شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 72694
منبع : خبرگزاری تسنیم

حلقه اطلاع‌رسانی هرروز در قم تنگ‌تر می‌شود

قم نيوز : ادامه روند اطلاع‌رسانی محدود و گزینشی روزها و هفته‌های اخیر در مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی استان به‌شدت نگران‌کننده بوده و بر ابهامات موجود درزمینهٔ شفافیت، پاسخگویی و بی‌توجهی به مطالبات مردمی بیش از هر زمان دیگری دامن زده است.
حلقه اطلاع‌رسانی هرروز در قم تنگ‌تر می‌شود
حلقه اطلاع‌رسانی هرروز در قم تنگ‌تر می‌شود
به گزارش قم نیوز رسانه‌ها مسئولیت خطیر آگاه‌سازی مردم را بر عهده‌داشته و از طرف دیگر نیز رسانه‌ها آینه تمام نمایی از انعکاس مشکلات و مطالبه‌های مردمی هستند که بدون آن‌ها حلقه اتصال مستقیم بین مسئولان و مردم قطع‌شده و بسترهای پاسخگویی به شهروندان محدودتر می‌شود.

در اهمیت رسانه و آزادی تبادل اطلاعات شکی نیست اما متأسفانه در هفته‌های اخیر شاهد آن هستیم که حلقه‌های معیوب اطلاع‌رسانی در قم هرروز تنگ‌تر و گزینشی‌تر از هر زمان دیگری شده است و نوعاً رسانه‌های استان اجازه حضور در جلسات را ندارند.

انعکاس اخبار و اطلاعات وظیفه رسانه و حق مردم است، محدود کردن حلقه اطلاع‌رسانی در هر دستگاه یا نهادی در درجه نخست شائبه کم‌کاری یا سرپوشاندن بر مشکلات یا ترس از پاسخگویی را در اذهان عمومی جامعه زنده می‌کند.

از مشکلات اساسی و حلقه‌های گمشده موجود در بسیاری از دستگاه‌های استان قم عدم وجود اصل شفاف‌سازی واقعی فعالیت‌ها و شفافیت عملکرد بوده که تاکنون روند فعالیت‌های صورت گرفته در راستای شفافیت اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها رضایت‌بخش و قابل‌قبول نبوده است، تنگ‌تر کردن حلقه‌های اطلاع‌رسانی و فرار از حضور رسانه‌ها در جلسات استانی به نحوی فرار به جلو و لاپوشانی مسائل و ابهاماتی بوده که ممکن است در صورت حضور رسانه‌ها به چالش‌های لاینحلی برای برخی از مدیران استانی تبدیل شود.

یکی از موضوعات مهم و مورد تأکید مردم در شرایط حاکم بر جامعه اصل مطالبه گری و پاسخگویی مسئولان و مدیران استانی نسبت به تصمیم‌گیری‌ها، گزارش عملکرد و شفافیت اقدامات است که در قالب رسانه به‌عنوان آینه انعکاس مشکلات شهروندان به مدیران و مسئولان منتقل می‌شود، اما واقعیتی که امروز در برخی از دستگاه‌های مهم استان وجود دارد این بوده که گوشی برای شنیدن مشکلات و درخواست مردم وجود نداشته و از ورود اصحاب رسانه نیز در بسیاری از جلسات جلوگیری به عمل می‌آید.

حضور مستقیم مسئولان و مدیران استان در بین مردم نوعاً در برخی مناسبت‌های خاص یا افتتاح یک طرح یا پروژه در حد چند دقیقه خلاصه‌شده و امکان ملاقات‌های بیشتر با دشواری و گرفتاری‌های بسیار پیچیده‌ای همراه است که در مورد اصحاب رسانه نیز این امر صادق است، چراکه شاید تنها جایی که امکان ملاقات و دیدار مستقیم با بسیاری از مدیران و مسئولان امکان‌پذیر بوده صرفاً در برخی جلساتی ممکن است که حلقه‌های اتصال و اطلاع‌رسانی آن‌ها نیز در هفته‌های اخیر به‌صورت مرتب محدودتر شده و امکان حضور برای رسانه‌ها و خبرنگاران از بین رفته و حاشیه امنی برای مسئولان و مدیران برای عدم پاسخگویی ایجادشده است.

مسئله دیگری که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است این بوده که امروز دشمن تمام همت و نیروی خود را برای ایجاد ناامیدی و القای حس ناکارآمدی به میدان آورده که دراین‌بین اصل امیدبخشی و انعکاس دستاوردها و نقاط امیدآفرین به مردم از اهمیت خاصی برخوردار بوده اما به نظر می‌رسد در برخی از دستگاه‌های مهم استانی توجهی به آن نمی‌شود.

ادامه روند اطلاع‌رسانی محدود و گزینشی روزها و هفته‌های اخیر در مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی استان به‌شدت نگران‌کننده بوده و بر ابهامات موجود درزمینهٔ شفافیت، پاسخگویی و بی‌توجهی به مطالبات مردمی بیش از هر زمان دیگری دامن زده است.

در پایان با نهایت تأسف باید گفت سخن از اتاق شیشه‌ای، شفاف و ارتباط بی‌واسطه بین مردم و مسئولان در حالی در برخی از شهرها و استان‌های کشور کم‌وبیش دنبال می‌شود که حلقه‌های اطلاع‌رسانی در قم از هر زمان دیگری تنگ‌تر شده و درهای اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مسئولان به مردم و رسانه‌ها هرروز محدودتر و ابهام‌آمیزتر می‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchk-nq.23niwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما