شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب : 74120
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
یکم فوریه روز جهانی حجاب؛

ضرورت پیگیری حقوق زنان مسلمان محجبه در جهان

قم نيوز : روز جهانی حجاب فرصتی است تا فعالان حقوقی و رسانه ای مسلمان به بیان چالش های پیش روی زنان محجبه در کشورهای مختلف پرداخته و همزمان الگوهای موفق زنان مسلمان محجبه در عرصه بین الملل را معرفی کنند.
ضرورت پیگیری حقوق زنان مسلمان محجبه در جهان ؛ از قتل مروه شربینی تا کشف حجاب اجباری مرضیه هاشمی
ضرورت پیگیری حقوق زنان مسلمان محجبه در جهان ؛ از قتل مروه شربینی تا کشف حجاب اجباری مرضیه هاشمی
به گزارش قم نیوز پنج سال پیش نظمه خان، زن مسلمان ساکن نیویورک تصمیم گرفت که اول ماه فوریه را روز جهانی حجاب بنامد و در این روز به مشکلات زنان مسلمان محجبه و تجربیات آنان بپردازد. او که در یازده سالگی از بنگلادش به ایالات متحده مهاجرت کرد، در نوجوانی بطور مداوم بخاطر حجاب در مدرسه و خیابان مورد آزار قرار می‌گرفت، اما پس از حمله مرگبار یازدهم سپتامبر، سطح دیگری از قلدری و اذیت را تجربه کرد.نظمه می گوید: «توسط مردان تعقیب می‌شدم، به من تف می‌انداختند و تروریست و اسامه بن لادن خطابم می‌کردند».

نظمه خان برای ارتباط با زنان دیگر محجبه که با همین تبعیض‌ها و چالش‌ها درگیر هستند، از آنان دعوت کرد تا تجربیات خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

روز جهانی حجاب فرصتی برای بازنگری حقوق زنان مسلمان محجبه در جهان

این روز فرصتی است تا با بازنگری به شرایط زندگی زنان مسلمان محجبه در کشورهای اروپایی به چرایی ممنوعیت حجاب اسلامی و رفتارهای نادرست با این پدیده اجتماعی و دینی بپردازیم.

ممنوعیت پوشش اسلامی در برخی کشورهای دنیا در حالی است که مستقیماً با مواد 18 و 19 مربوط به آزادی ادیان و آزادی بروز و اظهار مسلک فردی در "اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل" (1948) و همچنین کنوانسیون حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی اروپا (1950) تضاد دارد.

پس از حوادث یازده سپتامبر، صدور و تصویب قوانین ضد اسلامی در غرب و گسترش پدیده اسلام فوبیا وارد فاز جدیدی شده است و به دنبال آن حجاب که از ارکان اساسی ایمان زن مسلمان و سمبل عفاف وی محسوب می‌شود، در بعضی از کشورهای غربی با تهدیدها و مشكلات فراواني روبرو است.

 

ممنوعیت حجاب در کدام کشورهای اروپایی مطرح شده است

اولین بار تصویب قانون ممنوعیت حجاب در مدارس فرانسه سر و صدای زیادی ایجاد کرد. مسلمانان فرانسه به عنوان بزرگترین جامعه مسلمان اروپا، از سال 2004 به موجب تصویب قانونی از داشتن حجاب در مدارس دولتی منع شدند". به موجب این قانون تحت عنوان طرح"ممنوعیت استفاده از نشانه‌های مذهبی در مدرسه‌های فرانسه"، استفاده از حجاب اسلامی در مدارس فرانسه رسماً غیرقانونی شد. پیش از آن نیز اغلب مدارس فرانسه به سختی به دانش آموزان خود اجازه می‌دادند با پوشش اسلامی در کلاس‌های خود حاضر شوند.

طرح ممنوعیت حجاب که برای اولین بار در اروپا و كشور فرانسه اجرا گردید، به سرعت در سطح جهان مثل آمریکا و حتی در کشورهایی مانند ترکیه که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، رواج یافت.پیش‌نویس قانون ممنوعیت نمادهای دینی برای معلمان مدارس از جمله داشتن حجاب در ایالت اورگان آمریکا مطرح شده است.

"کریستین دوفرانیه " عضو مجلس سنای بلژیک و رئیس فراکسیون جنبش اصلاح از ارائه طرحی قانونی به مجلس خبر داد که طبق آن، استفاده از حجاب پوشیه یا نقاب در این کشور جرم محسوب شود.در كنار كشورهايي همچوم فرانسه، بلژيك و هلند در راستای ممنوعيت حجاب، کشور سوئیس نيز قرار می‌گيرد كه عنوان چهارمین کشور اروپایی ممنوعیت نقاب و حجاب را به تصویب رساند. پارلمان سوئیس با 101 رای موافق در برابر 77 رای مخالف، نسبت به نداشتن تقاب در اماکن عمومی سوئیس رای داد که این امر باعث آزرده خاطر شدن مسلمانان شد.

 

قربانیان حجاب در کشورهای غربی

علاوه بر آزار و اذیت های مستمری که در نتیجه اسلام هراسی در برخی  از کشورهای غربی و حتی شرق و سراسر جهان انجام شده به خصوص بعد از ظهور داعش و معرفی این گروه تروریستی تحت لوای اسلام و مسلمانی بانوان محجبه در کشورهای جهان برای حفظ حجاب خود با مشکلاتی رو برو می شوند.

یکی از بانوانی که قربانی حفظ حجاب اسلامی شد "مروه الشربینی" بود زنی مصری که در دادگاهی در آلمان با هجده ضربه چاقو کشته شد ضارب شخصی بود که شربینی از او به اتهام اهانت به دلیل پوشیدن حجاب شکایت کرده بود.

آنچه زمینه کشته شدن "مروه الشربینی " را در دادگاه درسدن آلمان به وجود آورد، نژادپرستی است که سراسر اروپا و آمریکا را فرا گرفته و در حقیقت علت اصلی اسلام ستیزی در غرب به شمار می‌رود.با وجود تبلیغات گسترده غرب مبنی بر آزادی بیان و عقیده همچنان زنان مسلمان در برخی از کشورهای اروپایی و در بعضی از اماکن عمومی و حتی علمی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و بعضا برخی از مجامع علمی در اروپا مانع از حضور بانوان مسلمان با پوشش اسلامی می شوند .

یکی دیگر از موارد آزار و اذیت دختران محجبه در اروپا مربوط به مدرسه ای در برلین است. دختران مسلمان مدرسه‌ای در برلین که حجاب داشتند، در سفری آموزشی به لهستان مورد آزار قرار گرفتند.این افراد در جریان سفر آموزشی درباره هولوکاست به لهستان، به شدت به وسیله مردم محلی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و به آنها آب دهان پرتاب شد. دختران دانش‌آموز گفتند که به آنها اجازه ورود به مغازه‌ها داده نشد و حتی در شهر لوبلین با چاقو تهدید شدند.

دولت هلند دیگر کشوری است که از سال ۹۱ محدودیت‌های بیشتری را برای زنان مسلمان در اماکن عمومی اعمال و پوشیدن هرگونه پوشش اسلامی از جمله برقع و روسری که چهره را می‌پوشاند، ممنوع کرده است. در قانون مورد نظر، جریمه ۵۰۰ دلاری برای زنان مسلمانی که از این قانون امتناع کنند در نظر گرفته شده است.

ممنوعیت حجاب در برخی از مدارس و دانشگاه های غربی

 همچنین ممنوعیت حفظ حجاب در مدارس و دانشگاه‌های برخی ایالات آلمان، شامل بایرن، برمن، هسن، نیدرزاکسن، نوردراین‌وستفالن، تورینگن، سارلند، اشلسویگ‌هولشتاین و براندنبورگ از سال 2007 اجرایی شد."تیلو سارازين"سياستمدار حزب سوسیال دموکرات، ضمن اظهارات خود در اين خصوص گفت: «من گذاشتن روسري را در مراكز آموزشي قدغن اعلام مي كنم. حجاب نمادي براي مذهب نيست بلكه يك موضوع سياسي است.»

افزایش گرایش زنان تحصیل کرده به حجاب اسلامی در غرب

با وجود تبلیغات غول های رسانه ای در جهان ضد ارزش های اسلامی و معرفی کردن حجاب به عنوان مانعی برای رشد و آزادی زنان همچنان شاهد گرایش قشر تحصیلکرده به حجاب اسلا می هستیم.

پروفسور "مادلین زیلفی" استاد تاریخ خاورمیانه در دانشگاه مریلند درباره افزایش رروند تمایل قشر تحصیل‌کرده زنان در دانشگاه‌های آمریکایی می‌گوید: سرعت این روند مرا کنجکاو کرده است، من بارها این موضوع را در دانشکده دیده‌ام که اسلام به دختران هویت بخشیده است، اکنون دختران مسلمان باانگیزه قویتری در دین اسلام تحقیق می‌کنند و نسبت به اعتقاداتشان جدیت بیشتری دارند. زیلفی همچنین می‌گوید: حجاب کلمه‌ای است که معنای بسیار دارد، حجاب همیشه در داخل و خارج کشورهای اسلامی نماینده خیلی از چیزها از جمله یک بیانیه سیاسی محکم علیه فساد و بی بند و باری و یک عمل مذهبی عمیق شخصی بوده است؛ این موضوع به اصل اسلام برمی‌گردد؛ قرآن حجاب را در قالب لباس لازم شمرده است.

 

معرفی الگوهای موفق بین المللی بانوان محجبه در جهان

یکی از نمونه های زنان موفق و محجبه که با داشتن مدارج علمی عالی در کشورهای اروپایی حجاب خود را حفظ کرده اند نابغه ایرانی سهیلا سامی دختر ۲۸ ساله ایرانی است که تاکون 500 جراحی مغز توسط ایشان انجام شده است. وی با اشاره به دلیل انتخاب پوشش اسلامی خود اعلام کرد: حجاب در زمینه جراحی برای من محدودیتی ایجاد نکرده است و حتی در اتاق عمل که یک محیط کاملا استریل است و مدام باید دست‌های خود را شست و در کنار همکاران آقا و خانم کار کرد ولی تاکنون هیچ مشکلی برای من ایجاد نشده است.

 

رفتار دوگانه غرب با بانوان مسلمان محجبه

یکی دیگر از موارد نقض حقوق زنان مسلمان که در روزهای اخیر شاهد بودیم کشف حجاب و بازداشت بدون مدرک و سند مجری مسلمان آمریکایی الاصل مرضیه هاشمی است.وی که در بدو ورود به آمریکا بدون هیچ دلیل و مدرکی بازداشت شد مورد اهانت و کشف حجاب از سوی ماموران آمریکایی قرار گرفت این در حالی است که دولت آمریکا داعیه آزادی بیان و عقیده را در سراسر جهان دارد.

ضرورت پیگیری حقوق زنان مسلمان محجبه در جهان

در شرایط کنونی جهان امروز و تبلیغات رسانه های عربی غربی و صهیونیستی در تضاد با ارزش های اسلامی با استفاده از هرگونه تبلیغات و دادن اطلاعات نادرست به مخاطبان و کاربران شبکه های مجازی لازم است فرهیختگان و فعالان حقوقی برای احقاق حقوق زنان مسلمان محجبه در مراکز و نهادهای عمومی بویژه دانشگاه ها و مدارس اروپا وسایر کشورهای جهان اقدام کنند و از سوی دیگر فعالان رسانه ای جهان اسلام با معرفی صحیح ارزش های اسلامی حجاب و معرفی نمونه های موفق و چهره های ملی یا بین المللی از بانوان مسلمان محجبه در عرصه های اجتماعی سیاسی و فرهنگی می توانند گام مثبتی در اشاعه صحیح فرهنگ حجاب اسلامی در جهان ارائه دهند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdzf05.yt0ox6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما