شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 75611
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
معاون پژوهش جامعه المصطفی:

مسابقات بین المللی باعث تقویت قرآن در بین طلاب می شود

قم نيوز : معاون پژوهش جامعه المصطفی گفت: در حوزه های شیعی توجه به مباحث قرآنی بسیار کمتر از حوزه های اهل سنت بوده و این در حالی است که منابع قرآنی شیعه بسیار غنی می باشد و باید از این جهت برنامه ریزی شود و این مسابقات می تواند باعث تقویت قرآن در بین طلاب شود.
مسابقات بین المللی باعث تقویت قرآن در بین طلاب می شود
مسابقات بین المللی باعث تقویت قرآن در بین طلاب می شود
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام علیرضا بی نیاز با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی که بهار ۹۸ در قم برگزار می شود، با ارائه گزارش فعالیت های المصطفی در زمینه قرآن و حدیث  و  با بیان اینکه مباحث قرآنی در بین طلاب بسیار مهم است، عنوان کرد: مباحث قرآنی و دروس قرآنی باید از حالت جنبی بودن خارج شده و جزو دروس اصلی شود، چرا که در حال حاضر نگاه برخی از طلاب به قرآن به عنوان یک درس جانبی است و لازم است که مسئولین و طلاب این نگاه را تغییر داده و همه طلاب باید به صورت قابل توجهی وقت خود را صرف مباحث قرآنی کنند.

وی افزود: ما آنچنان که به ادبیات و فقه و اصول اهتمام داشتیم، به مباحث قرآنی اهتمام نداشته ایم، البته در سال های اخیر این توجه بیشتر شده اما کافی نیست.

معاون پژوهش جامعه المصطفی گفت: در گذشته کسی که عالم بوده در تمام حوزه های مختلف عالم بود، اما در حال حاضر به جهت تخصصی شدن علوم، طلاب به سمت کسب تخصص در موضوعات خاص می رود و تفاوت علماء گذشته با فضلای اکنون همین نکته است که امروز علما تخصص خود را مشخص می کنند و تنها در بخش هایی دروس عمومی را می خوانند.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز تاکید کرد: برای طلاب جوان باید یک برنامه منسجم و نظام جامع معارف قرآنی در حوزه طراحی شود و از بدو ورود تا فارغ التحصیلی این برنامه مشخص باشد، مثلا یک سری شروطی را برای پذیرش طلبه درباره توانمندی او در مباحث قرآنی اختصاص دهیم و در زمان پذیرش این توانمندی ها شرط شود و از سال نخست طلبگی طلاب را در بخش های مختلف قرانی تقویت کنیم.

وی ادامه داد: یک درس ثابت قرآنی در سطوح مختلف برای طلاب باید پیش بینی شود و باید تببین کنیم که چه توقعاتی از طلاب در سطوح مختلف درباره قرآن وجود خواهد داشت و یک حداقل توقعات برای طلابباید مشخص باشد، در کنار آن برای افراد علاقه مند به قرآن یک سری فعالیت های تخصصی باید پیش بینی شود.

معاون پژوهشی المصطفی خاطرنشان کرد: تاثیر مسابقات قرآنی بسیار زیاد بوده و مقدمه ای می شود برای حضور طلاب در مباحث قرآنی، اما نکته ای وجود دارد و آن این است که طلاب و علما در بسیاری از زمینه های باید پیشرو باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز تصریح کرد: در حوزه های شیعی توجه به مباحث قرآنی بسیار کمتر از حوزه های اهل سنت بوده و این در حالی است که منابع قرآنی شیعه بسیار غنی می باشد و باید از این جهت برنامه ریزی شود و این مسابقات می تواند باعث تقویت قرآن در بین طلاب شود.

وی مطرح کرد: درصد شهدای روحانیت در دوران دفاع مقدس نسبت به دیگر اقشار بیشتر بوده و علما در شهادت و اخلاق از همه جلوتر بوده اند، در مباحث قرآنی نیز تعداد ممتازین روحانی باید بیشتر از اقشار دیگر باشد.

معاون پژوهشی المصطفی اظهار داشت: ما وقتی از حوزه علمیه صحبت می کنیم از عالم دین صحبت می کنیم و اساس دین در قرآن وجود دارد و روایات و احادیث مبین آیات قرآنی است.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز ابراز کرد: وقتی  معتقدیم قرآن معجزه اسلام است، نمی شود کسی عالم دین باشد و تسلط به مفاهیم قرآنی نداشته باشد، اتفاقا هر آموزه ای که طلاب به دست می آورند اگر با قرآن تعارض داشته باشد باید کنار گذاشته شود.

وی اضافه کرد: کسی  مسلط به صور و آیات قرآنی باشد در هیچ جلسه کم نخواهد آورد و به اعتقاد بنده طلاب باید یک بار قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه را یک بار به طور کامل دوره کنند و اگر هر موضوعی طرح شد بدانند این موضوع در کجا مطرح شده است و به ان منبع رفرنس بدهند.

معاون پژوهشی المصطفی یادآور شد: شیرین ترین خاطرات قرآنی برای زمانی است که انسان قرآن را قرائت می کند و یا برای دیگران تفسیر می کند و احساس می کند این نورانیت قرآن در او تاثیر می گذارد، در جلسات قرآنی این فضای روحانی برا عموم افراد ملموس است، در روز قیامت قرآن کریم در ارتقاء جایگاه آخرتی بسیار مهم بوده در فقط حافظ یا قاری بودن کافی نیست و عامل به قرآن بودن سبب ارتقاء جایگاه انسان در آخرت می شود، زنده ماندن علماء بزرگ مانند امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب در قلوب مردم مرهون قرآن و عمل به آموزه های آن است.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز بیان کرد: کلام الهی و قرآن نور است و احادیث و روایات در صورتی که منتسب این منشا الهی باشند نورانیت پیدا می کنند.

وی اظهار داشت: جامعه المصطفی هم در اساسنامه خود اهتمام به قرآن و حدیث را در اولویت قرار داده و هم در تمام رشته های تحصیلی این مهم را سرلوحه کار خود قرار داده است، از بیش از 130 کشور در داخل ایران فعالیت های قرآنی و حدیثی پیگیری می شود.

معاون پژوهشی المصطفی گفت: بیش از 600 کتاب قرآنی به زبان فارسی و 27 زبان دیگر، بیش از 3 هزار و300 پایان نامه به زبان های دیگر ترجمه شده و از 100 کرسی علمی و ترویجی حدود 40 کرسی در مورد مباحث قرآنی و حدیثی در جامعه المصطفی برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز افزود: بیش از 1500 آثار علمی قرآنی توسط طلاب المصطفی منتشر شده، حدود 15 انجمن پژوهشی قرآنی در این مرکز در حال فعالیت هستند، 26 مجله قرآنی و حدیثی در المصطفی به زبان های مختلف در حال چاپ بوده و بیش از 500 مرکز قرآنی و حدیثی در 60 کشور جهان توسط طلاب المصطفی اداره می شود و بیش از 900 عضو هیئت علمی قرآنی و حدیثی با این مرکز در حال همکاری هستند.

وی تاکید کرد: پنج هزار و 500 طلبه محصل در رشته قرآنی و حدیثی داریم که علاوه بر این تعداد سه هزار فارغ التحصیل در این رشته ها وجود داشته است.

معاون پژوهشی المصطفی خاطرنشان کرد: بیش از 3 هزار و 200 حافظ قرآن کریم در المصطفی وجود داشته و بیش از 220 قاری ممتاز از کشورهای مختلف در المصطفی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز ابراز کرد: نظام برنامه جامع قرآنی برای المصطفی تدوین شده که در زمینه های قرآنی به دنبال این هستیم که توفیقات بیشتری داشته باشیم و امیدواریم با نهضت علمی قرآنی و حدیثی المصطفی بتوانیم حوزه علمیه متناسب با اهداف دین اسلام داشته باشیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjvmea.uqeivzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما