شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : 73609
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی مطرح کرد

تحصیل 90 هزار طلبه برادر و خواهر در حوزه علمیه قم

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه گفت: حدود 90 هزار طلبه برادر و خواهر و ایرانی و غیرایرانی در حوزه علمیه شهر قم در حال تحصیل هستند، شاهد حضور اتباع 130 کشور در حوزه علمیه این شهر هستیم.
تحصیل 90 هزار طلبه برادر و خواهر در حوزه علمیه قم
تحصیل 90 هزار طلبه برادر و خواهر در حوزه علمیه قم
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم تقویت ارتباط شورای عالی انقلاب فرهنگی با حوزه اظهار کرد: گسترش این ارتباطات می‌تواند که ثمرات مهمی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: برنامه‌های بزرگی برای تحول در حوزه‌های علمیه در حال اجرا است و بخش بزرگی از این برنامه‌ها می‌توانند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بازتعریف شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: حدود 90 هزار طلبه برادر و خواهر و ایرانی و غیرایرانی در حوزه علمیه شهر قم در حال تحصیل هستند، شاهد حضور اتباع 130 کشور در حوزه علمیه این شهر هستیم و شهر قم یک شهر بین المللی نخبگانی است و در منطقه و جهان اسلام کمتر شهری با این ویژگی وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به ظرفیت حوزه علمیه قم اظهار کرد: مدیریت حوزه‌های علمیه در سراسر کشور از این حوزه در حال انجام است، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد محدودی از طلاب در حوزه علمیه قم تحصیل می‌کردند.

وی ادامه داد: 10 هزار نفر از اساتید حوزوی در سطوح مختلف در شهر قم مشغول به تدریس، تحقیق و پژوهش هستند، بیش از 80 هزار طلبه ایرانی و غیرایرانی پس  از تحصیل در حوزه قم به شهرها و کشورهای خودشان بازگشتند، حدود 400 موسسه پژوهشی حوزوی در شهر قم داریم و 100 مجله علمی در حوزه علمیه قم منتشر می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: حدود 200 رشته تخصصی در نهادهای مختلف حوزوی و دانشگاهی در حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی در حال ارائه است، تعدد رشته‌های تخصصی در حوزه موجب گسترش رشته‌های علوم انسانی اسلامی شده است.

آیت‌الله اعرافی استفاده از مهندسی علمی برای بالقوه کردن ظرفیت‌های حوزه علمیه قم را ضروری دانست و تصریح کرد: از نظر سخت افزاری و نرم افزاری ظرفیت‌های خاصی در این حوزه وجود دارد که این ظرفیت‌ها در کشور و در جهان اسلام شاخص و برجسته است.

وی ادامه داد: بین 30 تا 40 هزار طلبه به مناسبت‌های مختلف برای تبلیغ دین از حوزه علمیه قم به نقاط مختلف کشور و جهان اعزام می‌شوند و ایجاد موج فرهنگی از جمله ظرفیت‌های ویژه این حوزه است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: نخستین برنامه پنج ساله حوزه تدوین و 900 عنوان طرح و برنامه در برنامه پنج ساله مشخص شده است، اجرای این برنامه در صورت تائید شورای عالی حوزه از سال 98 آغاز می‌شود.

آیت‌الله اعرافی فعال کردن مساجد را ضروری دانست و تصریح کرد: باید به جایی برسیم که هر هزار نفر در کشور مسجدی داشته باشند که یک امام جماعت آموزش دیده در آن مسجد نماز اقامه کند.

وی ادامه داد: امسال 20 درس خارج برای پرداختن به مسائل جدید در حوزه علمیه قم آغاز شد و در سال آینده هم شاهد گسترش این درس‌ها در حوزه هستیم، یک شورا برای پرداختن به فقه معاصر در حوزه علمیه قم ایجاد شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: از جمله طرح‌های حوزه ایجاد یک نسبت معقول میان مسجد و جمعیت و به کارگیری روحانیون فعال برای جذب قشرهای مختلف جامعه به مساجد است و این طرح در اولویت حوزه است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdceop8f.jh8x7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما