شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 75608
منبع : خبرگزاری تسنیم
رفع مشکلات صنعت فرش و کفش قم مورد تاکید وزارت صنعت است‌

رفع مشکلات صنعت فرش و کفش قم مورد تاکید وزارت صنعت است‌

قم نيوز : ‌وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بر رفع مشکلات صنعت فرش و کفش واحدهای تولیدی استان تاکید کرد.
رفع مشکلات صنعت فرش و کفش قم مورد تاکید وزارت صنعت است‌
رفع مشکلات صنعت فرش و کفش قم مورد تاکید وزارت صنعت است‌
 رفع مشکلات صنعت فرش و کفش قم مورد تاکید وزارت صنعت است‌
‌وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بر رفع مشکلات صنعت فرش و کفش واحدهای تولیدی استان تاکید کرد.

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ استانها قم نظرات

رفع مشکلات صنعت فرش و کفش قم مورد تاکید وزارت صنعت است‌

به گزارش قم نیوز جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور رحمانی وزیر صنعت ، معدن و تجارت ر سالن امام جواد(ع) و صنعت گران استان برگزار شد.

ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی استان قم در این جلسه اظهار داشت: واحدهای تولیدی استان با مشکلات مختلفی روبرو هستند که تأمین ارز از جمله آن است.

وی افزود: تولیدکنندگان قمی در زمینه ثبت سفارش و دریافت ارز نیما مشکلات زیادی دارند، نسبت به سال 96 افزایش صادرات داشتیم اما 2 درصد افت صادرات داریم که به خاطر مشکلات ارزی است.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم تصریح کرد: صنعت استان با مشکلاتی روبه‌رو‌ست که با توجه به قابلیت‌هایی که استان قم دارد این مشکلات با توجه دولت حل شدنی است.

طباطبایی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز در این جلسه گفت: فروردین سال جاری که دولت ارز را تک نرخی اعلام کرد و تولید کننده که تولید خود را پیش فروش کرد از مردم پول گرفته و با آن قطعه وارد کرده و به مردم خودرو فروخته ولی امروز که قصد فروش دارد می گویند باید مابه التفاوت آن را پرداخت کنید.

  
وی افزود: تولید کنندگان ما تولید خود را پیش فروش کرده و از مردم و دولت پول گرفته و با آن ارز 4200 تومانی خریده و کالا تولید کرده اما در هنگام فروش مابه التفاوت از آن ها می خواهند و اگر تولید کننده آن را از جیب خود بپردازد باید کارخانه خود را ببندد.

طباطبایی ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان ما با ریال کالای خود را می فروشند، اما این کالا صادر می شود و نمی توان از آن ها درخواست کرد که ارز حاصل از صادرات را بازگردانند.

ابوالفضل فرهانی عضو اتحادیه صادرکنندگان کفش قم در این جلسه بیان کرد:بیش از 2 هزار واحد صنعتی در استان قم وجود دارد و بیش از 12 انجمن صنعتی در قم فعالیت می‌کند و یکی از مشکلات واحدهای تولیدی کمبود مواد اولیه است.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان قمی افزود: با توجه به زائر پذیر بودن استان قم باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مواد اولیه بیشتری در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان کفش قم تصریح کرد: کفش استان قم جز کفش‌هایی است که در کشور بسیار مورد توجه است که ایجاد شهرک کفش مورد تاکید است و 90 هکتار زمین به آن اختصاص پیدا کرده است.

فرهانی افزود: انجمن کفش استان جزء انجمن‌های فعال است و در چند سال اخیر شاهد برگزاری نمایشگاه صنعت کفش در قم بودیم که با حضور 200 مهمان خارجی برگزار شدو 13 میلیون دلار امضای قرار داد به همراه داشت.

وی ادامه داد: طراحی صنعت کفش با انجمن کفش قم است و به دنبال ایجاد فروشگاهی در ورودی شهرک کفش هستیم و در صورت کلنگ زنی این شهرک پس از یک سال شاهد بهره برداری خواهیم بود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان کفش قم خاطرنشان کرد: قم استانی ویژه است و دهه فجر 40 پروژه در این استان افتتاح شد و از مسئولین می‌خواهیم در زمینه مواد اولیه کفش توجه ویژه ای به تولید کنندگان استان داشته باشند.

رجبیان صادرکننده فرش در این مراسم بیان کرد: در سطح کشور فرش دچارمشکلاتی شده است که نیازمند کمک است و اگر به فرش دستباف به چشم اقتصاد مقاومتی نگاه کنیم هیچ گونه وابستگی خارج کشور پیدا نمی کنیم.

وی افزود: فرش استان قم در کشور شاخص است و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است اما امروز با مشکلاتی روبرو شده است.

رجبیان ادامه داد: استان قم در زمینه تولید فرش ابریشم جزء استان‌های شاخص است، در گذشته ابریشم کیلویی 300 هزار تومان بود و امروز کیلویی یک میلوین و پانصد هزار تومان است.

وی تصریح کرد: کشور هند دومین کشور تولید کننده ابریشم است و با تحریم ایران کشور هند در زمینه تولید ابریشم جای کشورمان را می‌گیرد.

صادر کننده فرش اظهار داشت: از مرکزملی فرش ایران می‌خواهم با استان‌ها هماهنگ باشند و نسبت به مشکلات صنعت فرش توجه ویژه ای داشته باشند و مشکل تولید کنندگان فرش را رفع کنند.

هادی راد فعال اقتصادی استان نیز در این مراسم گفت:هنگامی که در سفرهای کاری حضور پیدا می‌کنم با افرادی روبرو می‌شویم و هنگامی که صحبت فرش دستباف قم می‌شود با نگاهی متفاوت به فرش قم نگاه می‌کنند.

وی افزود:فرش دستباف در قم به عنوان هنر و صنعتی با قدمت بالا همواره مورد توجه بوده است ولی متاسفانه فرشی که درگذشته به عنوان ردیف اول صادرات محسوب می‌شد به دلیل مشکلات ارزی با کاهش صادرات روبرو شده است.

راد بیان کرد: به عنوان بخش خصوصی وظیفه ذاتی خود می دانیم با کمک مسئولین دولتی با دید کارشناسی و استفاده از صاحب نظران به صادر کنندگان نگاه ویژه ای شود چون متاسفانه با مشکلات زیادی مواجه هستند.

ابوالفضل حجازی، رئیس انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت نیز در این مراسم گفت:متاسفانه اخباری که درباره صنعت موتورسیکلت درز می کند با واقعیت متفاوت است، آمادگی داریم در سال آینده استان قم را به عنوان استان نمونه در زمینه اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده پیشگام شوند و موتورهای فرسوده را تحویل گرفته و با ماهی 300 هزار تومان موتور نو بدهیم.

وی افزود: موتورهای برقی 7 ماه است وارد کشور شده و در گمرک است و باطری‌های آن از بین رفته است، در این مدت بین وزارت خانه و گمرک نامه نگاری می‌شود ولی به نتیجه نمی‌رسد و نیازمند توجه دولت هستیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfcvde.w6dtxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما