پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : 78457
منبع : خبرگزاری فارس

آثار مخرب امواج تلفن همراه و راه های مقابله

قم نيوز : به دلیل در دسترس بودن تلفن همراه، بسیاری از ما برای جزئی ترین تماس‌های روزانه از تلفن همراه استفاده می‌کنیم، در حالی که در برخی موارد می‌توان از تلفن‌های ثابت غیر بی‌سیم برای برقراری تماس استفاده کرد.
آثار مخرب امواج تلفن همراه و راه های مقابله
آثار مخرب امواج تلفن همراه و راه های مقابله
به گزارش قم نیوز تلفن‌های همراه، امروزه یکی از متداول ترین وسایل ساطع کننده امواج الکترومغناطیس هستند که به آسانی در دسترس تقریبا نیمی از مردم جهان در رده‌های مختلف سنی قرار دارند. گسترش شبکه‌های تلفن همراه و تنوع خدمات ارائه شده توسط سرویس دهندگان این شبکه‌ها نظیر سرویس‌های پیام کوتاه، ارسال آسان تصاویر، فیلم‌ها و پرداخت‌های الکترونیک ساده و سریع، موجب افزایش استقبال عموم مردم به استفاده هر چه بیشتر از این وسیله شده است، به حدی که تلفن همراه دیگر نه یک وسیله تجملی بلکه یکی از ابزارهای لازم و ضروری زندگی روزمره مردم محسوب می‌شود.

فناوری تلفن همراه شامل مجموعه‌ای از ایستگاه‌های مخابراتی، آنتن‌های مراکز و دستگاه‌های تلفن همراه است که بر اساس تابش‌های الکترومغناطیسی در دامنه فرکانسی مایکروویو (300 مگا هرتز تا 300 گیگا هرتز) عمل می‌کند. هرچند بر اساس تحقیقات گروه بیواینیتیتیو در سال 2009، تشعشعات الکترومغناطیس حاصل از خطوط فشار قوی، تلفن‌های همراه، ایستگاه‌های مخابراتی و بسیاری از منابع متصاعد کننده تشعشعات الکترومغناطیس در زندگی روزانه انسان‌ها قابل قبول، مجاز و در حد استانداردهای معمول است؛ با این وجود وقتی انسان‌ها برای صدها و هزاران بار و گاهی به طور دائم در معرض تابش‌های الکترومغناطیسی قرار می‌گیرند، میزان جذب تابش‌ها از حد استاندارد فراتر رفته و اثرات سوء خود را بروز می‌دهند.

با وجود اینکه نتایج مختلفی از آثار امواج تلفن همراه بر بدن انسان به اثبات رسیده، اما هیچ گاه دستاورد این تحقیقات به صورت گسترده در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.

در فضای رسانه ای موجود که حتی شایعات بی اهمیت نیز به صورت گسترده در جامعه نشر پیدا می‌کنند، شاید منافع اپراتورهای تلفن همراه و نیز وارد کنندگان، فروشندگان و صنوف مرتبط با خدمات گوشی‌های همراه مانع از انتشار نتایج تاثیرات مضر این امواج بر سلامت انسان گردیده است.

 

امواج الکترومغناطیس تلفن همراه که بسته به نوع گوشی و قدرت آنتن دهی منطقه می‌تواند تا 2 وات قدرت داشته باشد، توسط بدن انسان جذب می‌گردد و تحقیقات دانشمندان بیانگر این حقیقت است که بیش از 80 درصد این امواج توسط سر انسان جذب می‌شود.

همچنین میزان جذب امواج گوشی همراه توسط بدن انسان با نرخ جذب خاص ( SAR ) مشخص می‌شود که هرچه میزان SAR کمتر باشد جذب بدن از امواج کمتر و اثرات زیان آور آن تلفن همراه کمتر خواهد بود. با توجه به اینکه استاندارد مشخص و محدودیت‌های جدی برای این نرخ در کشورهای پیشرفته وجود دارد، برند‌های معتبر ساخت تلفن همراه ملزم به رعایت آن محدودیت‌ها و اعلام این نرخ در کاتالوگ‌های رسمی به مشتریان هستند.

مغز در میان اندام‌های مختلف بدن، بیشتر از سایر اندام‌ها مورد بررسی اثرات امواج تلفن‌های همراه قرار می‌گیرد. اثرات قرارگیری مغز در معرض امواج تلفن همراه بسته به نوع تلفن و آنتن آن متفاوت است اما این اثرات در لوب‌های گیجگاهی، سطح بالایی پوشش جمجمه، پوست فرق سر و غدد بنا گوشی بسیار بیشتر است.

قسمتی از سر که تلفن در مجاورت آن نگه داشته می‌شود بیشتر از سایر نواحی تاثیر می‌پذیرد و این تاثیر در کودکان به علت نازکی پوست فرق سر و جمجمه بیشتر است، زیرا محتوای مایع مغزی آنها را افزایش داده و باعث کاهش حجم مغز می‌شود.

یکی از آثار تشعشعات مایکروویو اثرات گرمایش دی الکتریک است که در آن هر جسم عایق مانند بافت موجود زنده گرم می‌شود. وقتی که فردی از گوشی همراه استفاده می‌کند، بیشتر اثرات گرمایشی در اطراف سطح سر او به‌وجود می‌آیند و موجب افزایش دمای سر می‌شود.

هرچند جریان خون مغز با افزایش گردش خود در آن قسمت قادر است گرما را به جاهای دیگر منتشر کند، اما قرنیه چشم این سامانه تعدیل‌ دما را ندارد و آزمایش تابش ۲ الی ۳ ساعته در چشم‌های خرگوش‌ها در مقیاس اس ای آر ۱۰۰–۱۴۰ W/kg باعث بوجود آمدن آب مروارید در آن‌ها شده ‌است.

گروهی از محققان از کشورهای مختلف اثر تابش‌های مایکروویو تلفن همراه بر احتمال بروز سرطان‌های مغزی بخصوص گلیوما، آستروسیتوما، آکوستیک نوروما، مننژیوما و غدد پاراتیروئید را بررسی کرده‌اند که بر اساس این مطالعه در افرادی که به مدت پنج تا 10 سال بطور مداوم از تلفن همراه استفاده کرده بودند، احتمال بروز سرطان یک و نیم برابر افزایش نشان می‌دهد.

این میزان با افزایش مدت زمان استفاده (بیشتر از 10 سال)، افزایش می‌یابد. هرچند تولید رادیکال‌های آزاد به عوامل مختلفی نظیر عادات غذایی، وابستگی به مواد مخدر، سیگار، الکل، میزان مصرف غذا، زمان مصرف غذا، قرارگیری در شرایط متفاوت زندگی همراه با فشارهای روحی، عصبی و همچنین آلاینده‌ای محیطی فیزیکی و شیمیایی طبیعی و مصنوعی نیز وابسته است، اما در بسیاری از موارد تولید رادیکال‌های آزاد توسط امواج الکترومغناطیس را دلیلی برای بروز انواع مختلفی از سرطان‌ها بیان می‌کنند.

همچنین بررسی تاثیرات امواج تلفن همراه با  SAR‌و زمان‌های تابش مختلف بر غدد تناسلی و باروری در سال 2007 بیانگر آثاری همچون افزایش درصد اسپرم‌های غیر طبیعی، کاهش توانایی حرکت اسپرم و در نتیجه ناباروری در مردان بوده است.

همچنین گروه دیگری از محققین در سال 2008 اثبات کردند که امواج ساطع شده از تلفن همراه نمی‌تواند مرگ برنامه‌ریزی شده را در مراحل اسپرماتوژنز القا کند.

در مطالعات دیگری دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تاثیر امواج تلفن همراه با افزایش تاثیر منفی عوامل دیگر همچون سیگار و مشروبات الکلی موجب بروز اختلال در لنفوسیت‌های خون می‌گردد که این سلولها نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند و اختلال آنها سبب ابتلا به بیماریهای متنوعی می‌گردد.

با توجه به اینکه حذف فناوری تلفن همراه از زندگی روزمره غیرممکن به نظر می‌رسد، از بررسی مجموع تحقیقات می‌توان برای کاهش مضرات امواج الکترومغناطیس این وسیله استفاده کرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

در هنگام خرید تلفن همراه از برندهای معتبر استفاده کرده و میزان SAR مدل مورد نظر را کنترل کنید. با وجود رعایت استانداردهای لازم توسط شرکت‌های بزرگ و معتبر ساخت گوشی همراه، این مقدار در برخی از مدل‌ها تا یک سوم برخی مدل‌های دیگر است.

به دلیل آسیب پذیری بدن نوزادان و کودکان، دور نگه داشتن این ابزار از خانم‌های باردار و کودکان ضروری است.

به دلیل در دسترس بودن تلفن همراه، بسیاری از ما برای جزئی ترین تماس‌های روزانه از تلفن همراه استفاده می‌کنیم، در حالی که در برخی موارد می‌توان از تلفن‌های ثابت غیر بی‌سیم برای برقراری تماس استفاده کرد.

در صورت لزوم استفاده از تلفن همراه در مرحله اول استفاده از پیام کوتاه پیشنهاد می‌گردد و در صورت نیاز به برقراری تماس، حتما تا برقراری مکالمه از قرار دادن گوشی کنار گوش خودداری کنید.

مدت مکالمه را تا حد ممکن کاهش داده و در صورت امکان از هندزفری‌های سیم دار برای مکالمه استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که فاصله 30 تا 40 سانتی متری تلفن همراه از سر در هنگام مکالمه، اثرات مخرب امواج الکترومغناطیس آن را تا مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مصرف آنتی اکسیدان‌ها را افزایش دهید، زیرا مطالعات نشان می‌دهد سلول‌هایی با فعالیت‌های آنتی اکسیدانتی بالاتر، آسیب پذیری کمتری در برابر تشعشعات الکترومغناطیس نشان می‌دهند.

از محافظ فلزی برای تلفن همراه خود استفاده نکرده و به هیچ وجه آنتن تلفن همراه خود را نپوشانید زیرا این کار تلفن همراه را ناگزیر به تولید امواج قوی‌تر می‌کند. همچنین استفاده از تلفن همراه در خودرو به دلیل جنس فلزی بدنه نرخ جذب را افزایش داده و استفاده طولانی مدت آن در کوتاه مدت موجب سردرد و سرگیجه می‌شود.

در زمان عدم استفاده گوشی را دور از بدن خود نگه داشته و در ساعات غیر ضروری تلفن همراه را در وضعیت آفلاین و حالت پرواز قرار دهید.

با توجه به اینکه منبع این امواج الکترومغناطیس و مضرات ذکر شده برای آنها آنتن‌های  BTSاست، قرار گرفتن در نزدیکی آنتن‌‎های BTS  به مدت زیاد و به صورت دائمی، به طور قطع مشکلاتی اعم از افزایش فشار خون، مشکلات عصبی، نوسان در تعداد ضربان قلب و دیگر مشکلات را سبب خواهد شد. حتی بسیاری از دانشمندان درباره تاثیرات این آنتن‌ها در افزایش ناباروری و سرطان نیز هشدار داده اند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdca0yn0.49nam15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما