جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : 78469
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی:

بی توجهی به سیاست های اقتصاد مقاومتی، عامل کاهش بهره وری در کشور است

قم نيوز : کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی تصریح کرد: اگر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در دستور کار حکمرانان اقتصادی کشور قرار می‌گرفت، امروز نرخ رشد بهره‌وری در کشور به نزدیک صفر نمی‌رسید.
بی توجهی به سیاست های اقتصاد مقاومتی، عامل کاهش بهره وری در کشور است
بی توجهی به سیاست های اقتصاد مقاومتی، عامل کاهش بهره وری در کشور است
به گزارش قم نیوز دکتر ساجد صمدی قربانی با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در بند سوم از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، رشد بهره‌وری در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته و برای دستیابی به آن راهکارهایی همچون تقویت عوامل تولید به ویژه نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد به خصوص رقابت بین مناطق و استان‌ها و نیز فعال کردن ظرفیت مزیت‌های جغرافیایی مناطق کشور مطرح شده است.

وی افزود: نگاه انقلاب اسلامی به مسئله بهره وری، فارغ از ضرورت‌های اقتصادی آن، اهمیت تحقق اجرایی این مؤلفه به عنوان یکی از ویژگی‌های رفتاری عناصر فعال در اقتصاد در منظومه اندیشه اسلامی و یکی از اجزای موثر در سبک زندگی مسلمانان به حساب می‌آید.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها ضمن استناد به این حدیث نبوی که می فرماید: "رَحِمَ اللهُ امرَءً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه" تاکید فرموده اند که کارگر مسلمان باید کارش را بالاتر و بهتر از معیارها و حدود و استانداردهای کار اجرا کرده و تحویل دهد.

وی در ادامه بیان داشت: موضوع بهره وری پایین عوامل تولید متاسفانه امروزه به یکی از چالشها و آسیب های اقتصاد ایران تبدیل شده و اصلاح آن می تواند رهآورد قابل توجهی در رقابت پذیری نیروی کار و محصولات ایرانی به حساب بیاید.

صمدی قربانی همچنین افزود: نکته قابل توجه این است که بهره وری اقتصاد می تواند به عنوان یکی از مهم ترین نماگرهایی که نشان دهنده میزان تحقق رویکرد جهادی به عنوان یکی از مؤلفه های مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد مقاومتی است، مطرح باشد؛ بر این اساس به میزانی که عناصر فعال و اثر گذار در یک اقتصاد جهادی تر عمل نمایند باید در شاخص ها و نماگرهای مربوط به بهره وری نمایان باشد.

وی گفت: البته طبیعی است که همه کشورهایی که به لحاظ اقتصادی پیشرفت نموده‌اند برای ارتقای این شاخص برنامه‌ریزی‌های کلان و جدی کرده اند و از این منظر، روند کاهشی اندازه این شاخص در سال‌های اخیر در کشور ما می تواند یک هشدار جدی از عدم تحقق اجرایی گفتمان اقتصاد مقاومتی به شمار آید.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdno05.yt0j96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما