يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 76676
منبع : خبرگزاری مهر

رشد ۲۵ درصدی ماندگاری مسافران نوروزی در قم/ توجه به اماکن تاریخی

قم نيوز : در نوروز ۹۸ بیش از ۱۵۶ هزار نفر در اماکن رسمی قم اقامت داشتند که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.
رشد ۲۵ درصدی ماندگاری مسافران نوروزی در قم/ توجه به اماکن تاریخی
رشد ۲۵ درصدی ماندگاری مسافران نوروزی در قم/ توجه به اماکن تاریخی
به گزارش قم نیوز در نوروز امسال شهر مقدس قم شاهد رشد ورود مسافران نوروزی و هم‌چنین اقامت چند روزه در مراکز اقامتی مانند هتل‌ها، خانه‌های مسافر و دیگر مراکز اسکان بود؛ هر چند به رغم ظرفیت مطلوبی که استان قم در زمینه گردشگری دارد هنوز هم برای توسعه و رونق این صنعت باید بیشتر تلاش شود.

تعطیلات نوروزی امسال با شرایط جوی خاص کشور و بارندگی اغلب استان‌ها از جمله استان قم روبرو بود ولی برنامهریزی مسئولان و هم‌چنین مدیریت آن شرایط خوبی را برای اسکان مسافران در مکان‌های مناسب و امن رقم خورد حتی بعضی مردم مهمان نواز قم درهای خانه‌های خود را به روی مسافران نوروزی هم گشوده و از آنها به گرمی پذیرایی کردند.

تعطیلات نوروزی و برنامه‌ریزی برای جذب بیشتر مسافران و ماندگاری آن‌ها را پشت سر گذاشتیم و باید برای سال‌های آینده نقاط قوت را تقویت و ضعف‌ها، کمبودها و چالش‌های آن را آسیب شناسی کرد تا در سال‌های آینده شاهد رشد بیشتر گردشگری نوروزی در استان و جذب مسافران نوروزی و حتی گردشگران در طول سال باشیم.

خوب و بد برنامه‌ریزی ستاد تسهیلات زائران نوروزی به پایان رسید و برای برنامه جامع و مدون برای استفاده بهتر از گردشگری چه در نوروز و چه در تمام فصول سال باید در کنار فراهم شدن زیرساخت‌های فیزیکی به دنبال زیرساخت فرهنگی هم باشیم چرا که نحوه برخورد مردم، بازاریان، مبلمان شهری و … همه و همه در جذب و ماندگاری بیشتر مسافر و گردشگر تأثیرگذار است.


الگوی رفتاری جامعه میزبان و تأثیر آن بر ماندگاری زائران داخلی وخارجی

یک شهروند قمی می‌گوید: قم از شهرهای زائرپذیری است که بعد از شهر مقدس مشهد مهم‌ترین شهر مذهبی کشور به شمار می‌رود و علاوه بر مبلمان شهری، زیبایی و وجود هتل‌های ۴ و ۵ ستاره، نحوه برخورد و فرهنگ مردم بر ماندگاری و کنش مسافران و زائران تأثیر دارد.
مهدی یاوری می‌افزاید: نحوه برخورد بازاریان، شیوه راهنمایی مردم هنگام پرسش مکانی از سوی مسافران همه و همه باعث می‌شود خاطره منفی و یا مثبتی در ذهن زائر به همراه داشته باشد؛ مردم شهری مانند قم که باید در طول سال میزبان زائرانی از ۷۲ ملت و سراسر کشور باشند باید طوری برخورد کنند که فرهنگ آن‌ها بر مهمان تأثیر مثبتی داشته باشد.




مبلمان شهری، عاملی برای جذب زائران

یک سرپرست کاروان زیارتی نیز بیان می‌کند: قم یک شهر مذهبی است و میزبان گردشگرانی از استان‌ها و کشورهایی از جهان اسلام است آن‌چه که مهم است در کنار زیارت و نیایش در کنار بارگاه کریمه اهل بیت (ع) باید مسئولان شهری نسبت به بهسازی مبلمان شهری و زیبا سازی ورودی شهر همت کنند شهر قم مهم‌ترین شهر معنوی کشور است و باید بهتر از این ظرفیت استفاده کرد.

مرتضی زکی پور که چند سالی است در زمینه اعزام زائر در قالب کاروان به استان قم فعالیت دارد، اظهار می‌کند: مراسمی در شهر قم باعث می‌شود به غیر از تعطیلات نوروزی میزبان زائران داخلی و خارجی باشد مراسمی مانند نیمه شعبان و مراسم اربعین که زائرانی از قم تردد می‌کنند باید زیرساخت‌هایی برای این امر فراهم شود با توجه به سفر میلیونی مسافران به قم نسبت به زیباسازی و بهسازی این شهر اقدام شود.

بی‌توجهی به بعضی آثار تاریخی و مکان‌های قدیمی

یکی از بازاریان قم که در یکی از محله‌های قدیمی این شهر فعالیت دارد نیز به میگوید: شاید قم به واسطه بارگاه حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران پذیرای گردشگران بسیاری است ولی نباید از آثار تاریخی و مکان‌های قدیمی استان قم غفلت کرد؛ محله‌هایی مانند آذر که بارگاه امامزاده موسی مبرقع علیه السلام است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ بافت فرسوده‌ایی در این محله وجود دارد که نیاز به مرمت دارد.
محله تاریخی و آثار تاریخی می‌تواند برای گردشگران و زائران جالب باشد که باید به آنها توجه شود
یکی کاسب میان سال که در میدان کهنه فعالیت دارد نیز بیان می‌کند: میدان کهنه قم از مکان‌های قدیمی شهر قم است ولی توجهی به مرمت و بازسازی این مکان نمی‌شود در جریان بارندگی اخیر قسمت‌هایی از آن تخریب شد نه تنها این مکان بلکه بسیاری از آثار تاریخی قم به دلیل بی‌توجهی در حال نابودی است.
مجتبی کلهری بیان می‌کند: محله تاریخی و آثار تاریخی می‌تواند برای گردشگران و زائران جالب باشد اگر به آن توجه شود مانند استان‌های هم جوار که به آثار خود اهمیت داده و در بهسازی آن همت می‌کنند.





افزایش بازدیدهای نظارتی از اماکن اقامتی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز می‌گوید: در ایام نوروز ۹۸ استان قم با رشد ۲۵ درصدی اسکان مسافران نوروزی در مقایسه با سال گذشته مواجه بوده است و ۲۷ اسفندماه ۹۷ تا پایان ۱۳ فروردین ماه ۱۵۶ هزار و ۱۲۶ نفر در اماکن رسمی اقامتی مانند هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها و خانه مسافری تحت نظارت اداره میراث فرهنگی اسکان یافتند.
حمید یزدانی می‌افزاید: هم زمان با افزایش استقبال مسافران نوروزی از اسکان در اماکن رسمی بازدیدهای نظارتی نیز در راستای خدمات رسانی به مسافران ۹۸۸ مورد بازدید بوده که با افزایش ۴۱ درصدی روبرو بوده است.

ماندگاری کوتاه مسافران در قم

اما با توجه به نشست اخیر معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم از پایین بودن مدت زمان ماندگاری مسافران خبر داده و به خبرنگاران می‌گوید: ماندگاری مسافران نوروزی در استان قم بسیار اندک است و ۹۱ درصد زائران وارد شده به استان قم به صورت خانوادگی سفر کرده بودند و مکان اقامتی با ۳۷ درصد بیشترین و منازل استیجاری نیز کمترین درصد سکونت‌های مسافران قم بوده است.
یونس عالی پور می‌افزاید: ماندگاری مسافران و گردشگران در استان قم بسیار کم است در حالی که ۱۱ کمیته برای میزبانی از مهمانان نوروزی برنامه ریزی کرده بودند همچنین با توجه به ظرفیت سوغات قم ۴۸ درصد زائران در استان قم کم‌تر از ۱۰۰ هزار تومان خرید داشته‌اند.

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdcb00bz.rhb0zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما