شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 75623
منبع : خبرگزاری ايرنا

چهارشنبه ای بی خطر با کنترل هیجان و تغییر روشهای آسیب زا

قم نيوز : جمعی از مسئولان انتظامی و امدادی قم در میزگرد ایرنا با عنوان «راهکارهای مقابله با آسیب های چهارشنبه آخر سال» گفتند: با فراهم کردن بستر ابراز هیجان و شادی به صورت کنترل شده و تغییر روش های آسیب زا، می توان آیین چهارشنبه سوری را به همان شکل سنتی و بدون خطر برگزار کرد.
چهارشنبه ای بی خطر با کنترل هیجان و تغییر روشهای آسیب زا
چهارشنبه ای بی خطر با کنترل هیجان و تغییر روشهای آسیب زا
به گزارش قم نیوز این مسئولان دراین میزگرد با اشاره به حوادث تلخ پیش آمده در آیین چهارشنبه آخر سال گفتند: این آیین رویکرد باستانی دارد و در طول سالیان طولانی بدون هیچ مشکلی انجام می شده اما در سال های اخیر برگزاری آن در کشور با حوادث تلخ و آسیب های فراوان جانی و مالی همراه شده است که برای مقابله با آن باید روش های سالم و بدون خطر ابراز هیجان را در جامعه و به خصوص در میان جوانان ترویج کرد.


پلیس مخالف ابراز صحیح هیجان نیست
فرمانده انتظامی شهرستان قم در این میزگرد گفت: تامین امنیت مردم مهمترین وظیفه ناجاست، بنابراین پلیس با آن دسته از افرادی که در چهارشنبه آخر سال قصد آسیب رساندن به جان و مال شهروندان را دارند و محیط شهر را نا ایمن می کنند، به شدت برخورد می کند.

سرهنگ مراد حسین جعفریان بیان کرد: مخالف ابراز هیجان نیستیم اما روش آن باید صحیح باشد، جوانان می توانند در ایام چهارشنبه آخر سال به ابراز هیجان و شادی بپردازند اما این مساله نباید منجربه بی نظمی و بروز رفتارهای ناهنجار شود.
وی ادامه داد: خانواده ها باید در این ایام بیشتر کنار فرزندان خود باشند و اجازه ندهند آنان تا ساعات پایانی شب در خیابان ها باشند، چراکه همین مساله ممکن است به ایجاد شرایط بروز رفتارهای هیجانی غلط و آسیب رساندن به خود و دیگران منجر شود.

وی افزود: خودرو افرادی که در چهارشنبه آخر سال اقدام به اخلال در نظم عمومی می کنند به دستور مقام قضائی تا پایان تعطیلات نوروزی توقیف و با آنان برابر قانون برخورد می شود.
فرمانده انتظامی شهرستان قم گفت: پلیس در کنار حضور فیزیکی تمام وقت، به صورت نامحسوس نیز مراقب امنیت مردم در این ایام خواهد بود و با هرگونه ناهنجاری و بی نظمی برخورد خواهد کرد تا شهروندان ایام پایانی سال را در محیطی آرام و با آرامش کامل سپری کنند.

وی بیان کرد: پلیس برای تامین امنیت مردم از همه ابزارهای قانونی خود استفاده می کند اما درعین حال، بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای و فرهنگ سازی را در اولویت کاری خود دارد و به همین دلیل میزان حوادث چهارشنبه آخر سال در قم به دلیل اقدام های پیشگیرانه ناجا و سایر ارگان های امدادی همچون آتش نشانی و اورژانس طی سال های اخیر با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.

وی ادامه داد: خانواده ها نباید اجازه دهنده فرزندانشان با بروز رفتارهای ناشایست و هنجارشکنانه، ایام خوش نوروز را در کام خود و دیگران به روزهایی تلخ تبدیل کنند.

جعفریان گفت: نیروی انتظامی با همکاری نیروی مقاومت بسیج و مجموعه های امدادی در طول ایام پایانی سال، تلاش دارد تا این روزها بدون هیچ حادثه ای برای شهروندان سپری شود که در این راه همراهی و مشارکت فعال مردم بسیار اهمیت دارد و آنان می توانند از طریق شماره 110 به صورت شبانه روزی هرگونه ناهنجاری و رفتار خطرآفرین را به منظور رسیدگی سریع به پلیس گزارش کنند.

وی بیان کرد: پلیس در کنار آموزش های چهره به چهره از ظرفیت فضای مجازی و سایر راه های اطلاع رسانی برای آگاهی بخشی به مردم در خصوص آسیب های استفاده از وسایل خطر آفرین در چهارشنبه آخر سال استفاده می کند.

وی ابراز امیدواری کرد: مردم قم که در طول سال های اخیر در برگزاری آیین چهارشنبه آخر سال نهایت همکاری را با پلیس و نهادهای امدادی داشته اند، امسال نیز با مشارکت فعال، فضایی سالم و ایمن را برای ابراز هیجان و شادی در سطح شهر ایجاد کنند.


چهارشنبه سوری باید موجب شادی باشد نه ناراحتی 
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم نیز در این میزگرد گفت: در گذشته مردم آیین چهارشنبه سوری را به شکل سنتی برگزار می ردند و در کنار یکدیگر از آن لذت می بردند، اما حدود 10 سال است که این آیین به جای آن که موجب شادی باشد، به چهارشنبه سوزی تبدیل شده است که عده ای در آن به خود و دیگران آسیب می رسانند.
حمید کریمی افزود: ما مخالف برگزاری جشن چهارشنبه سوری نیستیم، اما نمی خواهیم این آیین با خطر برای مردم همراه باشد و خانواده ها به دلیل بی احتیاطی دچار آسیب شوند.


قم الگوی کشور در مقابله با چهارشنبه سوزی خطرناک 
وی ادامه داد: مردم قم همچون گذشته در انجام طرح های اجتماعی سرآمد و در پیوستن به کمپین «نه به چهارشنبه سوزی خطرناک» پیشگام باشند تا روزهای پایانی سال بدون هیچ گونه حادثه ای در استان سپری شود. 

وی بیان کرد: آرزوی ما این است که در همه ایام به خصوص روزهای پایانی سال هیچ حادثه ای برای مردم شریف قم رخ ندهد و خانواده ها با خاطره ای خوش به استقبال نوروز بروند، به همین منظور کمپین «نه به چهارشنبه سوزی خطرناک» در استان به راه افتاده و مورد استقبال بسیاری از شهروندان قرار گرفته است.

کریمی گفت: با هوشیاری و مراقبت می توان جشن چهارشنبه آخر سال را به همان صورت سنتی و بدون هیچ گونه آسیبی برگزار و از ابراز هیجان به صورت غلط که موجب خسارت های بی شمار می شود، پرهیز کرد.

وی افزود: برخی اقدام های خطرناک که توسط عده ای به عنوان برگزاری جشن چهارشنبه آخر سال انجام می شود، هیچ گونه تناسبی با این آیین سنتی ندارد و تنها موجب خسارت های فراوان مالی و جانی به خانواده ها می شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که بیشتر آسیب دیدگان آیین چهارشنبه آخر سال در گروه سنی 8 تا 16 سال قرار دارند با همکاری آموزش و پرورش استان، طرح های آگاه سازی دانش آموزان در برابر حوادث و آسیب های استفاده از مواد منفجره از مدت ها قبل در مدارس قم آغاز شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: خانواده ها با نظارت می توانند شرایط برگزاری جشن چهارشنبه آخر سال را در محیطی سالم برای فرزندان خود فراهم کنند و مانع حضور ایشان در مکان های پرخطر شوند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی و پیشگیری در کاهش آمار حوادث روزهای پایانی سال، ادامه داد: از شهروندان گرامی می خواهیم در صورت امکان در روزهای منتهی به ایام چهارشنبه آخر سال از هرگونه آمد و شد غیر ضروری در خیابان های شهر خودداری کنند و وسایل نقلیه خود را در مکان هایی که احتمال خطر است، قرار ندهند.

وی ادامه داد: آتش نشانان در این ایام به منظور تامین آرامش مردم، با امکانات کامل در محل های مختلف به خصوص در مکان های پر رفت و آمد شهر حضور دارند و شهروندان می توانند هر گونه حادثه ای را از طریق شماره 125 جهت رسیدگی فوری اطلاع دهند.

کریمی با اشاره به این که باید هیجان جوانان در این آیین به صورت صحیح و در محیطی ایمن بروز داده شود، گفت: ما به جوانان و نوجوانان سفارش می کنیم به فکر شب عید خود باشند و با انجام برخی رفتارهای ناهنجار و به خصوص استفاده از مواد منفجره دست ساز که موجب آسیب های جسمی فراوان می شود، لحظات خوش پایان سال را برای خود و دیگران تلخ نکنند.

وی بیان کرد: عده ای از هنجار شکنان در آیین چهارشنبه سوری سال های اخیر با خسارت وارد کردن به خودروهای آتش نشانی موجب توقف فعالیت و خدمت رسانی مطلوب این نهاد امدادی به مردم شده اند که آسیب های فراوانی به دنبال داشته است، این افراد باید آگاه باشند از کار افتادن این تجهیزات علاوه بر خسارت به بیت المال، موجب به خطر افتادن جان ایشان و سایر شهروندان در هنگام وقوع حوادث می شود.

وی ادامه داد: آتش روشن کردن در کنار دکل های برق و مخابرات، پرتاب اشیای قابل اشتعال در آتش و استفاده از مواد منفجره دست ساز از جمله رفتارهای اشتباهی است که می تواند منجربه وقوع حوادث ناگوار در چهارشنبه آخر سال شود.


 آموزش صحیح عامل کاهش آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال است
معاون فنی و عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم نیز در این رابطه گفت: طی سال های اخیر با ارائه آموزش های لازم از طریق رسانه ها و حضور عوامل امدادی و پلیس در مدارس برای آگاهی بخشی به دانش آموزان، وضعیت برگزاری آیین چهارشنبه آخر سال در قم مناسب بوده و در 2 سال اخیر، مورد منجر به فوت گزارش نشده است و آمار مصدومان نیز کاهش چشمگیری را نشان می دهد.

مهدی فراهانی افزود: ایجاد فضاهای ایمن و بسترهای مناسب برای تخلیه هیجان و شادی جوانان در چهارشنبه آخر سال و همراهی کامل مسئولان استان با این مساله نیز در کاهش آمار مصدومان نقش بسزایی داشته است.

وی با اشاره به این که اورژانس راهبرد لازم برای مدیریت چهارشنبه آخر سال را از طریق پیشگیری و اقدام به هنگام اجرا می کند، گفت: در بحث پیشگیری، آموزش رکن اصلی است و به همین علت عوامل مرکز فوریت های پزشکی قم با حضور در مدارس استان به درخواست آموزش و پرورش، آموزش های لازم را به دانش آموزان ارائه می دهند.

وی بیان کرد: امیدواریم، آموزش و آگاهی بخشی در خصوص حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال، به عنوان مطالبه عمومی در سطح جامعه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و همه دستگاه های متولی در این موضوع به وظیفه خود عمل کنند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم ادامه داد: رسانه ها رکن دیگری هستند که می توانند با انتقال پیام های آموزشی، نمایش برخی از تصاویر آموزنده و بیان دغدغه های آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه آخر سال، از تکرار این وقایع دلخراش جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: در زمینه اقدام به هنگام نیز، عوامل مرکز فوریت های پزشکی با حضور به موقع درحوادث چهارشنبه آخر سال، همچون سال های گذشته با انجام درمان های سرپایی و یا رساندن مصدومان به نزدیک ترین مرکز بیمارستانی، اقدام های لازم برای حفظ سلامتی حادثه دیدگان را انجام خواهند داد.
وی ادامه داد: در این زمینه نیازمند همکاری و مشارکت فعال شهروندان هستیم تا عوامل اورژانس در کوتاه ترین زمان در حوادث حاضر شوند و مصدومان را به سرعت به مراکز درمانی انتقال دهند.

فراهانی گفت: مراقبت خانواده ها از فرزندانشان و کنترل رفتار آنان در این ایام پایانی سال بسیار اهمیت دارد و می تواند موجب کاهش تعداد مصدومان حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال شود.

وی بیان کرد: عوامل اورژانس در این ایام در تمام مناطق استان به خصوص مراکز پر رفت و آمد حضور دارند و شهروندان می توانند از طریق شماره 115 هرگونه حادثه را برای انجام اقدام های لازم به مرکز فوریت های پزشکی قم گزارش کنند.
گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان 


انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdcc1eqm.2bqpi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما