دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 73403
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرعامل آبفای قم در دیدار استاندار قم تاکید کرد

لزوم تعیین سیاست‌های کلی استان برای مدیریت پساب و آب خاکستری

قم نيوز : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بر لزوم تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی استان در خصوص مدیریت پساب و آب خاکستری تاکید کرد.
لزوم تعیین سیاست‌های کلی استان برای مدیریت پساب و آب خاکستری
لزوم تعیین سیاست‌های کلی استان برای مدیریت پساب و آب خاکستری
به گزارش قم نیوز علی جان صادق پور در دیدار با استاندار قم به ارائه گزارشی از وضعیت صنعت آب و فاضلاب قم پرداخت و گفت: در حال حاضر صد در صد جمعیت شهری استان زیرپوشش آب سالم و بهداشتی قرار دارند.

وی تعداد مشترکین آب را بیش از 316 هزار و تعداد مشترکین فاضلاب را بیش از 92 هزار فقره اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر آب مورد نیاز شهر قم به وسیله 236 کیلومتر خط انتقال و بیش از 2 هزار و 100 کیلومتر شبکه توزیع، تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه بیش از 350 هزار مترمکعب مخزن ذخیره و 64 حلقه چاه در قم در مدار بهره‌برداری است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب قم در حال حاضر 271 هزار مترمکعب در شبانه‌روز است که وظیفه تصفیه آب انتقالی از سدکوچری را بر عهده دارند.

وی همچنین طول خطوط انتقال فاضلاب قم را 15 کیلومتر و طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر را بیش از 100 کیلومتر دانست و ابراز کرد: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قم نیز در حال حاضر ظرفیت تصفیه 64 هزار مترمکعب فاضلاب را در شبانه‌روز دارند که با بازسازی و راه‌اندازی تصفیه‌خانه شماره دو این عدد به 120 هزار مترمکعب در شبانه‌روز می‌رسد.

صادق پور میزان آب بدون درآمد را در قم حدود 17.63 درصد عنوان کرد و یادآور شد: این رقم پایین‌تر از متوسط کشوری بوده و شرکت آب و فاضلاب قم را در بین سه رتبه برتر کشور قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زیان‌ده بودن شرکت‌های آب و فاضلاب گفت: شرکت آب و فاضلاب قم سالانه حدود 404 میلیارد ریال زیان جاری متحمل می‌شود و با توجه به اینکه منبعی برای جبران این زیان در اختیار ندارد زیان انباشته این شرکت تا پایان سال گذشته به بیش از 2 هزار و 366 میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بخش دیگری از سخنان خود به قابلیت‌ها و توانمندی‌های این شرکت پرداخت و اظهار داشت: اجرای پروژه تله‌متری و تله کنترل تأسیسات تأمین و شبکه توزیع آب در شعاعی بالغ بر 85 کیلومتر از مرکز شهر، ایجاد سامانه 122 و ارتباط آن با تمام واحدهای شرکت با هدف برآورده کردن تمام درخواست‌های مشترکین به صورت تلفنی و استقرار سامانه GIS در شرکت با پوشش کامل تمام تأسیسات و وجود 180 کیلومتر شبکه مجزای توزیع آب شیرین با 1200 فقره انشعاب و 280 ایستگاه از جمله این قابلیت‌ها است.

وی عدم یکپارچگی در مدیریت آب انتقالی به قم، کاهش اعتبارات استانی و عدم تخصیص اعتبار برای ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر قم را از چالش‌های پیش روی شرکت آب و فاضلاب قم برشمرد و خاطرنشان کرد: معافیت مندرج در قانون برای برخی از اماکن با توجه به فراوانی زیاد آن‌ها در شهر قم که نسبت به بقیه شهرهای کشور استثناء است، فشار مالی زیادی به شرکت وارد می‌کند.

صادق پور فرسودگی حدود 300 کیلومتر از شبکه فاضلاب و نیاز به اصلاح آن، عدم وجود مدیریت یکپارچه و متمرکز برای استفاده پساب تصفیه شده فاضلاب و عدم تخصیص کافی آب سرشاخه‌های دز به شهر قم را از دیگر مشکلات آبفای استان برشمرد و ابراز کرد: تخصیص در نظر گرفته شده برای آب شرب قم از مصرف حال حاضر شهر نیز کمتر است و در آینده‌ای بسیار نزدیک قم را مجدداً با کمبود آب شرب مواجه می‌کند.

وی احداث نیروگاه برق‌آبی بر روی خط انتقال سد 15 خرداد با ظرفیت 3 مگاوات، احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 45 کیلووات، احداث نیروگاه  100 کیلوواتی در تأسیسات سالاریه و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب منطقه‌ای (پکیج) در محلات پردیسان با ظرفیت 400 مترمکعب در شبانه‌روز را از جمله پروژه‌های شاخص شرکت آب و فاضلاب قم برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین بر لزوم احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان و خطوط انتقال آن به مبلغ 280 میلیارد تومان، تکمیل باقیمانده تأسیسات فاضلاب شهر قم به ویژه در مناطق با تراکم  بالا و نفوذپذیری پایین خاک، بازسازی خط انتقال آب قدیم 15 خرداد به قم، اجرای خط رینگ آب شمال قم با هدف تعدیل فشار در پیک مصرف و... تاکید کرد.

وی در پایان خواستار مساعدت و دستور استاندار برای افزایش سهم استان قم برای تخصیص آب شرب از سد کوچری، تحویل بهره‌برداری از خط انتقال آب کوچری به قم به شرکت آب و فاضلاب، تخصیص اعتبار استانی برای اصلاح شبکه‌های فاضلاب، تعیین سیاست کلی استان در خصوص تداوم اجرای تأسیسات فاضلاب در سایر نقاط شهر ، احداث تصفیه‌خانه‌های محلی و مدیریت آب خاکستری در مناطق مختلف شهر و... شد.

استاندار قم نیز در این دیدار بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و آماده کردن پروژه‌های موثر برای افتتاح در 40سالگی انقلاب تاکید کرد.

بهرام سرمست همچنین از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خواست تا موضوعات مطرح شده به ویژه در بخش آب خاکستری و پساب را پیگیری کنند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcgwt9u.ak9wz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما