شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : 77591

دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

قم نيوز : در دعای روز پنجم ماه رمضان از خداوند می خواهیم که ما را از آمرزش جویان قرار بده و مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده.
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
به گزارش قم نیوز در دعای وارد شده برای روز پنجم ماه رمضان می خوانیم:


بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.

خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانى خودت‌ اى مهربان‌ترین مهربانان.

شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین و الجعلنی فیه من عبادک الصالحین القانتین و اجعلنی فیه من اولیاءک المقربین برافتک یا ارحم الراحمین” “خدایا مرا در این روز از استغفارکنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطیع مقرر فرما و هم در این روز از دوستان مقرب درگاه خود قرار داده بحق لطف و رحمتت ای مهربانترین مهربانان”

۱- اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین. “خدایا مرا در این روز از استغفار کنندگان قرار ده”

شرایط استغفار چیست؟

شخصی در محضر حضرت علی علیه السلام گفت: “استغفرالله” امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: “مادرت به عزایت گریه نماید، آیا می دانی استغفار چیست؟ همانا استغفار درجه علیین است و آن اسمی است که به شش معنی واقع می گردد: اول پشیمانی بر گذشته می باشد، دوم عزم و اراده برای دوری از آن گناه تا ابد، سوم حق مخلوقات را ادا نمایی تا خدا را پاک و مطهر ملاقات کنی و حقی از مخلوقات بر عهده تو نباشد، چهارم اینکه به سوی هر فریضه ای که ضایع نموده ای روی آورده و حق آن را ادا کنی، پنجم اینکه گوشتی را که به واسطه حرام روییده شده به واسطه اندوهها آب کنی تا پوست به استخوان چسبیده و گوشت تازه بین آنها روییده شود و ششم اینکه درد و رنج فرمانبرداری و اطاعت را به جسم بچشانی چنان چه شیرینی معصیت را به آن چشانده بودی، پس در آن هنگام می توانی بگویی “استغفرالله”(۳) که در این روز ما هم از خداوند می خواهیم جزء مستغفرین واقعی که امیر مومنان علی علیه السلام در مورد آن توضیح فرموده اند قرارمان داده و توبه ما را بپذیرد…

۲- و اجعلنی فیه من عبادک الصالحین القانتین. “و در این روز مرا از بندگان صالح مطیع قرار ده”

هنگامی که بنده در پیشگاه خداوند دارای مقام و منزلت است که واجبات الهی را انجام داده و از محرمات او بپرهیزد. آنگاه است که آن بنده به عنوان بنده صالح که مطیع پروردگار خویش است قرار خواهد گرفت که در این روز ما نیز از خداوند می خواهیم که ما را جزء بندگان صالح که مطیع اوامر او می باشند، قرار دهد.

۳- واجعلنی فیه من اولیاءک المقربین برافتک یا ارحم الراحمین” “و در این روز مرا از دوستان مقرب درگاهت قرار ده بحق لطف و رحمتت ای مهربانترین مهربانان.”

همان طور که در روایات و آیات آمده است کسانی مقرب درگاه الهی قرار می گیرند که هیچ گاه از یاد خداوند در تمام لحظات عمر و حیات خویش غافل نگردند و بندگی خدا را فقط برای رضای خداوند انجام دهند که برای فهم بیشتر به نمونه بارز آن حضرت امیر مومنان علی علیه السلام اشاره می کنیم که در مناجات با خداوند چنین فرمودند: “الهی ما عبدتک خوفا من نارک و لاطمعا فی جنتک لکن وجدتک اهلا للعباده فعبرتک” “بار خدایا! تو را به خاطر ترس از جهنمت و یا به جهت طمع به بهشتت عبادت نمی کنم، بلکه تو را شایسته عبادت یافتم، پس تو را عبادت می کنم”(۴ ) ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم که بحق لطف و رحمتش ما را از دوستان و اولیاء و مقربان درگاهش قرار دهد. ان شاءالله که تابع باشیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcizway.t1ay32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما