يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : 77856
منبع : خبرگزاری فارس

برکات اخلاقی روزه داری در ماه خدا

قم نيوز : فضیلت و کارکرد مهم اخلاقی در ماه رمضان، تمرین تقواست تا آن جا که در قرآن کریم نیز وقتی سخن از وجوب روزه می شود، به مساله تقوا و خویشتن داری و پرهیز از گناه اشاره می شود.
برکات اخلاقی روزه داری در ماه خدا
برکات اخلاقی روزه داری در ماه خدا
به گزارش قم نیوز روزه داری در ماه مبارک رمضان در کنار این که عمل به فریضه الهی به عنوان یکی از فروع دین است، در عین حال واجد چندین فضیلت و به تعبیری کارکرد اخلاقی است.

نخستین و شاید بتوان گفت مهم ترین فضیلت روزه داری، تقویت بُعد صبر در انسان است تا آن جا که در آیات و روایات بسیاری وقتی سخن از صبر به میان می آید، آن را هم درجه و همپای صوم به معنای روزه می دانند و حتی در برخی آیات و روایات به تصریح منظور از صبر همان روزه است که در آدمی تجلی خاصی به ویژه در این ماه عزیز پیدا می کند.

انسان در روزهای عادی سال وقتی احساس نیاز به آب و غذا پیدا می کند به راحتی به تامین این خواسته جسمانی و فیزیولوژیک می پردازد اما در ماه روزه ، برای جلب رضای خدای متعال و انجام عبادت، این خواسته و حاجت طبیعی خود را به تاخیر می اندازد و همین رویه به نوعی تمرین صبر است تا آن جا که حتی در موارد حلال نیز برای اطاعت و بندگی، این عمل او باعث افزایش تاب آوری و تحمل در ابعاد فردی و اجتماعی می گردد.

فضیلت و کارکرد مهم اخلاقی دیگر در ماه عزیز رمضان، تمرین تقواست تا آن جا که در قرآن کریم نیز وقتی سخن از وجوب روزه می شود، به مساله تقوا و خویشتن داری و پرهیز از گناه اشاره می شود تا انسان با تقویت اراده خود در برابر گناهان و معاصی و وسوسه های شیطانی بهتر بتواند به بندگی خالق مهربان خویش بپردازد.

حقیقتاً اگر ما همین اراده خویش در امساک از خوردن و آشامیدن در طول حدود 14 ، 15 ساعت را بتوانیم در همه سال ، جاری کنیم به جایی می رسیم که طعم خوش بندگی را به درستی می چشیم و در مسیر تقرب الی الله قرار می گیریم.

از این منظر ، یکی از برکات و دستاوردهای ماه مبارک رمضان، تحقق ارتباط نزدیک بندگان با پروردگار عالم است که در دیگر ماه های سال ، به این شکل این حس و حال معنوی توام با فضایل اخلاقی وجود ندارد.

در این بین ، چه خوب است که روزه داران عزیز در ماه ضیافت الهی هر چه بیشتر و بهتر در محافل دعا و مناجات و به خصوص قرآن خوانی حضور یافته و همچنین بر خواندن نماز شب اهتمام ویژه ای داشته باشند که به گفته و تاکید بزرگان ما ، برکات عجیبی در این نماز شب های ماه رمضان و انس و خلوت با خدای متعال وجود دارد.

در مجموع باید توجه داشت که خداوند در این ماه بی نظیر، شرایط خوبی برای ما فراهم کرده تا بهتر بتوانیم در مسیر بندگی و رشد اخلاقی و معنوی خویش گام برداریم و چقدر خوب و پسندیده است که این حالات معنوی را انسان در سایر ماه های سال نیز به قدر وُسع و تلاش خود تسری ببخشد.

======================

حجت الاسلام مسعود آذربایجانی

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه
======================

انتهای پیام/ 113
https://qomnews.ir/vdcce4qm.2bqmp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما