دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 73413
منبع : خبرگزاری ايرنا
آیت الله مکارم شیرازی:

نخبگان حوزوی شناسایی و حمایت شوند

قم نيوز : آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: در میان جمعیت چند ده هزار نفری، نخبگانی وجود دارند که باید برای شناسایی، حمایت و تربیت آن ها متناسب با ذوق، استعداد و تخصص برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
نخبگان حوزوی شناسایی و حمایت شوند
نخبگان حوزوی شناسایی و حمایت شوند
به گزارش قم نیوز پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی روز دوشنبه اعلام کرد که وی در دیدار مدیر و مسئولان حوزه های علمیه خواهران، با قدردانی از فعالیت این نهاد، افزود: امروز حوزه های علمیه خواهران به یک درخت تنومند تبدیل شده که ثمرها و دستاوردهای ارزشمندی دارد.

آیت الله مکارم شیرازی توسعه کمی و کیفی حوزه های علمیه برادران و خواهران را به برکت انقلاب اسلامی دانست و اضافه کرد: ما قبل از انقلاب اصلا در خواب نمی دیدیم چنین برنامه هایی با این گستردگی و وسعت در حوزه های خواهران پیدا شود.

وی تصریح کرد: در حوزه برادران در زمان مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی چهار هزار تَن در قم طلبه برادر داشتیم و طلبه خواهر نداشتیم؛ اما الان بسیار پیش رفته ایم و گزارشی که ارائه شد نشان می دهد چه حجم از فعالیت در حوزه های علمیه خواهران انجام شده و یا در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم حفظ استقلال حوزه های علمیه برادران و خواهران، تصریح کرد: وابستگی به دولت ها مشکلات زیادی برای حوزه ها ایجاد می کند، باید سعی شود تا حوزه ها روی پای خودشان بایستند و خودکفا شوند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: البته این کار یک شبه انجام نمی شود و احتیاج به برنامه ریزی و زمان دارد که مسئولان حوزه به فکر آن خواهند بود.

وی اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران را ترکیبی ارزشمند دانست و با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجارب ارزشمند یکدیگر، گفت: این ترکیب نشان می دهد که وحدتی در هدف است و باید این مهم پررنگ باشد؛ به گونه ای نباشد که برنامه ریزی حوزه های عملیه برادران و خواهران به صورت جزیره های جدا از هم در بیاید.

وی با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های حوزه های علمیه برادران و خواهران، اظهار داشت: مشکلی که در حوزه های علمیه چه برادران و چه خواهران وجود دارد این است که با وجود تمام پیشرفت ها و دستاوردها متاسفانه از این سرمایه ارزشمند استفاده کامل نمی شود.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: باید در این خصوص مطالعه و برنامه ریزی جدی و لازم صورت گیرد تا بتوان از این ظرفیت ها و استعدادها به خوبی بهره گرفت.

وی بیان کرد: عینا همین مشکل و گرفتاری در دولت ما هم وجود دارد و با وجود هزینه های زیادی که برای تاسیس دانشگاه ها و تربیت دانشجویان می شود متاسفانه برنامه ای برای استفاده از فارغ التحصیلان وجود ندارد و این یک آسیب جدی است.

وی بر لزوم اطلاع رسانی دقیق فعالیت های حوزه های علمیه برادران و خواهران تاکید و بیان کرد: در این خصوص باید از ابزارهای مختلف بهره گرفت؛ باید عملکرد، آمارها و فعالیت های حوزه های علمیه خواهران را در رسانه ها تبیین کنید تا نگویند در حوزه ها کاری صورت نمی گیرد.

این مرجع تقلید افزود: در حوزه های علمیه در عرصه های مختلف کار شده اما به دلیل این که خبررسانی درستی صورت نمی گیرد واقعا حق حوزه ها ضایع می شود؛ باید در این خصوص مطالعه لازم انجام شود تا مسئولان حوزوی بتوانند در فرصت های مختلف فعالیت ها و دستاوردهای حوزه را اطلاع رسانی و تبیین کنند.

وی اضافه کرد: در تقویم کشور برای هر قشر و صنفی روزی اختصاصی وجود دارد، اما حوزه ها این گونه نیستند. 

وی همچنین توجه به جنبه های اخلاقی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: ما در همه سطوح مربوط به روحانیت، علم و اخلاق را کنار هم قرار می دهیم، 50 درصد علم است و 50 درصد اخلاق.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به وجود شبکه های فاسد و مفسد و گسترش فسادهای اخلاقی از طریق فضاهای مجازی، تصریح کرد: در این خصوص باید برای واکسینه کردن طلاب در برابر این هجمه ها نیز فکری بشود. 

وی تاکید کرد: در این زمان باید کاری کنیم که همه طلاب خواهر و برادر به دو سلاح بیان و قلم مسلح باشند.

وی اضافه کرد: در زمینه نویسندگی و سخنرانی باید دوره ها و جلساتی گذاشته و آموزش های لازم به طلاب خواهر و برادر ارائه شود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchxknq.23nxzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما