يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 75694
منبع : خبرگزاری تسنیم

بحران دریاچه نمک قم دامن‌گیر زندگی 25 میلیون نفر از شهرهای اطراف می‌شود‌

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی استان قم گفت: بحران خشکی دریاچه نمک قم دامن‌گیر زندگی ۲۵ میلیون نفر از شهرهای اطراف می‌شود‌.
بحران دریاچه نمک قم دامن‌گیر زندگی ۲۵ میلیون نفر از شهرهای اطراف می‌شود‌
بحران دریاچه نمک قم دامن‌گیر زندگی ۲۵ میلیون نفر از شهرهای اطراف می‌شود‌
به گزارش قم نیوز سید محمدتقی سجادی عصر امروز در جلسه شورای معادن که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: باید نسبت به مسئله سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک دقت نظر بیشتری صورت بگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم با اشاره به مسئله احداث راه دسترسی به دریاچه نمک تأکید کرد: درباره شکل و نحوه احداث این مسیر دسترسی هنوز هیچ برنامه و گزارشی به منابع طبیعی استان ارسال نشده است.

سید محمدتقی سجادی با اشاره به چالش‌های سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک نباید همراه با برهم خوردن محیط‌زیست و به چالشی زیست‌محیطی در آینده تبدیل شود.

وی با تأکید بر ابهامات موجود در شکل و مسیر راه دسترسی دریاچه نمک عنوان کرد: ردیف بودجه پروژه هنوز مشخص نشده و از طرف دیگر نیز وجود معارضین احتمالی این پروژه هنوز به منابع طبیعی استان قم ابلاغ نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم گفت: مطالعات عرصه پیرامونی دریاچه نمک صورت گرفته است، امسال در عرصه 50 هزار هکتاری این دریاچه نهال‌کاری فراوانی صورت گرفته است، حقیقت این است که دریاچه نمک با دشت پیرامونی خود یعنی دشت مسئله ارتباط مستقیم داشته و در صورت خشک شدن و افزایش نمک‌های سطحی این دریاچه، مشکل ریز گرد و گردوغبار دامن تمام شهرهای پیرامونی را خواهد گرفت.

سجادی با اشاره به عمق خطر خشکی و تغییر اقلیم دریاچه نمک قم خاطرنشان کرد: بحران خشکی و دریاچه نمک قم دامن‌گیر زندگی 25 میلیون نفر از شهرهای اطراف می‌شود، عدم تخصیص حقابه های قانونی این حوزه آبی، بر حجم مشکلات و چالش‌های پیش روی این دریاچه افزوده است.

وی عنوان کرد: متأسفانه در مسئله واگذاری زمین در بخش معادن بی‌توجهی‌های زیادی صورت گرفته است، وجود معارضین فراوان در مسئله معادن با دارای سطوح وسیع، مرغداری و اموری ازاین‌دست نشان‌دهنده این واقعیت آزاردهنده در قم است.

مدیرکل منابع طبیعی استان قم ابراز کرد: بی‌توجهی و کم‌دقتی نهادهای دولتی در واگذاری و استخراج از معادن در آینده می‌تواند چالش‌های اجتماعی زیادی را در جامعه به وجود بیاورد چراکه این افراد از طریق مزایده اختیار بهره‌برداری از معادن را به دست آورده‌اند که بر مبنای اعتماد بر قانون و روح نهادهای دولتی است.

سجادی با اشاره به مشکل برخی دامداران با محدود کردن مراتع در بخشی از مناطق قم گفت: در حال حاضر 98 درصد از مراتع قم ممیزی شده و طبق مر قانون در رابطه‌ها با آن‌ها عمل می‌شود، در صورت گرفتن مراتع از دامداران قم ازنظر مالی رضایت فعالان این بخش گرفته می‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcayin0.49nmo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما