يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب : 78128
منبع : خبرگزاری تسنیم

260 هکتار تصرف به حریم رودخانه‌های قم اتفاق افتاده است

قم نيوز : در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم از تصرف ۲۶۰ هکتاری به حریم رودخانه‌های قم خبر داده شد.
۲۶۰ هکتار تصرف به حریم رودخانه‌های قم اتفاق افتاده است
۲۶۰ هکتار تصرف به حریم رودخانه‌های قم اتفاق افتاده است
به گزارش قم نیوز جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران ظهر امروز با حضور بهرام سرمست استاندار قم، معاونان استاندار و جمعی از مسئولان استانی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

مدیرکل مدیریت بحران قم در این جلسه اظهار داشت: در زمینه سیلاب مدیریت بسیار مناسبی در استان صورت گرفته و از بروز خسارت‌های مالی و جانی هنگفت جلوگیری به عمل آمد.

محسن اروجی تأکید کرد: برای استمهال وام‌های کشاورزی 17 میلیارد تومان دیگر نیز اعتبار تخصیص داده‌ شده است، سال گذشته 26 میلیارد تومان در این زمینه پرداخت شد.

حجم بارندگی‌های قم به 228 میلی‌متر رسید

مدیرکل هواشناسی قم نیز در این جلسه عنوان کرد: حجم بارندگی‌های قم در سال آبی امسال به 228 میلی‌متر رسیده که نسبت به سال گذشته 97 و نسبت به میانگین بلندمدت نیز 67 درصد رشد داشته است.

مهران حیدری بنی با اشاره به خنک شدن نسبی دمای قم گفت: دمای قم نسبت به سال گذشته 7 درجه خنک‌تر شده است، تجربه‌های استان در مسئله میزان بارش، روزهای همراه با رعد و برق و کاهش تبخیر آب امسال کاملاً تفاوت کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های شدید ماه‌های گذشته 53 درصد از خشک‌سالی‌های شدید قم کاهش پیداکرده اما همچنان قم با پدیده خشک‌سالی روبه‌رو است، تا پایان خردادماه پیش‌بینی بارش در استان قم می‌رود.

مدیرکل هواشناسی قم تأکید کرد: بارندگی‌های پراکنده تا آخر هفته جاری در قم ادامه دارد، انتظار می‌رود تا پایان خردادماه بارش‌های رگباری همچنان در قم ادامه داشته باشد.

حیدری بنی با اشاره وضعیت دمای قم در ماه‌های آینده نیز گفت: دمای قم تابستان امسال گرم پیش‌بینی می‌شود، میانگین دمای قم در فصل تابستان 40 تا 41 درجه سانتی‌گراد می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم نیز در بخشی از این جلسه تأکید کرد: به 260 هکتار از حریم رودخانه‌های قم تصرف‌ شده است، 2 هزار و 633 مورد تصرف به حریم رودخانه‌های قم شناسایی‌شده است.

احمد حاج حسینی مسگر با اشاره به وضعیت رودخانه قم نیز تأکید کرد: 4 پل موجود در رودخانه قم در هسته مرکزی شهر وضعیت بحرانی داشته و با وقوع سیلاب شدید تاب عبور آب را ندارد.

وی ادامه داد: وجود پارکینگ خودرو در رودخانه قم در کنار وجود انبوهی از سازه‌های ساختمانی در زمان وقوع سیلاب مدیریت بحران را با مشکلات اساسی روبه‌رو می‌کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای قم با انتقاد از تصرفات انجام‌ شده در حریم رودخانه قم گفت: بیش از 187 سازه غیراصولی در حریم رودخانه قم احداث‌ شده است، برای رفع تصرف از حریم رودخانه‌ها در سطح روستاهای قم بیش از 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم نیز در بخش دیگری از این جلسه ابراز کرد: اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با تب برفکی در قم در دست پیگیری است.

محمدمهدی رفیعی ادامه داد: در مسئله تب برفکی نباید به اقدامات کوتاه‌مدت بسنده کرد، اولویت و رویکرد اصلی دامپزشکی استان در این رابطه اقدامات ریشه‌ای و پیشگیرانه است.

500 هکتار کانون تکثیر ملخ در قم سم‌پاشی شد

مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم نیز با اشاره به تکثیر و گسترش ملخ در قم تأکید کرد: ملخ‌های تکثیر شده در قم، بومی منطقه بوده که به دلیل وضعیت مساعد آب و هوایی تکثیر شده‌اند.

عباس‌پور میدانی عنوان کرد: کانون تکثیر ملخ‌ها در قم به‌صورت مستمر رصد می‌شود، تعداد و خطرات ناشی از ملخ‌ها در حال حاضر به وضعیت آستانه مبارزه نرسیده و خطری از ناحیه آن‌ها احساس نمی‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: در 500 هکتار از کانون‌های اولیه تکثیر و گسترش ملخ در قم سم‌پاشی صورت گرفته است، اما هنوز سم‌پاشی کلی برای دفع آن‌ها توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی ندارد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به تکثیر بی‌سابقه پروانه‌ها نیز گفت: پروانه‌های موجود در سطح شهر نیز از علف خشک برای تغذیه استفاده می‌کنند و خسارتی برای مزارع و زارعت استان ندارند.

وی با بیان اقدامات استان برای مبارزه با تب برفکی نیز تأکید کرد: 15 اقدام فنی برای ریشه‌کنی و مبارزه اصولی با بیماری تب برفکی از سه سال گذشته در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcfcyde.w6dc0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما