پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : 74374
منبع : خبرگزاری فارس
آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر بهداشت

آیت الله جوادی آملی: تکیه به بیگانه راه رفتن با پای چوبین است

قم نيوز : یکی از مراجع عظام تقلید با تأکید بر ضرورن خودکفایی در حوزه دارویی گفت: انگیزه ما باید «خودکفایی و استقلال» باشد، نه مساله اقتصاد و منفعت. باید با انگیزه خودکفایی و استقلال به این سمت حرکت کنیم.
لزوم خودکفایی در عرصه پزشکی و تولید دارو/ تکیه به بیگانه راه رفتن با پای چوبین است
لزوم خودکفایی در عرصه پزشکی و تولید دارو/ تکیه به بیگانه راه رفتن با پای چوبین است
به گزارش قم نیوز آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در دیدار سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جایگاه رفیع علم «طب» بیان کرد: در جریان طبابت یک کار وزین بر عهده شماست و آن این است که حرمت «طب» را حفظ کنید.

وی ادامه داد: از آنجا که موضوع علم طب «انسان» است، پاسداشت حرمت طب به این است که انسان را حیوان ناطق ندانیم! بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند در انسان به وجود بیاید که برای آنها نمی‌توان از طریق آزمایش‌هایی که روی موش صورت می‌گیرد درمانی پیدا کرد؛ بیماری‌هایی مانند اختلاس و احتکار و گرفتن حقوق نجومی را آزمایشگاه موش جواب نمی‌دهد. در نتیجه باید توجه داشته باشید شما عزیزان پزشک با «انسان» روبرو هستید و لذا باید هم حرمت طب، هم حرمت طبیب و هم حرمت انسان را حفظ کنید.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: اکثر بیماری‌ها مربوط به پرخوری و بدخوری است، دین به ما گفته تا اشتها نداشتید، غذا نخورید و قبل از سیر شدن کامل نیز، دست از غذا خوردن بکشید، افرادی که در ماه مبارک رمضان غصه‌دار می‌شوند، معلوم می‌شود که خود را خوب نشناخته اند، این افراد توجه ندارند که غذا باید در خدمت انسان باشد و نه انسان در خدمت غذا.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: توجه اصلی باید به مساله بهداشت و پیشگیری از بیماری باشد تا جامعه از هزینه‌های درمان نجات یابد.

وی با تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو، بیان کرد: «اعتقاد» است که می‌تواند طب را بالا ببرد. طب هرگز نباید خود را به اقتصاد وابسته بداند، به فکر پول نباشید، نباید به این دلیل که داروی داخلی ارزان‌تر از داروی خارجی است، آن را تولید کنیم و یا با این تفکر که واردات داروی خارجی مقرون به صرفه است، از تولید دارو در داخل صرفنظر کنیم، بلکه باید بزرگتر بیاندیشیم؛ انگیزه ما باید «خودکفایی و استقلال» باشد نه مساله اقتصاد و منفعت. باید با انگیزه خودکفایی و استقلال به این سمت حرکت کنیم.

این مرجع تقلید ادامه دادند: ایمان، اقتضاء می‌کند که خودکفا باشیم؛ اینکه فرمود «حب الوطن من الإیمان» از مصادیقش همین است که انسان به فکر خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانه باشد، تکیه به بیگانه مانند تکیه به پای چوبین است.

وی افزود: باید مانند دریا باشیم، دریا مضایقه ای ندارد که به کسی سود برساند اما وابسته به دیگری نیست و لولوء و مرجان را با هنر خود و در دل خود می‌سازد، این تفکر است که انسان را از وابستگی و حقارت نجات می‌دهد.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: این کشور به لطف الهی همه چیز دارد، منتها باید مسئولین، جوانان را هدایت کنند تا در مسیر صحیح علم و دانش قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: فخر این کشور مردان بزرگ علمی مانند بوعلی و فارابی هستند که نه استادی داشتند و نه کسی توان آن را داشت که شاگردی اینان را کند، این غرور و فرهنگ ملی ماست و این جوانان باید بدانند که وارثان آنها هستند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: فهم یک ملت، پشتوانه واقعی آن ملت است و این استعداد در جامعه ما وجود دارد و ما می‌توانیم با پاکی و قداست روح، کشور را با عظمت اداره کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdceex8f.jh8efi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما