شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : 73588
منبع : خبرگزاری ايرنا
مدیر حوزه های علمیه کشور:

تعاملات میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه گسترش یابد

قم نيوز : مدیر حوزه های علمیه کشور، افزایش تعاملات شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه علمیه را ضروری دانست و گفت: هر چه تعامل میان این 2 نهاد انقلابی و فرهنگی گسترش یابد، ثمرات مهمی برای کشور در پی خواهد داشت.
تعاملات میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه گسترش یابد
تعاملات میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه گسترش یابد
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی روز شنبه در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،با بیان اینکه حوزه علمیه وظیفه خود را می داند که برای بسط فرهنگ اسلامی ، ایرانی درکشور در خدمت این شورا باشد، اظهار داشت: امیدواریم این سفر طلیعه مبارکی برای افزایش تعاملات حوزه و شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

وی با برشمردن ظرفیت های مهم و منحصر به فرد قم، ادامه داد: بیش از 90 هزار طلبه برادر و خواهر از ایران و کشورهای مختلف جهان در این استان تحصیل می کنند که این ظرفیت بسیار عظیمی است.

وی افزود: هم اکنون طلبه از 130 کشور جهان و همه شهرها و روستاهای کشور در قم درحال تحصیل هستند که این ظرفیت پس از انقلاب اسلامی در استان بیش از پیش متجلی شده است.

اعرافی، ادامه داد: 10 هزار استاد حوزوی در سطوح مختلف در قم مشغول تدریس، تحقیق و پژوهش هستند ضمن اینکه 10 هزار طلبه در سطوح عالی دانشگاه در حال تحصیل می باشند.

وی با بیان اینکه حدود 80 هزار طلبه علوم دینی از حوزه های علمیه قم فارغ التحصیل شده اند اظهار داشت: بیش از 100 مجله و فصلنامه تخصصی حوزه در قم تولید و چاپ می شود که این مجلات بخش مهمی از تولیدات علمی است.

مدیرحوزه های علمیه کشور ادامه داد: توسعه مرزهای علوم انسانی به سمت علوم اسلامی با گسترش رشته های علوم انسانی اسلامی ظرفیت های جدید حوزه های علمیه است ضمن اینکه در حوزه علوم عقلی و منطقی، قطب تولید این علوم در جهان اسلام است.

اعرافی وجود مهندسی علمی برای بروز ظرفیت های قم را ضروری دانست و افزود: از نظر سخت افزاری و نرم افزاری ظرفیت هایی در قم وجود دارد که بسیار در کشور و برخی در جهان اسلام شاخص و برجسته است.

وی ایجاد تنوع مراکز با ماموریت های خاص گفت: 30 تا 40 هزار طلبه به مناسبت های مختلف برای تبلیغ اعزام می شوند که این موج فرهنگی از دیگر ظرفیت های ویژه قم است.

وی با بیان اهمیت راهبرد کلان و جامع پیرامون حوزه علمیه ، گفت: هم اکنون 20 سند راهبردی در حال تدوین می باشد که این اسناد متناسب با شرایط کنونی و نیازهای جامعه در حال مهندسی است.

اعرافی ادامه داد: بانک اطلاعات از انتظارات رهبر معظم انقلاب از حوزه علمیه و همچنین یکهزار ایده برای تحقق این رهنمودها و تحول در حوزه جمع آوری شده است که متناسب با این ایده ها در حال تدوین برنامه های عملیاتی هستیم.

اعرافی گفت:90 درصد اسناد بالادستی حوزه علمیه تدوین و به اتمام رسیده و برای اولین بار چشم انداز حوزه های علمیه و منشور حرکتی حوزه مبتنی بر سند جامع حوزه تدوین شده است.

وی با اشاره به تدوین نخستین سند پنج ساله تحول حوزه های علمیه کشور گفت: در این سند بیش از 900 عنوان از طرح ها و برنامه ها به منظور تحول درحوزه علمیه با استفاده از پژوهشگران و اساتید برجسته کشور به صورت عملیاتی دیده شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 100 طرح زیر مجموعه سند چشم انداز در حال تدوین است، افزود: سند تحول پنج ساله دارای 16 اصل برای تبدیل حوزه علمیه در تراز انقلاب اسلامی می باشد.

وی مساجد را از جمله ظرفیت های مهم فرهنگی در کشور دانست و گفت: از جمله طرح های حوزه علمیه ایجاد یک نسبت معقول میان مسجد و جمعیت و همچنین به کارگیری از روحانیون فعال و به روز برای جذب قشرهای مختلف به این مکان مقدس است.

به گزارش ایرنا ، رهبر معظم انقلاب اسلامی 12 دی ماه جاری در حکمی حجت الاسلام والمسلمین سید سعیدرضا عاملی را به سمت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب کردند ، پیش از وی محمدرضا مخبر دزفولی از سال 84 این مسئولیت را عهده دار بود.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcaamn0.49nea15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما