شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 75376
منبع : خبرگزاری ايرنا

قم آماده استقبال از باران نیست

قم نيوز : سالهاست مردم و مسئولان قم برای بارش باران دعا می کنند اما هر بار پس از بارندگی شدید و به وجود آمدن برخی مشکلات برای شهروندان مشخص می شود این شهر آماده استقبال کامل از باران نیست.
قم آماده استقبال از باران نیست
قم آماده استقبال از باران نیست
به گزارش قم نیوز طی 24 ساعت گذشته آسمان مناطق مختلف استان قم شاهد بارش برف و باران است و مردم شکرگزار این رحمت الهی هستند، اما وجود برخی مشکلات به خصوص در مناطق شهری موجب نارضایتی شماری از شهروندان نیز شده است.

یکی از شهروندان قمی در این رابطه گفت: امروز صبح زمانی که برای رفتن به اداره از خانه خارج شده با کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و ترافیک شدید در خیابان های شهر مواجه شده و بسیار دیرتر از وقت همیشگی به محل کار خود رسیده است.

علی رضایی افزود: این شایسته شهری مانند قم نیست که با یک بارش باران، شهروندان این گونه با مشکل مواجه شوند و مسئولان باید تمهیدات لازم را از قبل اندیشیده باشند.
وی بیان کرد: در روزهای بارندگی حتی برخی رانندگان نرخ کرایه خود را نیز افزایش می دهند و مردم را تنها به صورت دربستی سوار می کنند.
وی ادامه داد: راه افتادن روان آب ها در سطح برخی خیابان های شهر نیز همچنان دراین مواقع خودنمایی می کند که این امر مشکلات جدی تردد را برای مردم بوجود آورده است.

همچنین یکی دیگر از شهروندان قمی در این رابطه گفت: پس از هر بارش تا مدت ها نگران نفوذ آب به داخل ساختمان خود است.
محمد حیدری افزود: شیب آسفالت محله ما صحیح نیست و آب به صورت صحیح وارد جوی نمی شود و پس از هر بارندگی ممکن است مقداری از آن وارد خانه مردم شود.
وی ادامه داد: همواره از خداوند درخواست می کنیم که برای ما باران را نازل کند اما امکانات صحیح بهره مندی از آن را نداریم و با یک بارش شدید آب در خیابان ها راه می افتد و کل شهر ترافیک می شود.

رضا نوروزی یکی دیگر از شهروندان ، آبگرفتگی در خیابان ها و معابر را پس از یک بارندگی کوتاه مدت ، گره کوری برای مدیریت قم دانست که بعد از سالها هنوز به نتیجه نرسیده و ما همیشه دعا می کنیم که بارندگی بسیار گسترده در این شهر صورت نگیرد که دراین صورت بسیاری از زیرساختهای قم نیز به زیر آب خواهد رفت.
وی افزود: به عنوان یک شهروند از مسئولان شهر ، اعضای شورای شهر و دیگر متولیان امر درخواست دارم که نگاه جدی به مساله آبگرفتگی درقم که همیشه به عنوان یک معضل بوده داشته باشند. ما دعا می کنیم که خداوند بیش از پیش زمینه بارش باران و برف را به ما هدیه کند و از مسئولان هم می خواهیم که به بهترین نحو این نعمات الهی را مدیریت کنند تا موجب آسیب به مردم و شهر نشود.

آبگرفتگی خاصی در معابر سطح شهر قم گزارش نشده است
مدیرکل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم نیز در خصوص آخرین وضعیت شهر پس از بارش های اخیر گفت: با توجه به پیش بینی های انجام شده، آبگرفتگی خاصی در معابر سطح شهر قم گزارش نشده و وضعیت شهر عادی است.
سید محسن میرهادی افزود: با رصد گزارش های هواشناسی، برنامه ریزی های لازم انجام شده، همه مناطق هشت گانه شهرداری در آماده باش هستند و در قسمت هایی که احتمال آبگرفتگی بود کیسه های شن قرار داده شده است.
وی اضافه کرد: یک هزار و 500 نیروی خدماتی و فضای سبز شهرداری نیز در راستای مقابله با آبگرفتگی معابر در سطح شهر مشغول فعالیت هستند و در این راستا 100 دستگاه ماشین آلات مکانیزه از جمله موتور پمپ و تانکر برای جمع آوری آب های سطحی مشغول خدمات رسانی در شهر می باشند.
وی ادامه داد: برای تسهیل در رفت و آمد شهروندان، کنترل های ویژه در اطراف حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، معابر فرعی و چاه های بافت های فرسوده اعمال می شود.
میرهادی با اشاره به این که تا این ساعت مشکل خاصی از آبگرفتگی معابر گزارش نشده، بیان کرد: آب گرفتگی های جزیی سطح معابر نیز به دلیل مشکلات ساختاری می باشد و در این راستا سامانه 137 پیام های شهروندان را دریافت و به بخش های ذیربط منتقل می کند تا در اولین فرصت رسیدگی شود.
به گفته وی، بالادست رودخانه قمرود به صورت مستمر در حال رصد است و در صورتی که احتمال سیلاب وجود داشته باشد، علاوه بر مسدود نمودن ورودی های رودخانه، خودروهای پارک شده نیز از این مسیر خارج می شوند.
مسیر رودخانه قمرود قم از اوائل دهه 80 شمسی برای آمد و شد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال های گذشته به صورت بلوار در 2 مسیر در حدود هشت کیلومتر به صورت رفت و برگشت در آمده است.
وقوع سیل 11 فروردین سال 1388 در بستر رودخانه قمرود که جان چهار تن را گرفت، باعث شد از آن زمان مسئولان شهری قم نسبت به بارش های شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته و با پیش بینی وقوع سیلاب، اقدام به تخلیه رودخانه از مسافر و خودرو نمایند.
بارش باران که از شب گذشته در شهر قم آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

نگاهی به وضعیت بارش های استان در 24 ساعت گذشته
کارشناس هواشناسی قم در خصوص میزان بارش های 24 ساعت گذشته استان گفت: ایستگاه شکوهیه 10.8، سالاریه 15، جمکران 24.4، کهک 32.5، سلفچگان 13.7، جعفریه 14.2، کوه سفید 17.6 و کوشک نصرت 4.7 میلی متر بارش را ثبت کرده اند.
علی احمدی میاندشتی ادامه داد: در ایستگاه طایقان 17.3، قمروه 15.4، قنوات 13.5، خورآباد 8، قلعه چم 9، قاهان 11 میلی متر بارش و ایستگاه های کرمجگان 27، کهندان 18، سنجگان 20 و خاوه نیز 15 میلی متر آب حاصل از بارش برف ثبت شده است.
وی با اشاره به این که بخش کهک بیشترین میزان بارندگی های استان را داشته است، افزود: روز پنجشنبه هفته گذشته اطلاعیه و اخطاریه بارش شدید باران و برف در مناطق مختلف قم داده شده بود.
کارشناس هواشناسی قم گفت: بارش ها طی ساعات آینده به پایان می رسد و سامانه جدید بارشی نیز در روزهای پایانی هفته وارد قم می شود.

انتهای پیام /113
https://qomnews.ir/vdch-xnq.23nmqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما