پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 77016
منبع : خبرگزاری تسنیم

آیت‌الله اعرافی: حوزه و دانشگاه با فعالیت‌های عمیق علمی تربیت اسلامی جامعه را رقم بزنند

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه سعادت در منطق دینی فراتر از این دنیا است گفت: حوزه و دانشگاه با فعالیت‌های عمیق علمی تربیت اسلامی جامعه را رقم بزنند.
آیت‌الله اعرافی: حوزه و دانشگاه با فعالیت‌های عمیق علمی تربیت اسلامی جامعه را رقم بزنند
آیت‌الله اعرافی: حوزه و دانشگاه با فعالیت‌های عمیق علمی تربیت اسلامی جامعه را رقم بزنند
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی در همایش ملی نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار شد اظهار داشت: در باب علومی که امروز دست‌مان است روبه‌رو با برخوردهای افراطی و تفریطی هستیم.

وی افزود: باید از این نظریات بهره بگیریم و در عین حال کاستی‌های علم را هم باید مورد توجه قرار بدهیم، از جمله این که علم با ابزارهای گسترده خودش به همه مصالح عالم دسترسی ندارد به همین جهت هر جایی که علم با یک حکم روشن شرعی تقابل پیدا می‌کند باید با آن با دقت برخورد کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: یک تئوری این است که علم دینی علمی است که برپایه مبانی و مبادی هستی‌شناسی اسلامی استوار باشد، تک روشی نباشد و خودمان را به روش‌های تجربی و محدود منحصر نکنیم.

امام جمعه قم بیان کرد: تئوری دیگر آن است که گزاره‌هایی که از طریق تجربه به دست آمده بر حوزه معارف دینی عرضه شود و یا تئوری این که گزاره‌های دینی با روش‌های تجربی مورد مطالعه قرار بگیرد که هم گزاره‌های موجود در شریعت و منابع نقلی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در باب علم انسانی اسلامی و یا مناسبت‌های معارف علوم اسلامی تئوری‌های متعددی وجود دارد، این تئوری‌ها گاهی مورد مجادله و مناقشه قرار گرفته و مقالات زیادی در مورد آن تولید شده است که از نظریه بسیار کلان و مهمی که امروز محوریت بحث قرار گرفته نشأت می‌گیرد.

اعرافی بیان کرد: به ماه مبارک شعبان باید از دو منظر بنگریم، منظر اول نگاه موضوعی و ذاتی است چرا که با توجه به روایات ماه شعبان همچون رمضان و دهه اول ذیحجه فرصت‌های ناب معنوی و عرفانی هستند و ذاتاً باید مورد استفاده قرار بگیرد و در عین حال گویا ماه رجب شعبان مقدمه و پلکانی است تا اهل معنا و سلوک واخلاق در این پلکان به سمت ماه شریف رمضان حرکت می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: هر جایی که ببینیم علم با یک حکم روشن اسلامی تضاد دارد باید به بررسی مناسب و دقیق آن بپردازیم و قطعاً علم نمی‌تواند سعادت واقعی انسان را محقق سازد به ویژه این که سعادت در منطق دینی فراتر از این دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: مسیر اصلی و درست آموزش و پرورش در سند تحول آمده است اما برای تربیت اسلامی نیازمند کارهای بسیار عمیق در حوزه و دانشگاه هستیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaiwn0.49n0615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما