پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 77746
منبع : خبرگزاری تسنیم

برنامه‌های فرهنگی کاهش آسیب‌های اجتماعی ویژه دانش آموزان در قم برگزار می‌شود

قم نيوز : در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم بر بهره‌گیری از برنامه‌های تابستانی دانش‌آموزی در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید شد.
برنامه‌های فرهنگی کاهش آسیب‌های اجتماعی ویژه دانش آموزان در قم برگزار می‌شود
برنامه‌های فرهنگی کاهش آسیب‌های اجتماعی ویژه دانش آموزان در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان قم با حضور مرتضی حیدری فرماندار، سرهنگ مراد حسین جعفریان فرمانده انتظامی شهرستان قم،برخی از مدیران ادارات و نماینده دستگاه‌ها در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

فرماندار قم در این جلسه، اظهار داشت: دوران دبستان مهم‌ترین مقطع برای تربیت دانش آموزان برای "نه" گفتن است، فعالیت‌های همه دستگاه‌ها در آموزش‌وپرورش جمع‌بندی می‌شود.

مرتضی حیدری با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش نقش مهمی در تربیت نسل جوان دارد،بیان کرد: باید برای برنامه‌های تابستانی دانش آموزان به‌خوبی برنامه‌ریزی شود تا نسبت به آسیب‌های اجتماعی آگاه شوند.

 وی عنوان کرد: درزمینهٔ پیشگیری از مواد مخدر بخشداران 930 ساعت برای 4 هزار و 500 نفر کلاس برگزار کردند، استفاده از پیامک برای برگزاری جشن‌های اجتماعی، راه‌اندازی مراکز مشاوره و برگزاری برنامه‌های ترک اعتیاد، آمادگی پذیرش 600 نفر برای برگزاری کلاس، تولید نمایش، برگزاری برنامه پرسشگر، تقویت کمپ‌ها در حوزه درمان، آمادگی مرکز فنی و حرفه‌ای برای کسانی که بعد از درمان مراجعه می‌کنند ازجمله اقدامات صورت گرفته است.

باقر محمودی نماینده مرکز بهداشت شهرستان قم در این جلسه عنوان کرد: با توجه به دستورالعمل طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت در 27 مرکز شهر مشاوره‌های خود را مستقر کردیم که در سه حوزه سلامت روان،سلامت اجتماعی و پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر فعالیت می‌کنند و این خدمات در روستاها نیز ارائه می‌شود.

وی افزود: در سطح شهر 89 پایگاه بهداشتی وجود دارد که در هرکدام دو مراقب سلامت به نمایندگی از بهداشت حضور دارند که غربال‌گری را انجام می‌دهند.

نماینده مرکز بهداشت شهرستان قم تصریح کرد:300 نفر به‌عنوان بهورز و مراقب سلامت به‌عنوان خط مقدم بهداشت فعالیت کرده و غربال‌گری‌ها و شناسایی‌های اولیه را انجام می‌دهند.

علیرضا خلیلی مشاور حقوقی و مسئول پیشگیری از مواد مخدر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این جلسه بیان  کرد: برنامه‌های قرآنی، عکس، نماز و نیایش و برنامه‌های مطبوعاتی اداره کل ارشاد با رویکرد توجه به مبارزه با اعتیاد انجام می‌شود و این بعد در برنامه‌ها موردتوجه قرارگرفته است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی برنامه چندمنظوره با عنوان سلام پرسشگر با 11 بند و 9 هدف و 6 نتیجه در دستور کار قرارگرفته و این برنامه اعتبار مالی بالایی را می‌طلبد، همچنین 6 دستگاه باید کارهای هماهنگی را انجام دهند، این برنامه نیازمند قریب به 8 کارشناس خبره و یک ناظر قوی و یک کارشناس بهداشت است که در پی این هستیم که از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

ابوالفضل شریفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم در این جلسه گفت: کل کتب و تألیفاتی که در کل کشور در خصوص اعتیاد چاپ‌شده به‌صورت یک کتاب تدوین‌شده است.

وی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها برنامه‌های خود را برای مبارزه با اعتیاد به دبیرخانه ارسال می‌کنند،گفت: اجرای این برنامه‌ها را منوط به تأمین اعتبار بیان می‌کنند که تأمین این اعتبار مشکل است.

مجید مهربان نماینده شهرداری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: شهرداری اعتبار مناسبی برای مبارزه با مواد مخدر پیش‌بینی کرده و برنامه‌های شب‌های فیروزه‌ای تحت عنوان بهار بزرگ رمضان در بوستان‌های قم در حال برگزاری است.

وی افزود: در سال جاری برای نخستین سال است که تا انتهای تابستان جشن‌ها برگزار می‌شود و تنها کمبود این برنامه‌ها حضور صداوسیما است، جنگ‌های شادی هر شب در حال برگزاری است.

ویژه برنامه سروستان در 100 برنامه متنوع در قم برگزار می شود

نماینده شهرداری قم افزود: برنامه‌های سروستان تا پایان تابستان با 100 برنامه پیش‌بینی‌شده و متأسفانه حضور مسئولان در این برنامه‌ها بسیار کمرنگ بوده و پنج بوستان میزبان ثابت برنامه‌ها بوده و برنامه‌های مخصوص ماه مبارک رمضان به‌صورت سیار در بوستان‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های جنگ شادی ما از بعد از افطار تا ساعت یک‌شب با حضور قریب به هزار نفر در بوستان‌های شهر قم برگزار می‌شود و در این برنامه‌ها سیاست‌های فرهنگی استان نیز اعمال می‌شود.

حسن آبکار نماینده اداره کل آموزش‌وپرورش در این جلسه بیان کرد: اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش تنها در زمینه پیشگیری از وقوع این آسیب‌ها فعالیت می‌کند و برنامه‌ها برای دانش آموزان، والدین و کارکنان پیش‌بینی‌شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر برای فعالیت‌ها نیروی خاصی وجود  ندارد و از نیروهای داخلی که در کارگاه‌های مربوطه شرکت کرده‌اند استفاده‌شده است.

محسن فارسی نماینده اداره کل ورزش و جوانان در این جلسه گفت: برنامه‌های ما در هفت محور طبقه‌بندی‌شده و 24 پایگاه در سطح شهر در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی برای محلات آسیب‌پذیر پیش‌بینی‌شده و نسبت به ترویج ورزش در جامعه اقداماتی انجام‌شده است، تصریح کرد: آموزش پرهیز از اعتیاد در روستاها در حال انجام بوده و ما نیازمند این هستیم که اگر بوستانی ظرفیت کارهای ورزشی دارد به ما اعلام کند تا آن بوستان را تجهیز کنیم.

انتهای پیام/ 113
https://qomnews.ir/vdcai0n0.49n0y15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما