پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 74806
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد

طراحی رشته سبک زندگی اسلامی در سطوح 3 و 4 حوزه

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در زمینه سبک زندگی اسلامی، رشته‌هایی در سطح سه و سطح چهار حوزه طراحی و در سبک زندگی اسلامی حتی به نکات ظریفی همچون زمان خوابیدن توجه شده است.
مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد : طراحی رشته سبک زندگی اسلامی در سطوح 3 و 4 حوزه
مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد : طراحی رشته سبک زندگی اسلامی در سطوح 3 و 4 حوزه
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش سلامت معنوی در سالن همایش‌های غدیر با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از محورهای این بیانیه توجه به تحقیق و پژوهش است که مخاطب آن حوزه و دانشگاه است و باید از مرزهای دانش در علوم مختلف عبور کنیم.

وی ادامه داد: ملت ایران با برداشتن گام‌های بلند نه تنها می‌تواند به مرزهای دانش نزدیک شود، بلکه می‌تواند که از این مرزها بگذرد، یکی از این حوزه‌ها می‌تواند مساله سلامت معنوی باشد و با توجه به منابع فراوان در این زمینه در منابع دینی، به سادگی به مرزهای دانش در این حوزه برسیم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: باید تلاش‌ها در زمینه سلامت معنوی با توجه به نظریه کلان اسلام در این خصوص باشد. نظریه این دین در خصوص اسلام معنوی فراتر از احساسات است، معنویت اسلامی البته احساس را کم نمی‌شمارد، این معنویت معتقد به عالم غیب و منبع لایزال الهی است.

آیت‌الله اعرافی عنصر توحید را دارای اهمیت در معنویت اسلامی دانست و تصریح کرد: معنویت اسلامی فرامادی و اخروی است که به ابعاد دنیوی در آن توجه شده و معنویت اسلامی معنویت مناسکی است و این مولفه جزو امتیازات این معنویت است.

وی ادامه داد: انبوه دعاها، مناجات و زیارات که در مذهب تشیع وجود دارد، در هیچ مکتب دیگری وجود ندارد و این منابع می‌توانند قلمروهای جدیدی را در زمینه سلامت معنوی باز کنند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی افزود: سلامت معنوی هم جسمانی و هم روانی و روحی است، نظریه معنویت اسلامی یک اندیشه ولایی است که اتصال به راهنمایان و اشخاص صالح را یک اصل مهم می‌داند.

آیت‌الله اعرافی سلامت معنوی را عجین با سبک زندگی خاص دانست و تصریح کرد: این سبک زندگی تنها منحصر به عبادت‌ها نیست، در حرکت علمی حوزه چند صد رشته در خصوص سبک و مهارت‌های کاربردی طراحی کردیم تا حوزه بتواند به نیازهای امروز پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: در زمینه سبک زندگی اسلامی، رشته‌هایی در سطح سه و سطح چهار حوزه طراحی و در این سبک زندگی حتی به نکات ظریفی همچون زمان و نحوه خوابیدن توجه شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: نگاه اسلام به سلامت معنوی جامع است، ولی در این نگاه، سلسله مراتب برای این مساله وجود دارد و اسلام در خصوص سلامت معنوی اشتراکاتی با بقیه ادیان و نظریه‌ها دارد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به احساس محرومیت اظهار کرد: احساس محرومیت از نعمت‌ها، انسان را فرسوده می‌کند که این فرسودگی بر جسم و ظاهر انسان تاثیر می‌گذارد، احساس محرومیت می‌تواند انسان را به مسیر غلط بیندازد، یک حس معنوی الهی می‌تواند این احساس محرومیت را در انسان از بین ببرد.

وی ادامه داد: نگرش منفی به جهان و هستی و خود در نگاه دینی مورد توجه است و معنویت اسلامی می‌تواند که این نگرش منفی را از بین ببرد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: نیاز به تدوین طرح جامعی در خصوص برداشتن گام‌های عملی در زمینه سلامت معنوی در کشور هستیم، در زمینه مبانی نظری در خصوص سلامت معنوی باید منشوری تهیه شود و این منشور می‌تواند راهنمای دیگران باشد.

آیت‌الله اعرافی تدوین منظومه فقهی در خصوص سلامت معنوی را ضروری دانست و تصریح کرد: باید یک موسوعه قرآنی و روایی در این خصوص تدوین شود.

وی خاطرنشان کرد: باید دستاوردها در زمینه سلامت معنوی در کشور، هر سال مورد ارزیابی قرار بگیرد تا بدانیم که تا چه حد در این زمینه پیشرفت کردیم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcepv8f.jh8e7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما