چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 73187
منبع : خبرگزاری ايرنا
مدیر خانه کشاورزقم:

کاهش برداشت از چاه های کشاورزی باعث تخلیه روستاهای قم می شود

قم نيوز : مدیرخانه کشاورز قم گفت: کاهش سهم برداشت آب از چاههای کشاورزی روستاهای استان توسط کشاورزان، باعث مشکلات اقتصادی و اجتماعی به ویژه تخلیه روستاها خواهد شد.
کاهش برداشت از چاه های کشاورزی باعث تخلیه روستاهای قم می شود
کاهش برداشت از چاه های کشاورزی باعث تخلیه روستاهای قم می شود
به گزارش قم نیوز علی مومن با اشاره به وجود 2 هزار حلقه چاه غیرمجاز در قم، افزود: کمتر از 100 حلقه از این چاه ها برای کشاورزی و یک هزار و 900 حلقه چاه نیز برای مصارف غیرکشاورزی مثل صنعت استفاده می شود و تاکنون پیگیری و برخورد جدی با چاه های بدون مجوز صورت نگرفته است.
وی بیان کرد: حدود یک هزار و 150 حلقه چاه کشاورزی مجاز در قم وجود دارد که دارای پروانه قانونی است.
وی ادامه داد: ممکن است در روستایی چاهی به دلایلی از جمله ریزش دچار مشکل شود که در اینصورت صاحب چاه باید مجداد مجوز حفر چاه جدید اخذ نماید.

مومن افزود: با وجود این که فردی که مجوز برداشت 40 لیتر بر ثانیه از چاه قبلی را داشت، شرکت آب منطقه ای مجوز برداشت از چاه جدید را 25 لیتر بر ثانیه صادر می کند که کاهش سهم آب مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود می آورد. 
وی اضافه کرد: هنگام صدور پروانه مبلغی از کشاورزان دریافت و پروانه صادر شده که اگر در صدور پروانه جدید حق آب کشاورز کاهش یابد، از نظر حقوقی و شرعی ایراد دارد و سهم آبی که فروخته شده نباید کم شود.
وی تصریح کرد: اگر این مساله مدیریت نشود تخلیه روستاها اتفاق می افتد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی بزرگی به وجود می آید که بهترین راهکار این مساله خرید چاه های کشاورزی است.

مدیرخانه کشاورز قم گفت:در10 کیلومتری اطراف شهر قم مشکلی از نظر آب کشاورزی نداریم، ولی در بخشهای پنج گانه به ویژه در دهستان قمرود واقع بخش مرکزی و محور کاشان مشکل کم آبی جدی است.

به گفته وی، در مناطق سردسیر از جمله کهک، خلجستان، دستجرد و قاهان مشکل کم آبی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: سال زراعی 94-93 تصمیم گرفتیم به صورت پلکانی مصرف آب کاهش یابد که در سال زراعی گذشته، مصرف آب کشاورزی به دلیل کشت گیاهان کم آب بر حدود 40 درصد کاهش نشان داد.

مومن گفت: باید فکری اساسی شود تا درآمد کشاورز با هزینه هایی که صرف کاشت، داشت و برداشت می کند، همخوانی داشته باشد و این قشر زحمت کش به دلیل کم آبی از کار بیکار نشوند.

وی ادامه داد: هزینه های زیادی روی زمین های کشاورزی و باغی استان قم صورت گرفته و نباید اجازه دهیم این سرمایه ها از بین برود.
کل زمین های قابل کشت قم در بخش کشاورزی 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ به طور میانگین مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است. 

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است. 

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.


انتهای پیام /110
https://qomnews.ir/vdcfeyde.w6dmcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما