يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : 75693
منبع : خبرگزاری تسنیم

شهرک نمک و فراورده‌های معدنی در قم احداث می‌شود‌

قم نيوز : معاون استاندار قم گفت: سال ۹۸ نقطه عطفی در بهره‌برداری از دریاچه نمک خواهد بود، بهره‌برداری از این دریاچه و سرمایه‌گذاری گردشگری و احداث شهرک صنعتی نمک و فراورده‌های معدنی از شاخص‌های مهم اقتصاد مقاومتی قم خواهد بود.
شهرک نمک و فراورده‌های معدنی در قم احداث می‌شود‌
شهرک نمک و فراورده‌های معدنی در قم احداث می‌شود‌
به گزارش قم نیوز محسن بهشتی عصر امروز در جلسه شورای معادن که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: احداث شهرک‌های کوچک و تخصصی در دل شهرک‌های بزرگ استان از رویکردهای استان در توسعه خوشه‌های صنعتی و تولیدی است.

 وی با تأکید بر وضعیت بلاتکلیف دریاچه نمک در مسئله استخراج منابع معدنی و سرمایه‌گذاری برای توسعه گردشگری افزود: درباره دریاچه نمک، استفاده منابع معدنی، سرمایه‌گذاری درزمینهٔ گردشگری و یا مسکوت نگه‌داشتن ظرفیت‌های هنوز اختلاف‌نظر در بین مسئولان استانی ناتمام مانده و امکانی برای تصمیم‌گیری وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ابراز کرد: پیشنهادات استان در نحوه محاسبه حقوق دولتی به وزارت صمت ارائه‌شده اما هنوز تصمیم‌گیری نهایی درباره آن صورت نگرفته است. وجود برخی معارضین و رکود حاکم بر معدن از مشکلات مهمی بوده که پرداخت حقوق دولتی را با مشکل همراه کرده است.

وی با تأکید بر احداث شهرک سنگ‌های تخصصی در قم تأکید کرد: از ظرفیت شهرک‌های صنعتی موجود می‌توان برای استقرار شهرک صنعتی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استفاده کرد، تلاش می‌شود چند بلوک از شهرک‌های صنعتی قم به این مبحث اختصاص پیدا کند.

بهشتی با اشاره به مشکلات معادن شن و ماسه استان تأکید کرد: از 37 معدن شن و ماسه فعال قم در سال‌های اخیر 17 معدن به‌صورت کامل تعطیل‌شده و 20 معدن موجود نیز با مشکلات شدید اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به ساماندهی معادن شن و ماسه استان تأکید کرد: معادن شن و ماسه استان به‌زودی ساماندهی می‌شوند، در مسئله ساماندهی معادن استان باید جلوی تنش‌ها و تبعات اجتماعی گرفته شود، جلسه‌ای مجزا در نخستین روزهای هفته آینده برای تعیین تکلیف معادن شن و ماسه به‌ویژه در روستای وناژ برگزار خواهد شد.

وی نبود ساختار مشخص در استخراج و اکتشاف از معادن شن و ماسه را مشکل اصلی این معادن در قم دانست اضافه کرد: اگر یک چهارچوب کلی برای معادن شن و ماسه در استان تعیین شود موارد مصداقی و جزئی درروند راحت‌تری تصمیم‌گیری شده و از ایجاد تبعات اجتماعی تنش‌های قومی جلوگیری کرد، در حال حاضر ساختار خاصی در رابطه با معادن شن و ماسه وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم  مشکلات ساماندهی معادن شن و ماسه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: احصا نیاز واقعی استان به شن و ماسه و توجه به دغدغه‌های به‌جای تشکل‌های مردم‌نهاد در از بین رفتن محیط‌زیست و منابع طبیعی در ساماندهی معادن شن و ماسه استان باید مورد توجه قرار بگیرد.

بهشتی گفت: شورای معادن استان در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از ابلاغ از مرکز تشکیل‌شده است، استفاده از ظرفیت‌های معدنی استان نباید به بهای از بین رفتن محیط‌زیست و چالش‌های زیست‌محیطی همراه شود. سال 98 نقطه عطف استان قم در بهره‌برداری از دریاچه نمک خواهد بود، بهره‌برداری از این دریاچه و سرمایه‌گذاری گردشگری و احداث شهرک صنعتی نمک و فراورده‌های معدنی از شاخص‌های مهم اقتصاد مقاومتی قم خواهد بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjtmea.uqeihzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما