چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 78194
منبع : خبرگزاری تسنیم

مهمانان ناخوانده استان قم؛ ملخ و پروانه‌ آفت نیست

قم نيوز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: هیچ‌ یک از انواع ملخ بومی استان قم طغیان نکرده و عرصه‌های طبیعی در استان تحت نظارت کامل است.
مهمانان ناخوانده استان قم؛ ملخ و پروانه‌ آفت نیست
مهمانان ناخوانده استان قم؛ ملخ و پروانه‌ آفت نیست
به گزارش قم نیوز عباس پورمیدانی با توجه به افزایش جمعیت ملخ‌ها در استان قم و نگرانی مردم اظهار داشت: ملاک آفت شناختن یک حشره طغیانی بودن و افزایش تعداد آن حشره در عرصه‌های طبیعی و سطح بوده و تنها با مشاهده تعدادی از یک نوع حشره نمی‌توانیم آن را آفت بدانیم.

وی ملخ مهاجر به بخش‌های جنوبی کشور را از نوع ملخ صحرایی و دریایی معرفی کرد و افزود: ملخی که در عرصه‌های طبیعی استان قم مشاهده‌ شده از نوع ملخ مهاجم در جنوب کشور نبوده و این ملخ که از نوع ملخ مراکشی یا ایتالیایی شناخته می‌شود  بومی استان قم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ملخ‌های دیده‌ شده در استان قم را آفت ندانست و تأکید کرد: هیچ‌ یک از انواع ملخ بومی استان قم طغیان نکرده و عرصه‌های طبیعی در استان تحت نظارت کامل بوده و تا تعداد ملخ‌ها افزایش پیدا نکند و به‌عنوان آفت ثبت نشوند نمی‌توانیم با سم‌پاشی محیط طبیعی را آلوده کنیم.

وی سطح مورد تهاجم ملخ بومی را تنها 500 هکتار عنوان کرد و ادامه داد: عرصه‌های استان تحت نظارت بوده و این 500 هکتار کاملاً سم‌پاشی شده و تا امروز گزارشی مبنی بر تهاجمی بودن ملخ‌ها در استان دریافت نشده و این تعداد ملخ را هنوز نمی‌توانیم آفت بدانیم.

پورمیدانی حضور ملخ‌ها را در سطح شهر و شب‌ها  تشریح کرد و گفت: حرکت ملخ‌ها در شب به خاطر منبع نوری شهرها بوده و هیچ نوع آثار مضر و مخربی برای مردم و فضای سبز شهر ندارد و عامل بیماری نبوده و  از گیاهان و علف‌های خشک تغذیه می‌کنند.

وی افزایش ملخ‌ها را به علت بارندگی و مساعد بودن شرایط اقلیمی دانست و تصریح کرد: افزایش دو برابری بارندگی سال جاری در استان قم شرایط برای تکثیر و افزایش حشراتی مانند ملخ‌ها و پروانه‌ها به‌صورت گسترده فراهم کرده که بعد از گذراندن عمر مفید خود تعداد آن‌ها کم شده و جای هیچ‌گونه نگرانی برای مردم و کشاورزان نیست.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdci5zay.t1av32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما