يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : 75692
منبع : خبرگزاری تسنیم

مشکل سرمایه‌گذاری معدنی و گردشگری حوزه دریاچه نمک قم از بین می‌رود

قم نيوز : در جلسه شورای معادن قم از رویکرد جدی استان در حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری و استخراج از منابع معدنی دریاچه نمک تاکید شد.
مشکل سرمایه‌گذاری معدنی و گردشگری حوزه دریاچه نمک قم از بین می‌رود
مشکل سرمایه‌گذاری معدنی و گردشگری حوزه دریاچه نمک قم از بین می‌رود
به گزارش قم نیوز جلسه شورای معادن عصر امروز با حضور محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم اظهار داشت: تدوین برش استانی اسناد بالادستی توسعه صنعت، معدن و گردشگری می‌تواند مسیر توسعه استان را در وضعیت و روند بهتری قرار دهد.

مطالعات حوزه دریاچه نمک قم نتیجه‌بخش نبوده است

محمود نوربخش با اشاره به برنامه‌های استان برای توسعه صنعتی و معدنی استان تأکید کرد: در سال 98 در راستای اسناد بالادستی و آمایش سرزمینی، سند توسعه سند و معدن تدوین‌شده و شرح خدمات مبتنی بر توسعه استانی نیز بر مبنای آن ادامه پیدا می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم با انتقاد از وضعیت نامتوازن توسعه استان تأکید کرد: توازن منطقه‌ای قم قابل‌قبول نیست، تراکم در برخی مناطق قم مورد توجه قرارنمی گیرد.

وی با اشاره به مسئله دسترسی به دریاچه نمک تأکید کرد: تاکنون دو بار مسیر دسترسی به این دریاچه احداث‌ شده اما به دلیل عدم کارشناسی هر دو این مسیر مسدود شده و امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

نوربخش اضافه کرد: مشکل امروز دریاچه نمک این است که مطالعات دقیق و درستی در زمینهٔ با دریاچه نمک صورت نگرفته است، برای هرگونه بهره‌برداری معدنی و استفاده گردشگری از این پهنه بزرگ معدنی باید مطالعات دقیق علمی و کارشناسی انجام بگیرد.

منابع معدنی دریاچه نمک به ارزش‌افزوده ایجاد کنند

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم نیز در این جلسه، عنوان کرد: دریاچه نمک و منابع معدنی موجود در آن از ظرفیت‌های اقتصادی مغفول مانده استان بوده و بی‌توجهی نسبت به آن در وضعیت کنونی قابل‌قبول نیست.

فرشاد خوشنویسان ادامه داد: تمام فعالیت‌های معدنی و گردشگری حوزه دریاچه نمک قم بر مبنای کارهای کارشناسی و موافقت محیط‌زیست انجام‌ گرفته و از این‌ رو مشکلی از نظر چالش‌های زیست‌محیطی را به وجود نخواهد آورد.

وی با اشاره به برخی از منابع معدنی موجود در این پهنه بزرگ نمکی خاطرنشان کرد: با احداث شهرک‌های تخصصی و ایجاد ارزش‌افزوده می‌توان به روند اشتغال و تولید استان رونق بخشید، بسیاری از شهرهای پیرامون این دریاچه از بی‌توجهی قم نسبت به استخراج و اکتشاف منابع معدنی گله داشته و درصدد تفویض اختیار از مرکز برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن هستند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قم اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای به بهانه‌های زیست‌محیطی مانع از هر گونه فعالیت و اقدامی در حوزه این دریاچه می‌شوند، به اعتراف رئیس سازمان محیط‌زیست کشور این دریاچه در ایجاد گرد و غبار و ریزگرد در قم هیچ‌گونه تأثیری ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز خاطرنشان کرد: 20 میلیارد دلار ارزش تقریبی منابع معدنی موجود در دریاچه نمک قم است. به عقیده مسئولان سازمان محیط‌زیست کشور عامل آلودگی و گرد و غبار قم به‌هیچ‌ وجه دریاچه نمک نیست.

محمود سیجانی تصریح کرد: مشکل اصلی امروز دریاچه نمک عدم تخصیص حق‌آبه‌های این حوزه آبی است. سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش‌افزوده از این نعمت خدادادی فرصتی بوده که اگر استفاده درستی از آن نشود ممکن است آیندگان دیدگاهی منفی به مسئولان کنونی داشته باشند. در صورتی‌ که امکان توسعه معدنی در این دریاچه امکان‌پذیر نباشد نباید از کنار ظرفیت‌های گردشگری آن به‌سادگی عبور کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcirqay.t1aw32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما