویکرد نخبه‌گرایی در سطح حوزه عملیاتی می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: در ایجاد هر رشته جدید در حوزه علمیه باید سرفصل‌های آن رشته تنظیم شود و عکس این مطلب یک ضعف مهم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcd9x05.yt0zn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما