سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : 70464
منبع : خبرگزاری تسنیم

سطح باغات استان قم به‌شدت کاهش پیدا کرده است

قم نيوز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: حجم باغات استان درگذشته ۱۰ تا ۱۲ هزار هکتار بود اما امروزه این حجم به ۲ هزار هکتار رسیده و با وجود افزایش جمعیت استان، تغییرات اقلیمی بالایی را شاهد هستیم.
سطح باغات استان قم به‌شدت کاهش پیدا کرده است
سطح باغات استان قم به‌شدت کاهش پیدا کرده است
به گزارش قم نيوز محمدرضا طلایی ظهر امروز در نشست‌خبری با اصحاب رسانه که در محل خانه مطبوعات استان برگزار شد، اظهار داشت: سهم اقتصاد استان از بخش کشاورزی هشت درصد بوده و هر کسی به استان وارد می‌شود و مسئولیتی قبول می‌کند می‌گوید کشاورزی قم را رها کنید.

وی با اشاره به باغات استان قم افزود: حجم باغات استان درگذشته 10 تا 12 هزار هکتار بوده اما امروزه این حجم به دو هزار هکتار رسیده و با وجود افزایش جمعیت استان، تغییرات اقلیمی بالایی را شاهد هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: 25 هزار بخش کشاورزی مستقیم وجود دارد و به دلیل عدم پاسخگویی آن، استان قم به سمت طیور حرکت کرده و 12 درصد مرغ کشور را تأمین می‌کند و استان قم تنها استانی است که 60 درصد گوشت آن پروار است.

طلایی سهم بخش کشاورزی در افزایش ارزش‌افزوده را بالا دانست و خاطرنشان کرد: درآمد کشاورزی به سمتی حرکت می‌کند که ارزش‌افزوده استان به سمت بالا رفتن حرکت می‌کند و این امر نشان‌دهنده این است که به سمت درستی در حال حرکت هستیم.

وی با بیان اهمیت حرکت به سمت کشاورزی مکانیزه عنوان کرد: کشاورزی استان قم باید از سبک سنتی خارج شده و به سمت کشاورزی مکانیزه حرکت کند و این امر در استان با روند کندی مواجه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه امروز 70 هزار گلخانه برای قرارداد بستن معرفی شده تأکید کرد: رویکرد امروز در بخش کشاورزی نسبت به گذشته تغییر کرده و تغییر نگرش در دنیا رخ داده و در استان قم به دلیل محدودیت‌هایی که در بخش کارشناسی وجود دارد، به سمت نگرش‌های جدید حرکت نکرده است.

طلایی وضعیت مطلوب استان در زمینهٔ بذر را موردتوجه توجه قرار داد و بیان کرد: خوشبختانه امروز بذر استان قم به استان‌های دیگر نیز ارسال می‌شود و یک مزیت خاص استان قم نزدیک بودن آن به پایتخت و استفاده از امکانات آن بوده است.

وی ادامه داد: حجم آبیاری تحت‌فشار از سال گذشته تاکنون قریب به سه برابر شده و در حوزه گلخانه نیز استان به سمت مناسبی حرکت می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به موضوع کشتارگاه‌ها تأکید کرد: درگذشته شرکت جاهد به‌عنوان ایجادکننده کشتارگاه در کشور به استان دعوت شد و هفت ماه گذشته این شرکت کشتارگاه را آماده بهره‌برداری کرد و برای واگذاری آن به بخش خصوصی مزایده ای انجام شده که تا پایان پاییز این کشتارگاه شروع به فعالیت می‌کند.

طلایی وضعیت کشاورزی استان در زمینهٔ مصرف آب را بسیار مناسب دانست و ابراز کرد: امروز حساسیت‌های آبی در کشور و استان بسیار بالا بوده و این در حالی است که تمام اعتبارات استانی در بخش آب سالانه 40 میلیارد تومان بوده و تاکنون 11 هزار سیستم آبیاری در استان پیاده شده و استان قم ازنظر استفاده مناسب از آب در کشور رتبه سوم را دارا است.

وی مطرح کرد: دو دشت شریف‌آباد و دشت قم رود انتخاب شدند و بنا بر این شد که با استفاده از راهکارهای نوین مساحت دشت پایین بیاید، در تیرماه سال گذشته الگوی کشت این دشت مورد تأیید مراکز دانشگاهی قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: چغندر علوفه‌ای از کشت بهاره به کشت پاییزه منتقل شد که نسبت به کشت بهاره 50 درصد کاهش مصرف آب را به همراه داشت.

طلایی خاطرنشان کرد: آبیاری تحت‌فشار جایگاه خود را در استان قم باز کرده و امروز بالای پنج هزار مطالعات این بخش در استان وجود دارد و دولت 10 میلیون تومان وام بلاعوض در این حوزه پرداخت کرده است.

وی باغات موجود در استان قم را موردتوجه قرار داد و گفت: در استان قم مجموعه 25 هکتار باغات وجود دارد و تنها با اصلاح الگوی آبیاری می‌توانیم عمر این باغات را افزایش دهیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcayyn0.49nwi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما