چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۵
کد مطلب : 70844
منبع : خبرگزاری فارس
عضو مجلس خبرگان رهبری:

ترازوی وجود انسان با تسلیم قلبی در برابر پیامبر(ص) تنظیم می‌شود

قم نيوز : نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از وظایف هر مسلمان، تسلیم بودن در برابر حضرت محمد بن عبدالله (ص) است تا بتواند با این تسلیم به فرماندهی قلب خود دست یابد.
ترازوی وجود انسان با تسلیم قلبی در برابر پیامبر(ص) تنظیم می‌شود
ترازوی وجود انسان با تسلیم قلبی در برابر پیامبر(ص) تنظیم می‌شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سید محمدمهدی میرباقری که در عزادارای ایام سوگواری پایان ماه صفر در حضور جمعی از عزاداران و دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) اظهار کرد: یکی از مهم ترین وظایف و تکالیف ما در برابر پیامبر خدا (ص) و بر اساس آیات و روایات، تسلیم بودن در برابر آن حضرت است که نمود اصلی آن در چند آیه از قرآن و با عبارت «و یُسّلموا تسلیما» آمده و البته «صلوات» هم - که تنها مختص آن حضرت است - یکی دیگر از نشانه‌های این تسلیم است.

نویسنده کتاب «اندیشه تمدن نوین اسلامی» ادامه داد: این تسلیم به آن معناست که همه قُوای انسان در برابر حضرتش تسلیم باشد و این تسلیم، مراتب مختلفی دارد که یکی از این مراتب، تسلیم قوای حسّی انسان مانند گوش و چشم و دست و زبان یا همان انجام واجبات و ترک گناه و همچنین مواردی دیگر مانند تسلیم در برابر تغذیه (یعنی چیزهایی که نباید بخوریم) است که ما این نکات را به راحتی فهم می‌کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین اضافه کرد: مرتبه دیگر این تسلیم که عقل انسان، کمتر آن را درک می‌کند؛ تسلیم فکری و عقلی بودن در برابر پیامبر (ص) است. اینجاست که باید گفت بسیاری از مؤمنان در برابر تسلیم حسّ و مانند آن، تسلیم واقعی هستند اما تلاش دارند تا در اندیشه، مستقل باشند؛ در حالی که تسلیم عقل در برابر حضرت رسول اعظم (ص) مرتبه ای دیگر از مراتب تسلیم است؛ نه به این معنا که عقل در کنار حضرت (ص) تعطیل شود بلکه به این معنا که عقل در کنار حضرتش، نورانی می‌شود.

وی ادامه داد: مرتبه سوم، مرتبه تسلیم قلب است که از هر دو مرتبه قبلی سخت‌تر است چراکه قلب انسان به عنوان عرش وجودی او و میزان و ترازوی سنجش عمل و رفتار وی، مرکز فرماندهی تعالی انسان است که باید عملکرد آن را تنظیم کرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: عباراتی مانند « و قلبی لکُم مُسلِّم» یا «قلبی لقلبکم سِلمٌ» نشان از همین نوع تسلیم دارد که اگر محقق شود؛ آن گاه خواهیم توانست تا ترازو و معیار وجودی خود را با آن حضرت تنظیم کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به گام‌های لازم برای این تسلیم شدن اظهار کرد: قدم نخست این است که آن حضرت را به داوری و حکمیت اعمال خود بپذیریم و سپس داوری او را در ظاهر بپذیریم و در گام سوم، این داوری را به صورت قلبی هم قبول کنیم و هیچگونه ناراحتی و کدورتی در درون خود احساس نکنیم که رسیدن به این مرحله، نشان دهنده دستیابی به قلب سلیم است.

 

قلب جدا شده از رسول الله به تسخیر شیطان در می آید

وی در عین حال تصریح کرد: همه باید بدانیم که قلب یا بر مَدار حضرت رسول اکرم (ص) می‌چرخد و با بر مَدار شیطان رانده شده – که خواست تا بر اساس ترازو و عقل خود، خدا را عبادت کند؛ اما طرد شد - و این مسئله، حالت سومی ندارد؛ بنابراین اگر قلبی از رسول الله (ص) جدا شود قطعا توسط شیطان تسخیر خواهد شد.

میرباقری این تسلیم قلبی بودن را یکی از مهم ترین نیازهای امروز جامعه دانست و بیان کرد: اگر همه افراد بتوانند در همه رفتارها و حتی همه نزاع‌های گروهی و جناحی و مانند آن، حضرت را به عنوان حَکَم خود و طرف مقابل قرار دهند و این حکمیّت را با جان و دل بپذیرند آن گاه بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

وی ایمان به پیامبر (ص)، پیروی از وی، طاعت ایشان و همچنین نُصرت و یاری رساندن به آن حضرت را از دیگر تکالیف ما در برابر حضرت رسول الله (ص) خواند و گفت: آن حضرت مبعوث شدند تا باری از دوش ما بردارند و ما را با نورانیت خود سِیر دهند نه اینکه با این بعثت، باری بر روی دوش ما بگذارند. پس تکلیف این است که با این نورانیت همراه شویم با اینکه خود آن حضرت، هیچ احتیاجی به ما ندارند و حتی برای به ثمر رساندن رسالتشان هم هیچ احتیاجی به ما نداشته و ندارند.

 

فیض های عالم به برکت وجود پیامبر(ص) است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هر فیضی که در عالَم به هر کسی می‌رسد از برکت وجود آن حضرت است گفت: حتی روایت است که در قیامت هم، انبیاء و پیروان همه ادیان الهی در نهایت و برای شفاعت، به حضرتش متوسل می‌شوند و حضرت نیز در برابر «باب الرحمان» به سجده می‌روند تا این شفاعت نصیب تعداد بیشتری از افراد شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان ضمن دعوت همگان برای خواندن زیارت آن حضرت از راه دور در شب و روز 28 صفر و همچنین با اشاره به سفارش روایات به زیارت پیامبر (ص) به صورت روزانه و پس از نماز واجب عنوان کرد: این زیارت مختصر در کتاب شریف مفاتیح الجنان مرحوم محدّث قمی آمده است و سبب اطمینان قلب و طهارت نفس می‌شود چراکه همانگونه که بر اساس آیه کریمه «ألا بذکر الله تطمئنّ القلوب»، یاد خدا سبب اطمینان قلب می‌شود بر اساس روایت شریفه «ألا بِمُحمّد تطمئنّ القلوب»، یاد آن حضرت هم سبب اطمینان قلب و آرامش روح می‌شود که این آرامش و اطمینان قلبی، گمشده بشر امروزی است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc04qm.2bqx08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما