سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : 73751
منبع : خبرگزاری تسنیم

علت مشکلات اقتصادی کشور فاصله گرفتن از مبانی اقتصاد اسلامی است

قم نيوز : رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه همه مشکلات کشور مربوط به تحریم‌های آمریکا نیست،گفت: بخشی از مشکلات به فاصله گرفتن ما از مبانی اقتصاد اسلامی است.
علت مشکلات اقتصادی کشور فاصله گرفتن از مبانی اقتصاد اسلامی است
علت مشکلات اقتصادی کشور فاصله گرفتن از مبانی اقتصاد اسلامی است
به گزارش قم نيوز محمدرضا پورابراهیمی ظهر امروز در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با آیت‌الله نوری همدانی، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: امروز با تدبیر هوشمندانه مقام معظم رهبری، از ابتدای امسال شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا تشکیل‌شده تا موضوعاتی که نیازمند تصمیمات فوری یا اقدامات هماهنگ شده بین دستگاه‌های کشور را فراهم می‌کند را عملیاتی کند.

وی افزود: از مجلس تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی توسط مقام معظم رهبری تعیین‌شده‌اند، از قوه قضائیه هم ریاست قوه قضائیه، معاون اول و دادستان کل کشور و از قوه مجریه هم شخص رئیس‌جمهور، معاون اول و تیم اقتصادی دولت در این شورا حضور دارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلساتی که در طول ماه‌های اخیر در این شورا تشکیل‌شده ابراز کرد: این جلسات مسیر حرکت را به سمت همگرایی سوق داده و این همگرایی سبب شده اشتباهاتی را که دولت در حوزه اقتصادی و ارز به وجود آمده را پوشش دهد.

پور ابراهیمی با اشاره به برخی از سیاست‌گذاری‌های انجام‌گرفته در شورای عالی هماهنگی اقتصادی ادامه داد: بخشی از این سیاست‌گذاری‌ها در حوزه ارزی بود، بنابراین با این رویکرد جدید تصمیماتی را در رابطه با این سیاست‌ها اتخاذ کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم ما حوزه نظام بانکی کشور بوده که این وضعیت موردانتقاد مراجع عظام تقلید، توده‌های مردم، متدینین و هم فعالان اقتصادی بوده است، افزود: نتیجه تلاش‌های دو سال و نیم مجلس منجر به این شد که در سه حوزه تصمیم‌گیری کنیم.

پور ابراهیمی تأکید کرد: یکی از این حوزه‌ها نظام بانک مرکزی بود که منجر به اصلاح قانون بانک مرکزی بعد از چند دهه شد، قانون بانک مرکزی ما مربوط به سال 1351 است، و قانون عملیات بانکی بدون ربا مربوط به سال 1362 است درنتیجه به این موضوع ورود کردیم.

وی ادامه داد: در مجلس به بخشی از دغدغه‌هایی که مراکز دینی مراجع عظام تقلید داشتند ورود کردیم، یکی از این دغدغه‌ها نظارت مستمر شرعی بر حوزه اجرا بود، به دلیل رفع این دغدغه در قانون لحاظ شد که موضوع نظارت شرعی را بر اجرا برای عدم عدول از قوانین اسلامی دیده شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ارتباط با قانون بانک مرکزی گفت: در بخش بانکداری هم اتفاقاتی خوبی رقم خورده و این کار می‌تواند به تصمیم‌گیری مرتبط با این حوزه کمک کند، همچنین بخش سوم اقدامات صورت گرفته مربوط به تشکیل بانک جدید تحت عنوان بانک توسعه است که امیدواریم عملیاتی شود.

پور ابراهیمی با تأکید بر اینکه اعتقادداریم همه موضوعات مربوط به تحریم‌های آمریکا نیست، خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات به فاصله گرفتن ما از مبانی اقتصاد اسلامی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجلس در راستای حل مشکلات معیشتی مردم گفت: تمام تلاش مجلس در بودجه سال 98 این است که موارد مربوط به معیشت مردم دیده شود، همچنین یک دغدغه عمده مردم جوانان و اشتغال آن‌ها است که در این حوزه تلاش‌هایی انجام‌شده است.

پور ابراهیمی در پایان با اشاره به راهکارهایی که برای دور زدن تحریم‌ها در مجلس شروع‌شده اذعان کرد: ما هم همانند حضرت‌عالی از دولت گلایه داریم، دولت در برخی از امور نه‌تنها به وظایف خود عمل‌نکرده بلکه اقداماتی انجام داده که منجر به تورم در سیاست‌های ارزی شده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccsmqm.2bq1p8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما