سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب : 75748
منبع : خبرگزاری فارس

عوارض در آزادراه قم ـ تهران از ۲۸ اسفند ماه الکترونیکی اخذ می‌شود

قم نيوز : مدیرکل راهداری استان قم گفت: اخذ عوارض در آزادراه قم ـ تهران از ۲۸ اسفندماه تنها به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.
عوارض در آزادراه قم ـ تهران از 28 اسفند ماه الکترونیکی اخذ می‌شود
عوارض در آزادراه قم ـ تهران از 28 اسفند ماه الکترونیکی اخذ می‌شود
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم، ابوالفضل جمالی با اشاره به تجهیز چهار آزادراه‌ به سامانه اخذ عوارض الکترونیک یکپارچه اظهار کرد: این آزادراه‌ها شامل تهران - ساوه، تهران - قم، قزوین - رشت و قزوین - زنجان هستند.

وی افزود: سامانه اخذ الکترونیکی عوارض در این چهار آزادراه نصب شده و بقیه آزادراه‌ها تا تیرماه 98 زیر پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم با بیان اینکه نحوه شناسایی خودرو‌ها با نصب دوربین‌های پلاک خوان و اتصال‌ آن به بانک اطلاعاتی پلیس راهور انجام می‌شود خاطرنشان کرد: 25 درصد درآمد حاصله دریافتی از عوارض تردد صرف اقدامات نگهداری آزادراه‌ها خواهد شد و 75 درصد بقیه نیز باید صرف استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری طرف مشارکت در دوران مشارکت شود.

وی ادامه داد: سیستم اخذ عوارض الکترونیکی که با عنوان اختصاری  ETCشناخته می‌شود، در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته و مزایای آن به اثبات رسیده است. از جمله این مزایا می‌توان به کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، صرفه جویی در استهلاک خودرو، پرداخت آسان عوارض، کاهش خرابی‌های روسازی آسفالتی در محل توقف دروازه‌های عوارض ناشی از ترمز در زمان توقف و شروع به حرکت وسیله نقلیه اشاره کرد.

جمالی با بیان اینکه برای استفاده از این طرح باید برچسب‌های ویژه آن را خریداری و در خودرو نصب کرد گفت: زمانی که خودروها از گیت‌های ویژه عوارض عبور می‌کنند، طلاع‌رسانی از طریق پیامک به رانندگان انجام می‌شود که باید ظرف مهلت مقرر باید حساب‌ کاربری خود را شارژ کنند در غیر این صورت مراتب تخلف در سوابق خودرو تثبت می‌شود و در مراجعات بعدی با دیرکرد مبلغ پرداختی از حساب کاربر اخذ خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم عنوان کرد: از 28 اسفندماه سال جاری باجه‌های موجود در ایستگاه‌های عوارضی چهار آزادراه ذکر شده حذف شده و مسیر تردد در آزادراه‌های کشور باز خواهد بود به این ترتیب مسافران می‌توانند برای پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی از طریق خریداری برچسب یا شارژ حساب خود، اقدام کنند.

وی افزود: روش پرداخت با توقف هم در این طرح در نظر گرفته شده است، در این روش اگر کاربر برای سوخت‌گیری یا استراحت قصد توقف در یکی از مجتمع‌های رفاهی بین راهی یا پمپ‌بنزین را داشته باشد می‌تواند از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کند.

جمالی با بیان اینکه در روش پرداخت از طریق برچسب، کاربر قبل از سفر، نسبت به تهیه برچسب و نصب آن بر روی خودرو اقدام می‌کند. مبلغ عوارض به‌طور خودکار پس از عبور خودرو از آزادراه از مبلغی که در کیف پول برچسب، شارژ شده است کسر می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم ادامه داد: مقرر شده است تا پایان تیرماه سال جاری، این طرح در تمام بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور اجرایی شود.

وی افزود: نرخ پرداخت الکترونیکی همانند پرداخت نقدی طبق مصوبه وزارت راه و شهرسازی اخذ می‌شود ضمن اینکه بانک‌های مسکن، پارسیان، پاسارگاد و تجارت در حال حاضر در راستای اجرای این طرح سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند.

جمالی با بیان اینکه پرداخت از طریق برچسب از طریق خریداری این برچسب‌ها از شعب بانک مسکن امکان‌پذیر خواهد بود گفت: خریداری این برچسب‌ها توسط باجه‌های مستقر در محل عوارضی‌ها نیز فراهم شده و به زودی دفاتر پیشخوان هم این امکان را برای مردم فراهم می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم اضافه کرد: عموم افراد می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی https://avarezi.bank-maskan.ir  نیز نسبت به خریداری برچسب و تحویل آن از طریق پست اقدام کنند.

انتهای پیام/ 113
https://qomnews.ir/vdcaa0n0.49nmy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما