دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 71909
منبع : خبرگزاری فارس

شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت تزریق نگرش حوزوی

قم نيوز : سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، یادآور یکی از مهم ترین توصیه های رهبر معظم انقلاب به اعضای این شورا درباره «ضرورت تزریق نگرش حوزوی» در سیاست های این شورا و البته تمام سیاست های فرهنگی کشور است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت تزریق نگرش حوزوی
شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت تزریق نگرش حوزوی
به گزارش قم نیوز نوزدهم آذر ماه، روزی مهم در تاریخ فرهنگی انقلاب اسلامی است؛ روزی که حضرت بنیانگذار این انقلاب، سنگ بنای شورای عالی انقلاب فرهنگی را در سال 1363 بنا نهادند تا این نهاد، گامی بلند را برای توسعه فرهنگی ایران بزرگ بردارد.

سخن درباره این شورای عالی و نقاط ضعف و قوت آن و یا میزان اثرگذاری اش، بسی گسترده است اما به نظر می‌رسد یکی از مهم ترین نگرش‌هایی که می‌توان از منظر آن به این نهاد فرهنگی نگریست؛ توجه به زیرشوراها، واحدها و کمیسیون‌های تخصصی آن است زیرمجموعه‌هایی که اگر به معنای واقعی فعال باشند خود شورا هم موفق نشان خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین این زیرمجموعه‌ها، شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که یادآور جمله مهم رهبر معظم انقلاب به برخی اعضای این شوراست؛ آن جا که فرمودند:

«شما نباید همّ تان را منحصر به چیزهایی کنید که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با حوزه می‌خواهد مطرح شود بلکه هدف باید تزریق نگرش حوزوی در کل سیاست‌های فرهنگی کشور باشد؛ همین چیزی که خلأش را در آموزش و پرورش داریم می‌بینیم، در صدا و سیما داریم می‌بینیم؛ در دانشگاه‌ها می‌بینیم؛ در خیلی از جاهای دیگر، درنقشه کلان کشور داریم می‌بینیم ...».

بدیهی است این تزریق نگرش حوزوی در این شورای عالی، باید به عنوان یکی از برنامه‌های جدی شورای مدیریت حوزه‌های علمیه و همچنین حوزه علمیه قم مورد توجه همیشگی باشد تا بتوان در یک برنامه ریزی حساب شده، این مطالبه مهم مقام معظم رهبری را پاسخ گفت.

 

لزوم مصون سازی فرهنگی کشور، ملت و جوانان

این امر، وقتی مهم‌تر می‌نماید که بدانیم حضرت آقا در مناسبت‌ها و موقعیت‌های مختلف و حتی در میان بحث‌های کلان و جزء اجتماعی، اقتصادی و یا حتی سیاسی و بین المللی، بارها و بارها بر اهمیت فرهنگ و مسائل فرهنگی تأکید کرده‌اند که یکی از کلیدی ترین و البته اخیرترین این مباحث اشاره به لزوم «مصون سازی فرهنگی کشور، ملت و جوانان» به عنوان یکی از سه اولویت و وظیفه اصلی مسؤولان است.

در این باره باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین شورای حوزوی این نهاد یادآور شد که معظم له با استفاده از تعبیر «مصون سازی فرهنگی»، هم توجه همگان و به ویژه علاقه مندان و دغدغه مندان حوزه مسائل فرهنگی را به رفع نقاط ضعف فرهنگی در ایران عزیز اسلامی معطوف می‌سازند و هم اینکه تهاجم فرهنگی دشمن را نیز یادآور می‌شوند.

بدیهی است یکی از وجوه رفع نقاط ضعف فرهنگی، تقویت نقاط قوت فرهنگ اسلامی و ملی است که این امر باید همواره از دغدغه‌های حوزه‌های علمیه انقلابی باشد و آنان در نقش پیگیری کننده همیشگی امور فرهنگی نقش فعال خود را ایفا کنند تا از این رهگذر، سیاستگذاران و کارشناسانِ کلانِ تصمیم‌گیری و اجرایی در کشور هم به نگاه جامعی در حیطه فرهنگ دست یابند و بر آن، پایبند باشند.

از طرف دیگر در این تعبیرِ رهبر انقلاب، واژه‌های «کشور»، «ملت» و «جوانان» به دقت و به صورت مجزا از یکدیگر تفکیک شده اند که واژه «کشور» بیشتر به ساختارها و سیاستگذاری‌ها بر می‌گردد واژه «ملت»، بیشتر ناظر به مباحث فرهنگ عمومی است و البته «مصون سازی فرهنگی جوانان» هم نشان می‌دهد که در بحث فرهنگ عمومی، باید به جوانان بیش از همه اقشار سنی جامعه توجه داشت؛ چرا که جوانان به عنوان فعال‌ترین قشر در رده‌های سنی مطرح هستند و در عین حال که می‌توانند بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشند؛ تأثیرپذیری آنان نیز کم نیست.

 

مسؤولان باید اهمیت بی بدیل «فرهنگ» را درک کنند

می‌توان یکی دیگر از مهم ترین تعابیر رهبر معظم انقلاب را در حیطه فرهنگ در این جمله معظم له خلاصه کرد:

«برای مصون سازی فرهنگی، ابتدا باید به این هدف، اعتقاد داشته باشیم و سپس برای آن برنامه ریزی و تلاش جدی کنی».

این گونه است که باید گفت، پاشنه آشیل حوزه فرهنگ در کشور، به معنای حقیقی و واقعی کلمه، بحث بسیار مهم «اعتقاد به اهمیت بی بدیل فرهنگ» است که باید با پیگیری محکم نهادهایی مانند حوزه علمیه، به صورت امری بدیهی در سیاستگذاری‌ها تبدیل شود؛ چراکه امروزه غالبا به جای آن که سیاست و اقتصاد، در ذیل فرهنگ تعریف شود، متاسفانه بیشتر این فرهنگ بوده که در ذیل سیاست و اقتصاد – و به ویژه سیاست – تعریف شده که باعث سیاست زدگی در حوزه فرهنگ یا دیدن فرهنگ از دریچه سیاست شده است.

 

بودجه‌های فرهنگی محدود در دهم و صدم درصد

از طرف دیگر، اشاره حضرت آقا به «مصون سازی فرهنگی» به عنوان یکی از سه اولویت کشور، نشان می‌دهد که این مسئله حداقل باید 33 درصد تصمیم گیری‌ها، توجهات، درآمدها و هزینه‌ها را به خود معطوف کند در حالی که این درصد در عالم واقعیت، بسیار پایین‌تر از این مقدار است و به جای آن که شیب صعودی داشته باشد، حتی گاهی به سمت اعداد و ارقام تک رقمی، دهم و صدم درصد و البته گاهی هم به سمت صفر میل می‌کند! چراکه به قول حضرت آقا، مشکل در همان مسئله اعتقاد اساسی داشتن به مسائل فرهنگی است؛ بنابراین لازم است تا بدنه فرهنگی کشور با محوریت حوزه علمیه انقلابی نسبت به این مسئله حساس باشد و مرتبا اهمیت این مقوله را تکرار کند و البته مسؤولان غافل یا مدیران سهل نگار هم تحت آموزش‌های لازم کاربردی قرار گیرند.

کوتاه سخن آن که انقلاب شکوهمند اسلامی ما، یک انقلاب اصیل فرهنگی است و در حقیقت، چیزی جز فرهنگ اصیل اسلامی - ایرانی نمی تواند آن را تعریف کند؛ بنابراین هم برای اعتقاد و باور عملی داشتن به مقوله استراتژیک فرهنگ و هم برای تداوم حرکت پر شتاب کشور در حیطه فرهنگ، نیاز به انقلابی ماندن در همه سطوح و از جمله تک تک هموطنان وجود دارد هموطنانی که می‌توانند با مطالبه دقیق و بهنگام خود، ریل گذاری فرهنگی کشور را بیش از پیش در مسیر درست و منطقی رهنمون سازند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcf11de.w6dyxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما