پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : 74507
منبع : خبرگزاری تسنیم

رویکرد شاعران به مکتب مهدوی، فاطمی و علوی تغییر کرده است

قم نيوز : دبیر شعر آئینی کشور با بیان اینکه شاهد گل افشانی نخل برومند شعر آیینی در ایران هستیم گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توجهی به اشعار مذهبی نمی‌شد اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد شاعران به مکتب مهدوی، فاطمی و علوی نبوی تغییر داد.
رویکرد شاعران به مکتب مهدوی، فاطمی و علوی تغییر کرده است
رویکرد شاعران به مکتب مهدوی، فاطمی و علوی تغییر کرده است
به گزارش قم نیوز محمدعلی مجاهدی در مراسم شب شعر بر منبر خون که در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار شد اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توجهی به اشعار مذهبی نمی‌شد و برخوردها نامناسب بود اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد شاعران به مکتب مهدوی و فاطمی علوی نبوی تغییر داد.

وی افزود: شعر دینی در زبان فارسی بیش از 1500 سال پیشینه مکتوب دارد و هرگز ما شاهد به گل نشستن نخل برومند شعر آئینی مثل زمان خودمان نبودیم.

دبیرشعر آئینی کشور گفت: دستاورد انقلاب در زمینه فرهنگ و هنر بسیار با برکت است، دو سال پیش به مدیریت دفتر تبلیغات اسلامی گفتم که بُعد علمی روحانیت شیعه بر بُعد ذوقی سایه افکنده و هیچ کس این ابعاد را نمی‌شناسد و حاضر هستم تذکره شهدای روحانیت را بنویسیم.

مجاهدی ادامه داد: امروز مراجع تقلید اهل شعر و ادب هستند و آثار بسیار فاخری دارند که این موضوع دستاورد عظیمی است و باید این توانمندی‌ها ظهور پیدا کرده چون سبب خشنودی خدا و اهل بیت(ع) می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسیری بهتر از مسیر شهادت و حق طلبی و آزادی خواهی نیست، ادامه داد: شعر مقاومت در سه سال اخیر شعر مدافعان حرم را در خود جای داده است که در گذشته ادبیات فارسی نظیر آن را نداشتیم و امروز شاعران متعهد جوان از ژرفای جان در این مسیر می‌کوشند.

دبیر شعر آئینی کشور اظهار داشت: خدا را شاکرم که شاهد گل افشانی نخل برومند شعر آیینی در ایران هستیم، پیش از انقلاب وقتی ما در انجمن‌های شعر تهران شرکت می‌کردیم وقتی می‌فهمیدند که شاعر مذهبی‌سرا هستیم ما را تحویل نمی‌گرفتند و تمایلی نداشتند.

مجاهدی با بیان این که من خاطرات بدی را از پیش از انقلاب به خاطر دارم گفت: خدا را شکر که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و با رهنمودهای بزرگان حوزه و دانشگاه خصوصاً شهید مطهری رویکرد شعرای متعهد به فرهنگ عاشورا، نبوی، علوی، فاطمی و مهدوی کاملاً تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره پیشرفت شعر آیینی بعد از انقلاب به نگاه مثبت شعرا به شعر آیینی افزود: نگاه نافذی که لازمه‌اش این بود که ابعاد مختلف این فرهنگ‌ها را لایه شکافی کند و مفاهیم ارزشی و حماسی را بیرون بکشد و هنرمندانه تصویر کند.

وی افزود: میرزای قمی در زمان فتحعلی شاه یک شاعر بزرگ بود و امروز مراجع بزرگ ما اهل شعر و ادب هستند و آثار فاخری دارند و این‌ها دستاوردهای کمی نیست و امیدواریم این توانایی‌ها در مسیری مجال ظهور پیدا کند که مورد رضایت خدا و اهل بیت(ع) باشد و مسیری بهتر از مسیر شهادت و حق طلبی و آزادی خواهی وجود ندارد.

دبیر شعر آئینی کشور اظهار داشت: شعر مقاومت، شعر ولایی و اخیراً شعر مدافعان حرم آثاری را در خود جای داده است که ما در گذشته ادب فارسی نظیرشان را نداشتیم و ما افتخار می‌کنیم به شعرای متعهد جوان که از ژرفای جان در این مسیر می‌کوشند و به آفرینش آثاری توفیق پیدا می‌کند که ماندگار است.

وی خاطرنشان کرد: تا توان داشتیم این پرچم را نگه داشتیم و امروز نوبت شاعران جوان است و امیدوارم بعد از ما این پرچم را نگه دارند و نگذارند روی زمین قرار بگیرد.

مجاهدی افزود: اگر دیوان‌های بزرگان شعر و ادب مان را تورق کنیم آثاری را می‌بینیم و که متأثر از منابع اسلامی و متون اصیل روایی هستند ولی این که مشخصاً راجع به شعر ولایی دستاورد خاصی را داشته باشند به‌جز چند چهره معدود دستمان خالی است.

دبیر شعر آئینی کشور با بیان این که دستاورد انقلاب در بعد فرهنگی در ادبیات و هنر بی نظیر است، گفت: امروز شاهد این هستیم که انصافاً اشعار شعرا صبغه ارزشی و حماسی دارد و ما تونسته ایم نقاط ملموس و محسوسی که در پیشینه مکتوب ما مورد غفلت قرار گرفت بود را به لحاظ محتوایی جبران کنیم.

مجاهدی خاطرنشان کرد: به این موضوع رسیدم که ما یک سوم افراد را توانستیم رصد کنیم و دو سوم هم به خاطر این که روحانیت ما در این زمینه‌ها اهل بروز و ظهور نبودند رصد نشده است، کسانی مانند علامه طباطبایی شعرهایی داشتند ولی در رسانه انعکاس نداشت و کسی از اشعار ایشان خبر ندارد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdccmpqm.2bq0x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما